Beste mede forummers,
Vandaag heeft de DS opeens een probleem ontwikkeld: na een ongeveer 7 km rijden hield opeens de motor in, de volgende paar km werd dat steeds erger totdat hij er helemaal mee stopte.
Na onder de motorkap te hebben gekeken of er geen aansluiting los zat of zo (nee, niets te zien in ieder geval) kon ik weer starten en rijden, na 500m weer stond ik weer stil.
Gelukkig was ik vlak bij huis en kon ik met hoog toerental in de eerste versnelling (ik had het idee dat hij dan beter bleef lopen, maar dat kan inbeelding geweest zijn) thuis geraken.
Daarna startte hij helemaal niet meer.
Ik heb om te beginnen de bougiekabels doorgemeten, alle rond 2 kOhm weerstand die niet veranderde als ik de kabels bewoog of boog, dus waarschijnlijk geen kabelbreuk, ze zijn 2 jaar geleden samen met de bougies vervangen en nog geen 1500km mee gereden.
Omdat de bobine erg warm was, vooral de bovenste helft, heb ik de primaire kant hiervan doorgemeten: 1,8 Ohm, lijkt mij geen gekke waarde.
Het filtertje in de carburateur was schoon en er stond benzine in de vlotterkamer.
Na 20 minuten startte hij weer maar viel na enkele minuten weer uit.
Omdat de bobine zo warm was, verdenk ik die als eerste, zou het kunnen dat als hij koud is, hij goed werkt maar problemen geeft als hij warm wordt?
Heeft iemand een idee?
Alvast bedankt voor het meedenken
DSuper 1974 Ivoire Borely
Kia Optima 2.0 CVVT Hybrid 2013 Snow white pearl
Totaal aantal Berichten: 43253
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Wat voor ontsteking zit er in?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Een Retronics elektronische ontsteking waarbij de contactpunten een stuurstroom schakelen en een module zorgt voor de feitelijke ontsteking
DSuper 1974 Ivoire Borely
Kia Optima 2.0 CVVT Hybrid 2013 Snow white pearl
Totaal aantal Berichten: 43253
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dan zou ik als eerste de contactpuntafstand (0,4mm) even controleren.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 10222
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
En 1,8 ohm voor de primaire kant vind ik wel erg weinig. Zit de voorschakelweerstand er nog op?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Ik heb zojuist even gemeten aan de 43 jaar oude bobine van mijn Renault en die meet 1.5 Ohm, dus 1.8 lijkt me niet abnormaal.
Vandaag nog maar eens even aan het meten en controleren gegaan
Contactpuntafstand is 0,4mm, ontsteking staat op tijd (gecheckt met stroboscooplamp)
1,8 ohm is gemeten zonder de voorschakelweerstand dus tussen BAT en RUP aansluiting, tussen hoogspanningsaansluiting en BAT 8,4 kOhm gemeten
De auto startte zonder problemen, 15min. stationair en met verhoogd toerental laten draaien om de motor warm te krijgen
Daarna toch maar een rondje gereden (ongeveer 1,5km), geen enkel probleem, bobine wordt wel warm maar niet gloeiend heet, de voorschakelweerstand trouwens wel dus het zou kunnen dat ik gisteren de hitte daarvan heb gevoeld in plaats van de bobine
De fout liet zich vandaag niet reproduceren
Na het rijden alle bedrading gecontroleerd en de contacten schoon gemaakt
De gesoldeerde stroomtoevoerdraad naar de voorschakelweerstand hield ik los in mijn vingers toen ik er aan pakte dus dat was geen beste verbinding, misschien de oorzaak, misschien niet
Opnieuw gesoldeerd en weer getest, het probleem lijkt voor nu opgelost maar veel vertrouwen heb ik op dit moment niet in de, anders superbetrouwbare, auto…
In ieder geval bedankt voor de reacties!
DSuper 1974 Ivoire Borely
Kia Optima 2.0 CVVT Hybrid 2013 Snow white pearl
In het algemeen werd er vroeger een 3 ohm bobine gebruikt zonder weerstand of een 1.5 ohm met voorschakelweerstand.
Bij die voorschakelweerstand had je de “Franse” methode, altijd de voorschakelweerstand in serie, of de ‘Duitse methode” waarbij tijdens het starten de voorschakelweerstand overbrugd werd dmv een relais.
Je hebt er een met voorschakelweerstand.
Ik hoop dat je nu foutloos kunt rijden.
Ik gebruik vaak een verfstripper om een onderdeel te verhitten als ik denk dat het een temperatuur probleem is. Op zo’n 15 centimeter afstand heb je het snel heet. Te dichtbij en je brand de verf eraf, geen goede zaak.
Met een IR thermometer houdt je dan de temperatuur in de gaten. Moet makkelijk 70 graden kunnen hebben.
To err is human, not to err is divine.
Ik begrijp dat jouw ontsteking ongeveer net zo werkt als het bekende Velleman kitje. Daarbij worden nog wel de contactpuntjes gebruikt, maar daar loopt geen grote stroom meer over want die loopt over een schakelende transistor.
Het voordeel zou zijn dat die veel sneller schakelt en je dus een betere vonk zou hebben.
Maar ik heb zo mijn twijfels omdat het oude systeem waarbij de bobine wordt geschakeld via de contactpunten heel simpel is en er zelden iets kapot gaat.
Ik heb een motorfiets van 1957 met twee cilinders en magneetontsteking, maar dat gaf startproblemen dus van die magneetontsteking gebruik ik nu alleen de contactpuntjes waarmee ik de dubbele bobine van een 2CV stuur.
Dit omdat het een 6 volt systeem is en aan die bobine meet ik primair 2 Ohm en secundair rond 7 KOhm.
En die motor loopt meestal met een enkele kick en als ik dan de stroomsterkte meet welke over de bobine loopt, dan ligt dat tussen de 1.2 en 1.4 Ampere, afhankelijk van het toerental, dus tussen de 7.2 en 8.4 watt en dat is belangrijk omdat de motor een 60 watt dynamo heeft.
Dus eigenlijk ben ik wel een voorstander van de simpele oude systemen omdat het zo simpel is dat je het zelf makkelijk kunt repareren en de storingen er aan kunt oplossen. En alle problemen die ik er in 62 jaar mee heb gehad is niet meer dan een verbrand centraal borsteltje in de verdeelkap en een doorslaande rotor.
Voor de rest hebben de tientallen oude auto’s bij mij nooit problemen gegeven en ze hebben me overal gebracht in binnen en buitenland.
Het is inderdaad een transistorontsteking zoals de Velleman, was modern voordat de 123 ontsteking kwam
Heb ik in 1996 in de auto gezet, wat toen meteen opviel was dat de motor mooier stationair liep, in al die jaren 1x contactpunten vervangen, meer omdat ik ze toch had liggen dan omdat het nodig was
In die tijd had je ook de Luminition ontsteking maar daarover hoorde je heel wisselende ervaringen
Het kan natuurlijk zijn dat deze ontsteking einde levensduur is, maar het is vrij simpel terug te bouwen naar origineel, wat ik eigenlijk vandaag van plan was geweest als het euvel zich opnieuw voor zou doen
Ik ga komende week een nieuw setje bedrading met de juiste stekertjes maken zodat ik het snel om kan steken (dat heeft jarenlang in de auto meegereden omdat ik geen blind vertrouwen in het moderne kastje had maar is nu spoorloos)
DSuper 1974 Ivoire Borely
Kia Optima 2.0 CVVT Hybrid 2013 Snow white pearl
Totaal aantal Berichten: 43253
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Die Velleman kitjes zijn helemaal top. Ik bouw ze nog steeds graag in contactpuntsystemen. Helemaal niets mis mee, super betrouwbaar en makkelijk terug naar origineel te schakelen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 110
Geregistreerd: 19-03-2021
- GS/GSA club C-matic
- ID/DS super
- CX 25 prestige automatic
Ik lees nieuwe bougies in de laatste 1500km, hebben die de juiste warmtegraad?
Bougies zijn NGK’s, ik meen BP6H, gebruik ik al jaren
DSuper 1974 Ivoire Borely
Kia Optima 2.0 CVVT Hybrid 2013 Snow white pearl
Totaal aantal Berichten: 1337
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Ik neem uit jouw bericht aan dat de auto niet op LPG rijdt.
Daarom:
Even terug naar het begin heb ik een vraag. Waarom verdenk je de ontsteking als de bobine niet extreem heet was?
Het zou ook kunnen dat je sproeiers verstopt zijn, ongeacht of er benzine in de vlotterkamer zit.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Sproeiers zijn inderdaad ook een mogelijkheid.
Ik verdacht in eerste instantie de bobine omdat ik dacht dat deze erg heet was, maar dat kan ook de voorschakelweerstand geweest zijn, het probleem is dat het euvel zich niet meer laat reproduceren.
Ik weet trouwens ook niet hoe ik de sproeiers eruit kan krijgen, carburateurs zijn een beetje een grijs gebied voor mij, elektrotechniek is meer mijn stiel
DSuper 1974 Ivoire Borely
Kia Optima 2.0 CVVT Hybrid 2013 Snow white pearl