Voor de zekerheid wil ik graag iedereen de volgende ervaring niet onthouden.
laatst reed ik op de autoweg in een lange 270* bocht naar links met een snelheid van ca. 80 - 90 km/h.
Mijn benzinemeter stond op het grensvlak van reserve, maar gaf nog geen melding “minimale brandstofvoorraad”.
Op het moment toen deze bocht afgerond was en ik ging invoegen op het andere wegdeel (A50) stopte de motor.
Ik liet de auto rustig uitlopen op de vluchtstrook en probeerde een paar keer te starten.
De motor stotterde enige keren maar kreeg hem niet meer aan de gang.
Tenslotte kwam ik op de vluchtstrook stil te staan.
Ca. 3 minuten gewacht, veel geduld had ik niet, en weer geprobeerd te starten.
Tevergeefs.
Al vrij snel kwam de auto-ambulance voorrijden.
De chauffeur startte de motor en deze sloeg meteen aan.
Hij heeft ons toch maar voor de zekerheid naar een dichtbij gelegen benzinepomp gereden.
Conclusie: Let er op dat je bij een minimaal brandstofniveau, geen lange bochten neemt.
De brandstof gaat waarschijnlijk naar een zijde van de tank hangen, waardoor de brandstofpomp (tijdelijk) geen brandstof krijgt.
Niks bijzonders aan, dat heb ik met mijn ZX ook wel eens gehad toen ik bij knp Waterberg vanaf de A50 de A12 richting Duitsland op draaide, lange doordraaier naar rechts en bij het invoegen ff een paar seconden gepruttel en daarna weer door kunnen rijden.
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon