Hallo,
Heeft iemand enig idee of er nog ergens filters te vinden zijn, ik heb zelfs in Frankrijk zitten zoeken (online dan) maar ik kan er geen een meer vinden.
Suggesties?
Na vorig jaar de bak opgetopt te hebben met ATF, was er nu een probleem dat de bak niet meer pakt met koude motor, toeren schieten omhoog maar de Saxo niet vooruit (of achteruit), na een paar minuten deed hij wel weer normaal.
de bakolie was onmeetbaar laag, na ruim een halve liter ATF die ik nog had staan deed hij wel weer “normaal”, hij zou dus ergens moeten lekken maar ik heb nog geen plassen of duidelijke lekkages gevonden ...
De bak heeft een beurtje nodige denk ik
bij voorbaat dank voor de reacties
Michiel
Gaat het hier over een ZF4HP14 versnellingsbak ?
Is dit een 1.4 Saxo, of een 1.6?
Wij hadden die laatste, daar zit een MB3 bak aan gekoppeld.
En die kan lekkage problemen hebben, lees DIT verhaal maar.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor :idea:
De MB3 bak zit ook gekoppeld aan de 1.4, zie ik op Service.Citroen.
Het hierboven gelinkte verhaal is dus van toepassing.
In de doc’s lees ik dat de verversingstermijn van de olie 30.000 km is, er zit Total ATX olie in.
SAXO MB3 Speciale CITROEN olie. onderdeelnummer : 9730 94 of TOTAL FLUIDE ATX
De bak heeft geen apart oliefilter dat verwisseld kan worden. Er is wel een zeef ingebouwd, maar daarvoor moet het carter verwijderd worden.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Oeps, ik had ff niet door dat er reacties waren, dacht dat ik dan wel een mailtje zou krijgen
ik wist niet dat er verschillende typen automaatbakken waren in Haynes wordt er maar 1 beschreven (dacht ik), als ik terug ben van vakantie zal ik dat eens proberen te achterhalen
Volgens mij lekt ie trouwens bij de linker aandrijfas, althans daar is ie nat
Michiel S schreef:
Volgens mij lekt ie trouwens bij de linker aandrijfas, althans daar is ie nat
Dat is de plek beschreven in die link die ik eerder gaf.
Oorzaak: een lekkende hoes…...
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Ben benieuwd wat ik eronder heb hangen, wordt vervolgd
Daar hoef je niet voor te gaan kijken, dat kan ik je nu al vertellen: een MB3 bak ;-)
Michiel S schreef:Oeps, ik had ff niet door dat er reacties waren, dacht dat ik dan wel een mailtje zou krijgen
In de instellingen van je profiel kun je dat regelen. Kijk daar maar eens….
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
zo eindelijk even tijd om onder de auto te kruipen en het is inderdaad een MB3-312 bak,
lastig is wel dat de hele onderkant nat is dus daardoor toch weer enige twijfel over de oorsprong van het lek, maar het lijkt me toch minder waarschijnlijk dat ie lekt op een niet bewegende pakking dan op een draaiende keerring, alhoewel ...
hij heeft ook al geruime tijd last van flink wat lekkage op de bekende plek van de koppakking waardoor aan die kant ook alles onder de olie Zit (zucht)
elke keer weer de vraag hoe lang ga je door met oplappen ...
ik ga eens voorzichtig aan de gang ...
klopt helemaal JW
er zit een scheur in de rubber hoes aan de bak kant
Waar zit die scheur?
Op een langsnaad? Dan zou je de hoes kunnen draaien waardoor de naad boven zit, dan komt er minder olie uit.
Maar zit ‘ie op een vouw, dan is er geen andere optie dan ‘m vervangen.
Op zich is dat mogelijk, als je al een hoes kunt vinden.
Maar in dat gelinkte topic is te lezen dat een vervangende as voor weinig geld wel zo aantrekkelijk is.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
er zit een scheurtje van 1cm in een plooi dwars op de as
waarom maakt dat uit hoe de scheur precies zit/loopt, ik begrijp van jou dat je als de scheur boven hebt zitten dat je dan sowieso boven het niveau van de bakolie zit toch?
overigens wel al met zeer veel moeite die as eruit kunnen krijgen,
althans de moeite was om de onderste draagarm uit de naaf te krijgen (dat wordt omgekeerd ook een uitdaging)
misschien had ik eerst moeten proberen de hoes te draaien maar dat is nu te laat
nieuwe hoesjes kan ik nergens vinden online, de juiste as wel voor een kleine €100 bij winparts, maar nu breng je me aan het twijfelen of ik het niet nog moet proberen met een gedraaide hoes
het moet wel een goedkoop studenten autootje blijven natuurlijk ...
weet jij trouwens misschien hoe ik de moderator kan bereiken, volgens mij heb ik alles goed/aan staan maar krijg toch geen berichten als iemand (lees JW (grijns)) reageert op mijn posts
groet Michiel
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Een scheurtje in een ashoes kan je ook plakken met een beetje sikaflex
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Bij deze ashoezen ontstaan de scheuren door uitharding.
En die is een gevolg van de interactie tussen de bakolie en het rubber van de hoes.
Ik vrees dus dat er geen mogelijkheden meer zijn om er iets aan te repareren.
@ Michel S:
Heb je de as goed rechtstandig/horizontaal uit de bak kunnen krijgen?
Het risico is dat de kogels van de tripode afkomen, en dan vallen veelal de naalden uit de lagers
Gegeven het feit dat er waarschijnlijk geen losse ashoezen meer te vinden zijn, -en als ze er al zijn, zijn ze duur-, zou ik je toch aanraden zo’n compleet nieuwe as te kopen voor het genoemde bedrag.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
maar hoe zit het dan volgens jou JW met de plek/manier waarop de scheur in de hoes zit in relatie tot het probleem wel of niet “oplossen” door de scheur naar boven te draaien, dat snap ik niet helemaal (helemaal niet eigenlijk)
Zie die eerder gegeven link, waarin HenkR het daarover heeft.
Ik heb er zelf geen ervaring mee, toen het bij ons lekte is die hoes vervangen.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor