De verlichting van een DS trekt veel stroom, deze stroom gaat door de al oude verlichtingschakelaar. Om de schakelaar te ontzien is het verstandig om een relais te plaatsen. In deze film laten wij een methode zien hoe je dat kan doen.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 232
Geregistreerd: 05-06-2004
- ID/DS DSuper
- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 110PK
Dankjewel, nuttige film.
Totaal aantal Berichten: 1355
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Alles is mooi weggewerkt. Echter wel een nadeel als de zekering stuk gaat. Dan kun je er (zeker onderweg) niet eventjes bij om de zekering te vervangen.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Daar dacht ik ook aan. In dat geval zou het mooi zijn als ze aan of nabij de accubak zitten. En dan doorlussen tussen de bedrading naar de spatborden
Citroen rolls better then a Rolls!!
HI Egbert,
Prachtige film! Ik heb een DS19A van SEP 1967, dus nieuwe neus, oud dashboard. Ik wilde deze mod maken, maar ik denk dat ik al een relais heb voor dimlicht en verstralers. In de wph, voor mijn schema (DY) lijk ik al een 3-tal SONOR relais te hebben. Die zitten achter rechts bij het klokkenspel toch?
Groet,
Hilko
Citroen DS19A Pallas 1967, BVH
Citroen C4 Grand Picasso EAT6 Blue HDi 2019
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Het grote nadeel dat je creëert met inbouwen achter de klokken is dat je nog steeds hele einden draad hebt die veel stroom dragen. Dat levert verliezen op een dus minder licht. Samen met het niet makkelijk kunnen servicen zou ik nooit achter het dash inbouwen.
Veel beter is om je relais in de buurt van je koplampen te maken en een permanente plus van de accu (gezekerd) te leggen naar de relais.
Twee puntje van aandacht: Er zijn relais in de omloop die een andere Pin-out hebben dan de standaard. Kijk dus goed als je een relais vervangt of die wel het zelfde is als de oude.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Als je draden gebruikt die dikker zijn dan hoef je je over het weerstandsverlies geen zorgen te maken.
Dit soort draden zijn in alle diktes en kleuren leverbaar.
We hebben het over 2 meter en niet over 20 meter.
Groet.
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Dat snap ik maar niemand gaat dikkere draden trekken. Iedereen hergebruikt de draden in de draadboom. Dat doet Egbert ook.
In mijn oplossing gebruik je de draadboom alleen voor de stuurstroom naar e relais.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
De advies-route van dhr Boogaard is de meest logische om meerdere redenen, iedereen mag een eigen gedachte hebben maar logica en ervaring is in dit geval voldoende aanwezig.
niks vermakelijker dan een stukske gecompliceerde eenvoud
Totaal aantal Berichten: 27922
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Zo doe ik het ook, en dan ook voor elke koplamp een apart relais.
Kost niets, maar als je er gedoe mee krijgt onderweg heb je in elk geval nog 1 lamp over.
En je stuurspanning tbv de relais liggen er al, dus 1 gezekerde voeding en 2 x aarde is voldoende.
niks vermakelijker dan een stukske gecompliceerde eenvoud
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Exact! Sowieso heb je reserve relais bij je die je zo in een voetje kan drukken als het stuk gaat, en geloof me, het gaat stuk.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
De relais in deze film zijn mn om de lichtschakelaar te ontlasten.
Als je meer lichtopbrengst wil, zou ik Led lampen nemen (is ook een film over). Voordeel van LED lampen is ook nog dat die geen last hebben van het spanningsverlies in de draden. Licht beeld van LED is tegenwoordig gewoon goed.
Ja extra relais in de buurt van de koplampen kan ook, maar ik vind dat niet mooi en dan moet je een extra draad ergens voor van links naar rechts trekken als je het verlies in de draden wil beperken. Wordt in mijn ogen een rommelig geheel.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 27922
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ik heb gewoon stukje gemaakt dat gewoon op de originele stekkers past, dan plaats je het relais er tussen zonder in de originele kabelboom te hoeven knippen.
(de foto in het bericht zetten lukt helaas even niet)
Of je het rommelig vind mag je zelf beoordelen Persoonlijk vind ik het wel meevallen. Ze hangen onder de koplampen in de voorschermen. Eigenlijk zie je ze niet want de luchtslangen zitten ervoor.
Ja die draad van links naar rechts is er wel, maar met wat moeite kan je die ook wegwerken. In normale gevallen zit het reserve wiel daar en zie je het ook amper.
Totaal aantal Berichten: 1355
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Tip: teken de nieuwe situatie uit en bewaar deze bij je werkplaatshandboek schema. Over een aantal jaar ben je er blij mee als je een storing op moet lossen. Ook voor een volgende eigenaar is zo’n update/inlegvel heel prettig.
Alle draad van links naar rechts is in de ID rommelig omdat er vanaf fabriek een nette scheiding is van links en rechts in het vooronder vanaf het schutboard. Ik heb daarom in het dashboard een relais geplaatst voor het dimlicht dat wordt geactiveerd door de schakelaar (relais 85 86) en de stroom doorstuurt over de originele stroomdraden (relais 87 30) die voorheen door de lichtschakelaar liepen. Daarmee is de schakelaar wel ontlast, de weerstand in het circuit lager maar het circuit is niet korter gemaakt.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Arjan Verkade schreef:Ik heb gewoon stukje gemaakt dat gewoon op de originele stekkers past, dan plaats je het relais er tussen zonder in de originele kabelboom te hoeven knippen.
(de foto in het bericht zetten lukt helaas even niet)
Of je het rommelig vind mag je zelf beoordelen Persoonlijk vind ik het wel meevallen. Ze hangen onder de koplampen in de voorschermen. Eigenlijk zie je ze niet want de luchtslangen zitten ervoor.
Ja die draad van links naar rechts is er wel, maar met wat moeite kan je die ook wegwerken. In normale gevallen zit het reserve wiel daar en zie je het ook amper.
Zo doe ik het ook. Ook in de SM.
Die plusdraad leg je naast de draad die er al ligt voor de luchthoorncompressor.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>