De ds heeft sinds eigenlijk een hele tijd al een vervelend probleem, de koppeling gaat slippen in 3 en 4 bij te veel gas geven.
Raar iets want tot een 35 km rijden is er niets aan de hand; dus zelfs bij warme motor met 20 km gereden niets aan de hand.
Het is een 20 halfautomaat.
Ik kan het niet beredeneren; krijgt de koppelingscilinder dan wellicht ineens meer druk na een tijd; vrijwel onmogelijk lijkt me. Krijgt de motor na een tijd meer vermogen waardoor, de wellicht slechte?, koppeling gaat slippen, ook een raar verhaal….............
Het mag duidelijk zijn dat als ik de platen niet HOEF te vervangen dat ik daar ook geen zin in heb; nogal een klus.
Wie heeft een idee wat er aan de hand kan zijn??
DS & Xantia break excl lpg 2.0
Een koppeling geeft vermogen door, maar de limiet voor het slippen is het moment.
In een lagere versnelling bij iets hogere toeren gebruik je minder moment, maar in een hogere versnelling ga je al het moment ( zeg maar de kracht) van de motor gebruiken, en dan slipt hij. Dat komt omdat de drukgroep niet meer hard genoeg kan aandrukken, dat gebeurt ook als je plaat versleten is, want het metaal van de klinknagels glijdt te veel.
Als je geluk hebt is de afstelling niet goed en komt de koppeling niet goed vrij.
Maar als je pech hebt is de plaat en/of de drukgroep op.
To err is human, not to err is divine.
Ik begrijp zeker dat vol gas in 3 en 4 de manier is om de drukgroep te testen of die ok is; en dat is hij dus tot een 20 km rijden!
Dat is het probleem.
De basisafstelling hydraulique gebeurd volledig volgens werkplaatshandboek; dit zou dus zeker ok moeten zijn. Maar al zou de basisafstelling niet goed zijn blijft het verhaal raar dat hij tot 20 km niet slipt!
DS & Xantia break excl lpg 2.0
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Toch de basisafstelling nog eens doen. Heb je de vrije slag ook écht goed afgesteld? Want als die niet klopt….
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste