Beste mensen, is er iemand niet op vakantie (net als ik) die ik een vraag kan stellen?
Van mijn DS 23 pallas uit 1973 (handgeschakelde 5-bak) heb ik de hoofd- en achterkabelboom vervangen door nieuwe uit Duitsland, omdat ik enkele functies met de oude kabelbomen niet aan de gang kreeg. Heb nu alles aangesloten en het meeste werkt.
Echter volgens mij krijgt de startmotor geen stroom. Ik heb de rode kleine kabel naast de hoofdkabel die van de startmotor naar de Accu + loopt, even los gehad en het mannetje even rechtstreeks aan de pluspool van de accu gehangen en dan loopt de startmotor gewoon, echter als ik de motor start via het startcontact dan gebeurd er niks.
Ik heb de rode stekkerdraad doorgemeten tot aan het startcontact (wordt daar een witte stekker) en die laat gewoon stroom door.
Heeft iemand een idee wat ik nog meer kan meten?
ter aanvullende info. Ik heb een dynamo met ingebouwde spanningsregelaar en heb voor de aansluiting daarvan de uitleg van Citroheeze gevolgd en dus de bruine draad van pool 7 van het contact rechtstreeks verbonden met de massa van de auto…
Citroen DS 23 pallas 1973
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Je moet even meten: komt er ook 12v op die draad uit het contactslot of wordt deze draad misschien naar MIN geschakeld?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Hallo Waterman, zeer bedankt weer voor de snelle reactie. Volgens mij zie ik in bijna alle topics wel een reactie van jou en dat al jaren lang. Geweldig….
I
Ik meen dat ik inderdaad al gemeten heb of er 12v op die draad staat als ik het contact op starten zet. Volgens mij was het een getal onder de 2 volt. Maar ik moet het nog eens meten als ik weer in de werkplaats kom.
Stel dat het geen 12 volt is, wat zou dat kunnen betekenen?
Citroen DS 23 pallas 1973
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Even denken: de startmotor-schakeling liep bij een half-automaat via de spanningsregelaar vanuit de fabriek. Die schakeling zorgde er voor dat je bij een draaiende motor de startmotor niet kon laten draaien. Kan het zijn dat je een draadboom hebt die ook voor een halfautomaat bedoeld was? Zo ja, lees dan verder:
Omdat jouw spanningsregelaar is komen te vervallen werkt ook die schakeling dus niet meer. Je moet dus even uitzoeken, met het schema er bij, welke draad er vanuit de spanningsregelaar naar het contactslot loopt en die draad heeft dus 12 volt nodig zodat die 12 volt doorgegeven wordt naar de startmotor als je de sleutel omdraait.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Er zijn ook draadbomen waarbij er een relais aan de pluspool hangt en die door het contactslot naar min geschakeld worden.
Er komt een rood mannetje van de startmotor af. Waar zit die op aangesloten?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Goedemiddag Bogaard77, weer zo iemand die nagenoeg continue met reacties komt en ook al jaren lang volgens mij…
Ik heb eerst het advies van Waterman bekeken, maar kan geen draad (die voorheen naar de spanningsregelaar ging, 4 stuks) vinden waarop 12 volt staat. Ook uit het principeschema kan ik het niet herleiden. Dus ik loop weer vast.
De rode kabel (mannetje) vanuit de startmotor heb ik aangesloten aan de rode kabel (vrouwtje) en die loopt naar een wit stekkertje (vrouwtje) in het dashboard en die heb ik weer met een wit stekkertje (mannetje) van het startcontact verbonden.
Er hangt ook een bruine stekker (mannetje) aan het startcontact en die heb ik volgens de instructies van Citroheeze met een kabeltjes verbonden aan de massa van de auto.
Maar helaas ik krijg de startmotor niet aan de gang als ik het contact start…
Citroen DS 23 pallas 1973
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
jarbekkers schreef:
Er hangt ook een bruine stekker (mannetje) aan het startcontact en die heb ik volgens de instructies van Citroheeze met een kabeltjes verbonden aan de massa van de auto….
Haal die stekker eens los en zet er in plaats van massa naar de auto toch maar even 12V op, liefst wel ff met een zekering natuurlijk. Ik denk dat het dan gaat werken.
Die min-schakeling is namelijk voor de modellen met een extern, aan de pluspool vastgemaakt, startrelais.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Hallo Waterman, HET WERKT… GEWELDIG… inderdaad zoals jij aangeeft. Ik heb de bruine stekker van het startcontact via de kabel die voorheen naar de spanningsregelaar liep (rode stekker (L)), rechtstreeks op de plus van de accu gezet en nu werkt de startmotor weer.
Als ik het goed begrijp komt dit door wat Bogaart77 aangeeft, dat dus de pluspool naar min geschakeld wordt in het startcontact.
Heb jij (jullie) enig idee wat ik met de andere 3 kabels moet doen?
Dat zijn dan de gele (Exc), de witte (R) en de violette (Bob) stekkers die voorheen aan de spnaningsregelaar zaten. Kan ik die allemaal isoleren of moet ik daar nog iets mee? Ps. de witte (R) is nu verbonden met de witte stekker van het startcontact… maar heb ik onder de moterkap dus nergens aan hangen.
bij voorbaat dank en met vriendelijke groet,
Jeroen
Citroen DS 23 pallas 1973
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
de buitenste 2 draden van de drie die op je oude spanningsregelaar naast elkaar kwamen te zitten moet je met elkaar doorverbinden. De middelste isoleren, evenals de aansluiting die aan de andere kant van de regelaar zit. da’s de bob geloof ik. Die heb je nu gebruikt voor de startmotor toch ? Mooi.
Dan even richting de dynamo:
Dan het draadje wat met een m4 moertje op de originele dynamo zit isoleren en klaar ben je. Nu werkt het draadje wat met het schuifstekkertje op je dynamo zit als draad van het lampje en werkt alles.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
De buitenste 2 kabels die op de spanningsregelaar zaten zijn als ik het goed heb de gele (R) en de rode (L). Die moest ik inderdaad met elkaar verbinden volgens de instructie van Citroheeze, maar ik heb de rode (L) dus gebruikt om rechtstreeks op de plus van de accu aan te sluiten.
Dus het is me nu niet meer duidelijk welke kabels ik eventueel nog met elkaar moet verbinden. Enig idee???
Het kabeltje wat op de oude dynamo zat met een m4 schroefje heb ik idd al geïsoleerd.
Citroen DS 23 pallas 1973
Hellaas, alhoewel de startmotor het nu doet als ik het contact start, start de motor niet.
Het acculampje brandt permanent, dus ook als ik het contact niet aanzet. Zet ik het contact aan dan gaat het acculampje meteen uit zonder dat ik de motor probeer te starten.
Iets zit er nog niet goed…
Citroen DS 23 pallas 1973
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Wat er niet goed is:
jarbekkers schreef:De buitenste 2 kabels die op de spanningsregelaar zaten zijn als ik het goed heb de gele (R) en de rode (L). Die moest ik inderdaad met elkaar verbinden volgens de instructie van Citroheeze, maar ik heb de rode (L) dus gebruikt om rechtstreeks op de plus van de accu aan te sluiten.
Je moet dit echt aansluiten volgens de instructies,
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Goedemorgen Waterman, bedankt weer voor je reactie.
Ik heb de kabels van de spanningregelaar nu exact zo aangesloten zoals Citroheeze aangaf.
Echter waar Citroheeze het heeft over de bruine kabel van het startslot aan de massa te hangen, heb ik een nieuwe kabel getrokken rechtstreeks vanaf de accu+ naar deze bruine kabel van het startslot.
Hiermee kan ik de startmotor aan de gang krijgen en begint het acculampje pas te branden als ik het contact aan zet.
Dit lijkt nu allemaal te werken, echter weet ik niet of ik ongestraft die bruine kabel aan de accu+ mag hangen…
Helaas wil de motor nog steeds niet starten zowel op lpg als op benzine. Dit werkte voorheen wel prima allemaal.
Er komt ook benzine in het reservoirtje nabij de benzinepomp. Het lijkt wel of de ontsteking niet werkt. Ik heb een 123ontsteking met 2 polen. De plus van de ontsteking op de plus van de bobine en de min van de ontsteking op de min van de bobine. De bobine krijgt 12,.. volt stroom op zowel de plus als de min zijde als ik het contact open zet.
Iedere suggestie is nog welkom.
Citroen DS 23 pallas 1973
Citroheeze zegt je dat je een kabel aan de MASSA moet leggen, en jij maakt hem aan de + van de Accu.
Dat lijkt me niet echt op ” doen wat ze zeggen” of ik hebt iets niet begrepen. Het feit dat het “werkt” ( je startmotor draait rond) als je hem aan de plus hangt zegt me weinig want die draad kan nog wel een paar andere functies hebben.
Je hebt ook nog een LPG installatie: Die heeft en een afsluiter op de benzine toevoer en een afsluiter op het gas, die je met de omschakelaar kunt bekrachtigen en die voor de LPG installatie ( als het goed is) ook nog een veiligheidsrisico relais heeft dat door een “bobine” draad oud wordt getriggerd. Hoe heb je dat aangesloten ? Waar komt de spanning vandaan voor dat stuk ?
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dat moest ie van mij doen: zijn startmotor is plus ipv min geschakeld namelijk;-)
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Hallo heren (naar ik aanneem), bedankt voor jullie reactie…
Ja dat was op basis van Waterman’s suggestie.
Mbt de aansluiting van de lpg installatie, daar heb ik niks aan veranderd en die loopt ook niet via de kabelbomen van de auto. Apart circuit. De lpg relais (3 stuks volgens mij, 1 bij de verdamper, 1 bij de tank en 1 tegen het schutbord dat de gas/benzine afsluit) zijn allemaal via de plus en de min op de bobine aangesloten. Het afsluit relais heeft ook de massa kabel die ik aan de massa heb hangen.
Ik hoor ook alle relais gewoon schakelen als voorheen.
Citroen DS 23 pallas 1973