Hier nog een “domme” vraag… maakt het wat uit hoe de zekeringstekkertjes zitten, welke boven en welke onder? Ik heb een zekeringkastje tegen het schutbord zitten met 4 zekeringen.
In de kleuren (van links naar rechts) Groen (16A), rood (16A), blauw (10A), geel (10A).
Citroen DS 23 pallas 1973
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
nee
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
András schreef:Aha, waarom?
Je mist de condensator die de spanning snel afvoert uit de bobine. Dat versterkt de vonk.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Hallo Bogaart77, condensator is idd nieuw voor mij. Waar zou die moeten zitten? Ik lees op internet ook iets over een voorschakelweerstand. Maar het zegt me allemaal niets.
Citroen DS 23 pallas 1973
Totaal aantal Berichten: 10256
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Condensator zit bij een ontsteking met contactpuntjes, niet bij een 123.
Met een 123 heb je ook geen voorschakelweerstand nodig. We een bobine met een primaire weerstand van 0,8-2 Ohm.
Heb je het al geprobeerd met de + van de bobine rechtstreeks op de + van de accu?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik mis in dit topic toch wel een beetje basiskennis van de autotechniek…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 10256
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Ja dat klopt Waterman, op het gebied van elektra ontbeer ik dat, maar nooit te oud om te leren.
Dus als je nog adviezen hebt?
@Jantje1948, ja geprobeerd, maar ook geen vonk. Dus het ligt zeer waarschijnlijk niet aan de nieuwe kabelboom.
Ik zou vandaag een nieuwe bobine en bougiekabels krijgen, maar dat wordt waarschijnlijk morgen. Dus dan proberen met die nieuwe spullen.
Citroen DS 23 pallas 1973
Totaal aantal Berichten: 10256
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Hoe heb je het precies geprobeerd? Wat allemaal waar aangesloten?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 114
Geregistreerd: 19-03-2021
- GS/GSA club C-matic
- ID/DS super
- CX 25 prestige automatic
Bogaard77 bedankt voor de toelichting, zo leren we!
Totaal aantal Berichten: 9368
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
waterman schreef:Ik mis in dit topic toch wel een beetje basiskennis van de autotechniek…
En ook de begrippen “spanning” en “stroom” worden zoals zo vaak met elkaar verward.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
@jarbekkers kijk hier eens naar: https://www.youtube.com/watch?v=mOto3fS8fUo
Mijn oude cluppie DSTT!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 809
Geregistreerd: 12-05-2006
- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Mooie link. De strekking is als je het echt wilt leren, dan is wat verdieping nodig. Met wat “als ik dit draadje aan de plus hang” leer je echt niks.
Verdiep he ook in hoe he daadwerkelijk weerstand meet. Je schreef ergens 0,003 ohm. Als jou multimeter 3 _milli_ ohm kan meten had je een 4 draadmeting met een prijzige meter moeten uitvoeren. Beetje het verschil zoals 10 gram of 10 kg. Dus het “k”-the is niet iets om te negeren. Die weerstand meten in nog een van de zinnigste dingen die ik voorbij heb zien komen.
Probeer ook schema’s te leren lezen. En hier _systematisch_ zaken mee uit te sluiten. Volg bv eens of überhaupt het circuit tussen de 123 en de bobine klopt. Maar, volg het schema. Print het uit, pak ren pen erbij, vink het af.
Je zult zelf een modus moeten vinden in en hoe ver je dit leert. Je kunt namelijk helemaal los gaan en snappen hoe een bobine werkt en waarom die een vonk geeft bij het loslaten vd puntjes, maar nodig is dat niet.
Het is allemaal maar 12 volt, maar de accu kan een heeeeele grote bak energie leveren. Als je niet systematisch je draadboom afgaat en het “doet het” en je drukt onderweg eens een knoppie in die toch niet goed zat… Plus en min aan elkaar (zonder zekering) zorgt voor een grote hitte ontwikkeling (elektrische energie wordt omgezet in warmte). Dan hoef je niet te raden wat er mis gaat.
Overigens meen ik me te herinneren dat de 123 gevoeliger is voor een goed functionerende bobine.
@Jantje1948… gewoon door de plus op de bobine die van het contact afkomt te vervangen door een plus rechtstreeks door een plus vanaf de accu… maar werkte dus niet.
@bogaard77… bedankt voor de link naar de cursus. Heb ze alle 3 gevolgd maar blijf het elektra verhaal lastig vinden.
Status is nu:
- nieuwe accu geplaatst: geen vonk
- nieuwe bobine geplaatst: geen vonk
- nieuwe bougie-kabels geplaatst: geen vonk
- nieuwe 123 ontsteking met rotorkap geplaatst: VONK… Dus de 123 ontsteking werkt niet meer of mogelijk is de instelling veranderd. Of de rotor (kap). Ben er echter niet aan geweest, dus heel vreemd. Denk dat ik de ontsteking laat testen.
Echter nu moet ik de nieuwe 123 ontsteking nog juist instellen. Ik heb de curve op C gezet want ik denk dat ik een DX motor van na 1972 heb.
In de handleiding heeft men het over:
Zoek uit in welke richting de motor draait. Kan iemand mij vertellen hoe je dat makkelijk (zonder dat de motor draait) kunt vaststellen?
Vervolgens moet ik de motor draaien in normale draairichting totdat de rotor wijst naar de markering voor cylinder 1. Echter die markering heb ik niet geplaatst toen ik de oude ontsteking verwijderde.
Iemand een idee hoe ik het beste te werk kan gaan voor de juiste instelling van de ontsteking?
Citroen DS 23 pallas 1973
waterman schreef:Ik mis in dit topic toch wel een beetje basiskennis van de autotechniek…
Er wordt idd van alles geprobeerd, maar het waarom het wel of niet werkt ontbreekt.
Alles is te vinden op het www, dus onderzoek eerst hoe de ontsteking werkt, is echt geen rocketscience en als je het begrijpt blijkt het vrij eenvoudig, maar dat is met veel dingen zo.
Ik vergelijk een elektrische stroom vaak met water. Emmer snel vol met dunne buis: veel druk nodig=spanning.
Emmer snel vol met dikke buis, weinig druk nodig.
Weerstand is vernauwing in buis. Stroomsterkte is veel liters tegelijk.
Het meten met de universeelmeter werd gedaan in de stand voor kilo Ohms. Mijn unuverseelmetertje van de Action van geen 4 euro heeft ook een 200 Ohm stand en daarmee meet je de primaire kant van de bobine en die meet tussen de 1 en pakumbeet 5 Ohm, afhankelijk van de soort bobine.
Secundair meet je in de 20K stand en dan moet je iets van tussen de 6 en 12 kOhm meten.
En als het je allemaal te moeilijk wordt: ga naar iemand die het goed voor je kan regelen, kost wat, maar bespaart je een hoop ergernis.