Beste allen,
Ik ben nieuw hier (zie voorsteltopic). Sinds kort ben ik in het bezit van een rode BX Break uit 1992.
Momenteel ben ik begonnen met een motorswap: de dieselmotor gaat eruit, er komt een 1.9 benzineblok voor terug.
Deze week haal ik mijn donorblok op. Dat blok komt uit een BX Sport, maar wordt geleverd zonder inlaatspruitstuk en carburateur. Het vinden van een inlaatspruitstuk bleek nogal een uitdaging. Uiteindelijk heb ik er 1 gevonden via ebay. Maar: het lijkt erop dat dit een spruitstuk is voor een carburateur die in de automaat-versie van de BX geleverd is. Het werkplaatshandboek rept met geen woord over speciale automaat-carburateurs, maar op basis van het vergelijken van talloze plaatjes op het www kom ik tot de conclusie dat er in de automaat andere carbs zijn gemonteerd, en dat ook het spruitstuk verschilt.
Ik kan aan een passende carbuateur komen. Mijn vraag is: kan ik deze automaat carburateur probleemloos gebruiken in combinatie met de handbak? Of levert dat onoverkomelijke problemen op?
Alvast dank voor het meedenken!
Hartelijke groet, Paul
Voor zover ik mij kan bedenken zal een automaatcarburateur het wel moeten doen denk ik.
Maar misschien is er iets met kickdown voor de automaat wat afgekoppeld moet worden en stationair is denk ik ook niet helemaal hetzelfde.
Maar waar je misschien nog even navraag over moet doen is de milieu-eis.
Een 92-er hoort volgens mij al U9 te zijn.
Dat ga je met een carburateur niet redden, ook heb je nog een katalysator nodig.
Weet iemand hoe dat zit met zo’n ombouw?
Moeten de tank en brandstofleidingen ook nog aangepast worden?
Thanks voor je reactie Hans, ik heb me geen moment gerealiseerd dat in 92 de carb versie niet meer geleverd werd. Ik ga eens in de voertuigmap van de RDW duiken!
Zoals gezegd ben ik even in de informatie gedoken.
Ik had al contact gehad met de RDW, die me hebben gewezen op https://www.rdw.nl/zakelijk/branches/fabrikant/wetgeving-en-geldigheid-typegoedkeuring/check-de-technische-eisen-voor-uw-voertuig, waar ik kan checken waar de auto aan moet voldoen.
Als ik die invul is de uitkomst:
“Voor uw voertuig gelden de permanente eisen in de Regeling voertuigen hoofdstuk 5, afdeling 2.”
Die permanente eisen staan hier: https://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/2023-05-31#Hoofdstuk5
Ze lezen niet echt lekker weg, maar ik heb maar enkele bepalingen kunnen vinden over emissie en/of een katalysator:
Artikel 5.2.11, punt 5:
5.
De uitlaatgassen van personenauto’s met een verbrandingsmotor met elektrische ontsteking mogen bij stationair toerental en op bedrijfstemperatuur zijnde motor niet meer dan het voorgeschreven volumepercentage koolmonoxide bevatten. Hierbij is het bepaalde in bijlage VIII, artikelen 40, 41 en 43, van toepassing.
In de bijlages gaat artikel 40 over de controle van emissiebeperkende maatregelen, maar uit het volgende punt (verder hieronder) blijkt dat die bij een ‘92-er niet gecontroleerd worden. Dus ik denk dat dit artikel n.v.t. is.
Artikel 41 gaat over het koolmonoxide gehalte Dat is een hele rij bepalingen, waarvan volgens mij alleen de volgende op mijn BX van toepassing is:
b. 3.5% vol. koolmonoxide, indien het voertuig in gebruik is genomen na 30 september 1986, maar voor 1 juli 2002;
Artikel 43 gaat over de wijze van keuren, dus voor nu denk ik niet relevant.
In het volgende artikel staat:
Artikel 5.2.11, punt 6:
6.
Bij personenauto’s in gebruik genomen na 31 december 1992 die zijn uitgerust met een emissiebestrijdingssysteem dat bestaat uit een katalysator en een lambdasonde, dient het emissiebestrijdingssysteem goed te werken. De goede werking ervan wordt beoordeeld aan de hand van het gehalte koolmonoxide van de uitlaatgassen, alsmede aan de hand van een op grond van de samenstelling van de uitlaatgassen berekende lucht-brandstofverhouding. Hierbij is het bepaalde in bijlage VIII, artikelen 40, 42 en 43, van toepassing.
Mijn BX is van januari 1992, dus daarvoor geldt deze bepaling niet.
Mijn voorlopige conclusie:
- Ik hoef geen emissiebeperkende voorziening zoals een katalysator te hebben;
- Het koolmonoxidegehalte mag maximaal 3,5 % zijn.
Ik heb geen idee van de haalbaarheid van bovenstaande. Heeft iemand een idee of je met een carburateurmotor onder de 3,5% koolmonoxide komt?
Fijn dat er meegedacht wordt, hier wil je inderdaad niet na het ombouwen achter komen…
Totaal aantal Berichten: 43285
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Of jouw auto over een kat moet beschikken hangt af van de voor de 92-er BX afgegeven typegoedkeuring als ik alles zo lees. Dat moet je gaan uitzoeken.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ik vrees dat je gelijk hebt @waterman. Ik heb me wat blindgestaard op hoofdstuk 5, daar zie ik geen onoverkomelijke problemen. Maar hoofdstuk 6 is ook van toepassing en daar wordt het wel ingewikkelder.
Het inbouwen van een moderner blok zou om meerdere redenen wel erg ingewikkeld worden. Ten eerst omdat de elektra en kabelboom vermoedelijk een stuk minder rechttoe-rechtaan is. Maar ook omdat ik in mijn zoektocht naar een blok nog geen injectieblok ben tegengekomen.
Genoeg om over na te denken in ieder geval.
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Staat er nergens een 19TZI-sloper?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Die had ik, in 1990.
Dat is een motor met monopoint inspuiting bij de Berline. De Break had een multipoint, als ik me goed herinner.
Maar daaraan voorafgaand was er ook de 19TRI, eveneens met een monopoint injecte. En met een katalysator, zo zie ik in een oude brochure.
En er is zelfs een serie 19 TRS geweest, met kat.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Kan een motor uit een Peugeot 405 ook niet, dan is je aanbod groter?Ik dacht dat je de specifieke hydraulische delen kon overzetten.
Een 405 blok zou kunnen, ik denk zelfs dat een XU7 of XU8 blok uit bv een ZX zou passen, volgens mij zijn die motoren in de basis allemaal hetzelfde. Maar ik moet zeggen dat die (in ieder geval op onderdelenlijn, MP en bij bv. Bart Ebben) niet zo dik gezaaid zijn.
Maar budget gaat op een gegeven moment een rol spelen, net als complexiteit.
Ik kwam op het idee van een motorswap omdat de Bosch dieselpomp lekt, en ik online zag dat een tweedehands pomp bijna net zoveel koste als een benzineblok dat ik ergens zag. Maar goed, dat blok bleek een 1.4 en dat past niet 1 op 1 (het had me wel geinig had geleken om de enige Break met een 1.4-tje te hebben )Dan ga je zoeken naar een 1.6 of 1.9 en dan worden de blokken al duurder. Als ik daar vervolgens ook nog een injectiesysteem, uitlaat met katalysator, draadboom etc. etc. bij moet gaan zoeken dan is de lol van een goedkope swap er wel een beetje vanaf.
Ik wacht even de reactie van de RDW af, maar het vervangen van de dieselpomp wordt wel een reëlere optie zo, dan kan ik in ieder geval (voorlopig) weer rijden, en als er dan een keer een goede sloper op mijn pad komt kan ombouwen altijd nog.
Dank in ieder geval voor het meedenken, wordt zeer gewaardeerd.
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Paul Z schreef:het vervangen van de dieselpomp
Waarom geen revisie?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 1355
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Revisie dacht ik ook. Bosch heeft Bosch Diesel centers met diesel kennis. Wie de grote broek aantrekt…..
https://www.boschaftermarket.com/nl/nl/diensten-en-ondersteuning/werkplaatsconcepten/bosch-diesel-centers
Overigens zijn er ook lokale specialisten met veel kennis van zaken.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Totaal aantal Berichten: 625
Geregistreerd: 19-10-2006
- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Of Diesel Buchli in Harderwijk. Nog aardige lui ook
Oh dat was ook een goed idee geweest. heb er nu 1 gekocht bij Bart Ebben, die had er een aantal op de plank liggen. Leg ik de oude op de plank en laat ik hem in de toekomst reviseren mocht het toch weer nodig zijn.
Totaal aantal Berichten: 6144
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Paul Z schreef:Een 405 blok zou kunnen, ik denk zelfs dat een XU7 of XU8 blok uit bv een ZX zou passen, volgens mij zijn die motoren in de basis allemaal hetzelfde. Maar ik moet zeggen dat die (in ieder geval op onderdelenlijn, MP en bij bv. Bart Ebben) niet zo dik gezaaid zijn.
Maar budget gaat op een gegeven moment een rol spelen, net als complexiteit.
Ik kwam op het idee van een motorswap omdat de Bosch dieselpomp lekt, en ik online zag dat een tweedehands pomp bijna net zoveel koste als een benzineblok dat ik ergens zag. Maar goed, dat blok bleek een 1.4 en dat past niet 1 op 1 (het had me wel geinig had geleken om de enige Break met een 1.4-tje te hebben )Dan ga je zoeken naar een 1.6 of 1.9 en dan worden de blokken al duurder. Als ik daar vervolgens ook nog een injectiesysteem, uitlaat met katalysator, draadboom etc. etc. bij moet gaan zoeken dan is de lol van een goedkope swap er wel een beetje vanaf.
Ik wacht even de reactie van de RDW af, maar het vervangen van de dieselpomp wordt wel een reëlere optie zo, dan kan ik in ieder geval (voorlopig) weer rijden, en als er dan een keer een goede sloper op mijn pad komt kan ombouwen altijd nog.
Dank in ieder geval voor het meedenken, wordt zeer gewaardeerd.
Ten eerste: top dat je en BX op de weg wilt houden.
Dan: in België en Frankrijk zijn BX’en tot het eind van de productie met carburateur geleverd. Een bouwsel dat jij maakt moet aan die specs voldoen; dan mag het in Nederland ook. Iets om uit te zoeken.
Verder weet ik zeker dat er bij de BX-club Nederland een inlaatspruistuk en ecu van een D6A (of D6C, dat weet ik niet meer precies) ligt, van een BX GTi dus. Dat spul zou maken dat je de hele handel met injectie bouwt. Ik weet zeker dat ze dat hebben omdat ik het zelf heb gedoneerd.
Tot slot: een veel moderner blok zou een TU5-J4, JP4 of JP4S zijn, multipointinjectie en in diverse Citroëns en Peugeots geleverd. Moet ook op de sloop wel te vinden zijn, compleet met ecu’s en kabelbomen. Maar dat is natuurlijk wel wat begrotelijker. Vraagt bijvoorbeeld een aanpassing van de motorsteunen.
Benieuwd naar het vervolg!
Daar moet je mee uitkijken:
Als je een BX met carburateur met een Belgisch of Frans kenteken wil invoeren dan mag dat niet geweigerd worden, Europees vrij verkeer van goederen, je krijgt dan een “uitzondering” zeg maar. Maar dat wil niet zeggen dat je de vrijheid hebt om een in Nederland geleverde BX met injectie te voorzien van een carburateur want voor die BX vervalt dan de type-goedkeuring, zelfs als je buurman eenzelfde BX met carburateur heeft uit Frankrijk die wel mag.
Maar ik denk dat de TS voorlopig blijft dieselen.
To err is human, not to err is divine.