2 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
   
De geswapte break van Paul: van diesel naar benzine
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43291
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 08 augustus 2023 02:30 PM
  [ # 16 ]
Hilko16TZI schreef:

Dan: in België en Frankrijk zijn BX’en tot het eind van de productie met carburateur geleverd. Een bouwsel dat jij maakt moet aan die specs voldoen..

Dat klopt niet helemaal. Wat SMGZ al zegt, dat je een NL kenteken op een importbak krijgt komt door Eu-regels. Maar, diezelfde EU-regels geven de lidstaten de mogelijkheid om landelijke regels aan te vullen. In NL is de basis TGK, de typegoedkeuring, leidend. Dat geldt dus voor alle voertuigen die al een NL kenteken hebben. Bij ombouw moet je dus ernstig rekening houden met die TGK. Beter scoren dan de emissie norm uit de TGK is prima, slechter scoren omdat er bv geen emissiesysteem aanwezig is terwijl de TGK van dat bouwjaar/emissie regels voor datzelfde bouwjaar geldend voor NL dat wèl voorschrijven: dat kan dus niet.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Paul Z
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 52
Geregistreerd: 03-07-2023

Gepost: 08 augustus 2023 08:57 PM
  [ # 17 ]

Voor voorlopig wordt het doordieselen inderdaad. Ik ga volgende maand verhuizen en ik wil dat het ding voor die tijd rijdt, anders weet ik niet wanneer ik weer tijd heb.Mijn bedoeling is dat ik hem uiterlijk komend weekend weer uit de schorsing kan halen. want hij staat me al te lang achter het hek Smile

Goede tip van dat blok bij de BX club. Ik heb een paar keer op hun site gekeken, maar het werd me niet helemaal duidelijk of daar nog wat gebeurde.

Profiel  
 
Paul Z
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 52
Geregistreerd: 03-07-2023

Gepost: 08 augustus 2023 09:09 PM
  [ # 18 ]

Een paar fotootjes. Dit was een paar weken geleden, toen ik de Break wat aan het opfrissen was. Alle kunststof delen in de lijnolie, even de zwarte delen (die ooit niet zo goed geplamuurd waren) te herstellen. Ik zal binnenkort (als hij weer rijdt) wat nieuwe foto’s te plaatsen!

Afbeelding Bijlagen
9A3AF44A-292A-4584-99F8-5153D66EE6EA.jpgA89D2C59-3065-4393-AB15-875B15D7F464.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9408
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 08 augustus 2023 09:18 PM
  [ # 19 ]

Is het eigenlijk een D of een TD?

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Paul Z
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 52
Geregistreerd: 03-07-2023

Gepost: 08 augustus 2023 09:46 PM
  [ # 20 ]

Een gewone D

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6150
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 08 augustus 2023 10:54 PM
  [ # 21 ]
Paul Z schreef:

Goede tip van dat blok bij de BX club. Ik heb een paar keer op hun site gekeken, maar het werd me niet helemaal duidelijk of daar nog wat gebeurde.

Geen blok, maar wel het inlaatspruitstuk en de ecu van een GTi. Dat zou op jouw benzine XU9 moeten passen, zelfs als de inlaatpoorten niet helemaal overeen komen. Of het ook mooi zal lopen is een tweede.

Profiel  
 
Paul Z
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 52
Geregistreerd: 03-07-2023

Gepost: 17 augustus 2023 06:27 PM
  [ # 22 ]

Kleine update van mijn klusavonturen met de BX.

De nieuwe dieselpomp zit erin. Moet me nog even verdiepen in hoe het afstellen van de timing precies werkt, maar dat gaat denk ik wel lukken. Ook moet ik op zoek naar een nieuwe radiateur (het lukt mij nog steeds niet een gezocht advertentie te plaatsen, maar mocht je een BX radiateur in de aanbieding hebben, let me know Smile ).

Voorlopig gaat de BX dus doordieselen.

Maar:

- De RDW heeft mij laten weten dat ik toch een carburateurblok in mag bouwen uit een oudere BX: de auto hoeft geen emissiebeperkende maatregelen te hebben, zolang de koolmonoxide maar onder de 3,5 volume procent blijft. Dus dat biedt mogelijkheden.
- En vandaag heb ik een partijtje BX onderdelen van iemand overgenomen waaronder (rapapa rapapa) twee motorblokken, waarvan 1 redelijk compleet Gti blok (injectie).

Het ontbreekt me de komende tijd aan gelegenheid om hiermee aan de slag te gaan, maar het opfrissen en compleet maken van het blok lijkt me een mooie winterklus.

Het wordt dus allemaal wat meer lange termijn, maar leuke ideeën genoeg!

Profiel  
 
Paul Z
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 52
Geregistreerd: 03-07-2023

Gepost: 15 maart 2024 10:50 PM
  [ # 23 ]

Het heeft even geduurd, maar er is een update. Na wat omzwervingen, verandering van gedachten en een verhuizing en verbouwing zit er schot in de zaak. Ik kon een motorisch goede schade BX kopen met een 1.6 injectie blok en automaat. Nu het weer wat beter is geworden ben ik gestart met de ombouw. Het blok en bak gaan samen over, dus het gaat van handgeschakeld dieselen naar een benzine met automaat.

Afbeelding Bijlagen
IMG_0789-compressed.jpegIMG_0792-compressed.jpegIMG_0793-compressed.jpeg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7792
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 16 maart 2024 10:22 AM
  [ # 24 ]

Volgens mij is dat een prima aandrijflijn voor een BX. Succes en veel plezier met de klus!

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5380
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 16 maart 2024 02:53 PM
  [ # 25 ]

Lekker bezig!
Nog even een vraagje, waarom geen handbak behouden?
Of vind je een automaat fijner?

Profiel  
 
Paul Z
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 52
Geregistreerd: 03-07-2023

Gepost: 16 maart 2024 04:29 PM
  [ # 26 ]

Dank allebei!

Wat betreft de bak: het leek me wel lekker, een automaat, en omdat hij er toevallig bij zat bouw ik hem mee over. De handbak van de diesel en het schakelmechanisme gaan de schuur in, mocht in de toekomst de automaat kuren krijgen is het redelijk snel weer omgebouwd denk ik.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9408
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 16 maart 2024 07:55 PM
  [ # 27 ]

Een handbak van een diesel heeft andere overzetverhoudingen dan een handbak van een benzine.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
klever33
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 485
Geregistreerd: 13-12-2019

Gepost: 16 maart 2024 09:39 PM
  [ # 28 ]

De automaat is van ZF , type 4HP14. Deze automaat heb ik in mijn Xantia en uit werkplaatservaring weet ik, deze automaten zijn onverwoestbaar. Voorwaarde is wel dat er regelmatig onderhoud gepleegd wordt d.w.z. elke 30.000 km. de remband stellen en olieverversen en elke 90.000 km. het oliezeef schoonmaken.
Deze automaten zijn niet enkel door PSA ingebouwd.

Wat olie verversen betreft het volgende : de inhoud van de versnellingsbak is ca. 7,5 Ltr. Bij het aftappen komt er maar ca. 2,5 Ltr olie uit, de rest blijft in de bak en de koppelomvormer. De koppelomvormer heeft geen aftapplug dus aftappen gaat niet.
Olieversen is bij warme versnellingsbak ca. 60 graden of meer.
Hoe ververs ik dan de olie ? Na de eerste aftap , weer 2,5 Ltr bijvullen via de peilstokpijp, motor starten, even alle versnellingen doorschakelen en 5 km in de zomer / 10 km. in de winter rijden en weer aftappen. Deze cyclus herhaal je drie maal, met als resultaat schone olie aan de peilstok.

Peilen als volgt : versnellingsbak op temperatuur rijden, auto op een rechte bodem, motor laten lopen en de P of N stand inschakelen en vervolgens peilen en zonodig bijvullen met een kleine hoeveelheid , vervolgens alle versnellingen even doorschakelen en weer peilen.

Welke olie: DEXRON II en géén DEXRON III, DEXRON III leidt bij flink warme bak tot een scherp bijgeluid wanneer de 3e. en 4e. versnelling geschakeld wordt.

Ik ben in het bezit van een origineel ZF werkplaatshandboek voor deze automaat.

Wens je er veel rijplezier mee .

 

Profiel  
 
Paul Z
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 52
Geregistreerd: 03-07-2023

Gepost: 17 maart 2024 09:43 AM
  [ # 29 ]

@René: Klopt, daar ben ik me van bewust. Ik vermoed dat de 5e versnelling als een soort overdrive zou werken. Het is nu nog niet aan de orde, maar ik denk dat ik er mee zou kunnen leven.

@Klever33: Dank voor de uitgebreide uitleg, dat advies ga ik zeker gebruiken als de motor en bak geplaatst zijn.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9408
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 17 maart 2024 10:56 AM
  [ # 30 ]

Nope, met name de overbrengingsverhouding van het differentieel is anders, omdat een diesel minder toeren draait bij dezelfde snelheid.
Verdiep je er maar eens in.
Ik zou een handbak zoeken die bij een 1.6 benzine hoort.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
 
2 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook