Het is een beetje een theoretisch gesprek, omdat ik de automaat ga gebruiken. Dus het zoeken naar een andere bak bewaar ik tot het moment dat ik hem eventueel nodig zou hebben
Dan mag je wel tevoren kijken of de krukas het zelfde is, soms is een automaat - motor nét anders.
niks vermakelijker dan een stukske gecompliceerde eenvoud
Bij mijn DS23 Inj Automatique was dat inderdaad het geval.
Die heb ik omgebouwd naar een handbak, maar daarvoor moest er wel een andere krukas in.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 6144
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Zover ik weet geldt voor alle XU blokken dat er zowel een automaat als handbak achter kan. Het is wel zaak om te zorgen dat de bakverhoudingen en het diff kloppen, anders krijg je een onrijdbaar geheel. Maar zoals Paul al opmerkte: theoretische discussie, want hij gaat de 1600 benzine met bijbehorende automaatbak gebruiken.
Sja tis ms. vooralsnog een theoretische aangelegenheid, maar als het niet past, dan ben je de pineut. Maar wij oudjes zijn ms. te voorzichtig, óf we hebben leergeld gehad…....Z’on project is best leuk, maar als je tegen die bummer aanloopt, dan is het vaak einde project. ( ja , ben me gek ! ga niet nog een keer de motor lichten, ben het nu beu ! ) heb ik te vaak horen roepen in de werkplaats, vandaar de opmerking over de krukas. Verder niets, hopen dat e.e.a. past,en zover ik weet enz heeft geen enkele waarde , en is voor velen het einde van het vermaak geweest helaas. M.a.w.; tevoren zeker weten of het past, en dan bouwen.
niks vermakelijker dan een stukske gecompliceerde eenvoud
Totaal aantal Berichten: 6144
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Oh, oké dan: ik weet zeker dat achter elke XU6 en XU9 een BE1, BE3 of ZF4HP14 past. En dan de rest van mijn tekst hierboven.
Daar ga ik inderdaad ook vanuit.
En wat betreft de versnellingsverhoudingen, onrijdbaar wordt het niet gauw.
Ik ben van mening dat een laag toerental bij constante snelheid op de snelweg optimaal is, rust in het interieur en minder verbruik.
Ik heb zelf een 16TRI (break) en die heeft standaard een erg korte bak.
V1000 (snelheid bij 1000 tpm in 5) van 32,2 dat is ruim 3700 tpm bij 120 km/u. Te veel herrie vond ik.
Ik heb er een VDO cruisecontrol inzitten en die sloeg op hol bij lange golven in de weg, gewoon om het wisselende toerental te compenseren.
Ik heb er een bak van een platte diesel (1769 cc) ingezet met V1000 36. Dat is 3333 tpm bij 120.
Veel rustiger en ik rijd 1-2 km verder op een liter. Cruisecontrol functioneert normaal.
De 16 benzine heeft meer koppel en meer vermogen dan de platte diesel, dus het kan gemakkelijk.
Op de snelweg ligt het toerental rond het maximum koppel, dat kan nooit verkeerd zijn.
Als je gas geeft rijdt ie vlot genoeg weg, maar het klinkt minder spectaculair dan met een korte bak omdat het toerental daarmee ook sneller klimt.
De enige bak die misschien een beetje teveel reductie geeft is die van de turbodiesel. V1000 van 41,7
Dat is 2877 tpm bij 120, 2400rpm bij 100. Genoeg om te cruisen, maar als je een beetje wilt versnellen moet je een keer terugschakelen. Ook geen ramp.
Even voor jouw interesse, jouw 4HP14 heeft een V1000 van 33.17 dat is 3600 tpm bij 120
En jouw diesel break had waarschijnlijk een V1000 van 35 (3428 tpm bij 120) Ik zou hem goed bewaren.
Het lijkt allemaal niet heel erg verschillend, maar in de praktijk is het duidelijk merkbaar
Nog even verder gezocht, een peugeot 405 1,6 heeft een V1000 van 35.7 (dezelfde motor als de BX)
Ik neem aan dat bij de gekochte set de aandrijfassen er bij zijn. In de fotos zie ik ze niet. Is dat niet het geval, kun je wel eens een probleem hebben.
@H@ns:Thanks. Je verwoordt iets duidelijker wat ik bedoelde met mijn overdrive-opmerking: lagere toeren in de hoogste versnelling en mogelijk af en toe terugschakelen.
@Klever33: de assen zijn er gelukkig nog, de auto is op eigen kracht het terrein op gereden (ondanks de staat, zie foto). Ik zag dat ze anders zijn dan die van de handbak. Best jammer, want voor de handbak heb ik denk ik 6 extra sets liggen (maar het kunnen er ook 8 zijn); maar nul extra voor de automaat…
wel jammer van die schade auto…
Erg mooie kleur…
Vraagje voor de kenners. Ik ben bezig met het wisselen van het brandstof systeem. In de donor auto (1.6 tzi) zat iets wat volgens de Haynes een ‘evaporation box’ heet. Als ik het goed begrijp vangt die benzine dampen op, die via een ontluchtingsslangetje door de dakstijl van de auto naar een soort filter in de rechter voorvleugel gaat, en waar vandaan de dampen via het inlaattraject de motor in gaan.
Nu lijkt het er in de Haynes op dat dat een Gti feauture is. Ik heb in de Break ook geen ruimte voor de box omdat de bevestiging van het achterspatbord een andere vorm heeft.
Kan ik deze wijze van ontluchten missen, en gewoon de ontluchter richtting tank gebruiken? Of gaat er dan iets mis?
Op de foto links de vulslang die onder de break diesel vandaan komt, rechts de evaporation box die uit de 1.6 komt. Die zit dus direct achter de vulopening.
Edit: de box blijkt wel te passen. De vraag blijft voor mij wel staan: hoort-ie eronder bij een 1.6 of niet?
Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ik kan het mis hebben, maar ik denk dat dat koolstoffilter alleen bij benzinemodellen is aangezien benzine veel sneller verdampt dan diesel.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 43285
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Wat Jan zegt klopt.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste