Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
@ derk, dat gebeurt veelvuldig in de SM wereld in de USA. hele lijsten met onderdelen die uit een andere quto’s komen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Haha ik heb al een hele lijst alleen voor mijn auto inmiddels.
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Penny Lane schreef:…nagaan waar toko’s als Rolls en Bentley hun spulletjes in de loop van de tijd allemaal inkochten.
Ha, dat is een leuke. Rolls en Bentley kochten eigenlijk niets in. Ja, toch wel: ze kochten onderdelen in die speciaal voor hun modellen gemaakt werden bij bekende toeleveranciers. Ongeveer 95% van de onderdelen zijn uniek.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Had Rolls indertijd niet gewoon een GM TH400 automaat? Dezelfde die in een beetje een knappe Chevy Impala stationwagon zit?
Laatst had ik ergens een item gezien: weet niet meer welk stukje elektronica precies achter het dashboard het was (dat zou ik op moeten zoeken), in een Bentley Mulsanne of onmiddellijke familie daarvan. Was precies hetzelfde ding als in een Chevy Tahoe en die was aanmerkelijk beter betaalbaar. Als ik dat op een redelijke termijn terug kan vinden plaats ik ‘t nog…
Maar goed, bij Rolls en Bentley zal dat meer uitzondering zijn dan bij Aston Martin, waarvan we onderhand weten dat ze vooral veel elektrische delen als schakelaars, contactsloten enz. enz. gewoon uit de bakken van Ford graaiden.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Nee. En ja. Het is een GM automaat. Maar die haalden ze bij RR na aankomst helemaal uit elkaar, werd opnieuw en veranderd in elkaar gezet en kwam daarna pas in de productielijn. En dat deden die gekken dus met bijna alles wat extern werd ingekocht.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Gebruikte RR niet de oorspronkelijke Hydramatic, dus met vier versnellingen?
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Tot 1966/67 op RHD modellen, vanaf de shadow 1965 op LHD modellen een GM driebak. Na 66-67 hadden alle shadows een GM driebak. Overigens werd ook iedere hydramatic door RR geheel uit elkaar gehaald, van binnen naar hun standard gebracht en weer in elkaar gezet voor ie in een auto gezet kon worden.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Een beetje zoals wat Saab ten onder heeft geholpen dus…
Totaal aantal Berichten: 7774
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Hoogmoed komt voor de val
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Er wordt hier vooral gesproken over de écht oude Citroëns, maar onderdelen van mijn C4 zijn ook niet denderend (meer).
Bijna iedere APK weer een aandrijfashoes, een condensor die na anderhalf jaar weer lek is, een nieuwe aircopomp die vanaf de eerste kilometer herrie maakt. Wiellagers van kaas.
In 2018 bleek bij APK mijn einddemper lek (hoewel niks te horen), zat op een plek die niet te lassen was dus nieuwe demper. Die was B merk, en die klonk direct gewoon echt lek. Ben 2x terug geweest voor een nieuwe demper, telkens zelfde probleem. Uiteindelijk een originele Citroën demper eronder, probleem opgelost, maar nu 5 jaar later bij APK toch weer de opmerking dat ie wat dun begint te worden en waarschijnlijk volgend jaar aan de beurt is. Een demper van betere kwaliteit produceren is vaak maar marginaal duurder maar gaat veel langer mee waardoor de onderdelenfabrikant/leverancier minder afzet en omzet heeft.
Mindere kwaliteit produceren, ongeacht in welke markt, is goedkoper en levert meer geld op want datgeen ze produceren moet eerder vervangen worden. Een tv ging vroeger 15 jaar mee, maar mijn 7 jaar oude tv is nagenoeg onbruikbaar geworden voor alles behalve tv kijken omdat diverse apps erop geen updates meer krijgen en de apps die nog updates krijgen zijn te zwaar geworden voor de tv, de Netflix app starten duurt nu enkele minuten.
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Het verschil is dat je bij een modern hok vaak nog wel de keus hebt tussen kwaliteit of goedkoop…
Totaal aantal Berichten: 653
Geregistreerd: 23-11-2009
- GS/GSA 1220 Club break
Het leeft nogal, video van de Car Wizard
GS Club berline ‘73, GS Club break ‘79, Xsara 1.8 16v berline ‘99
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Dan kun je je lol ook op door op Youtube eens bij Uncle Tony’s Garage te gaan kijken. Die heeft ook elke week of wat een item over, al dan niet dure/door gerenommeerde toko’s gemaakte onderdelen waar je niet mee kunt werken.
Gisteren een expansietankje voor de koeling van een 206 1.6 16V besteld. Dat moet er een zijn met een gewoon slangpilaartje voor de overloopslang en een kliksluiting voor de onderste slang, naar het blok. Maar alleen de versie waarbij dat *precies andersom* is, is nog leverbaar. OK… Maar dan!
Je wilt dan dus de onderste slang vervangen omdat na afknippen van die kliksluiting de bestaande slang nogal een de korte kant wordt. Maar die slang is er met twee keer geen sluiting (= twee keer een slangklem gebruiken) maar moeilijk, mogelijk zelfs niet meer, leverbaar. En de overloopslang met kliksluiting is er niet meer, net als een verloophulsje wat daarvoor bestond. Kortom, bij een 206 van 2001 en ouder kun je die expansietank eigenlijk niet meer op de nette manier vervangen. Je hebt dan een overloopslang van de sloop nodig om daar de koppeling uit te kunnen peuteren (of je vervangt meteen de radiateur even mee voor één met een kliksluiting, kun je de hele slang van de sloop gebruiken) en een eind kachelslang of iets dergelijks om te kijken of je daar de onderste aansluiting weer mee aan het blok kunt fröbelen. Je bent dan op een gegeven moment veroordeeld tot kunst/vliegwerk!
Of eigenlijk: bestel dan gewoon géén nieuwe expansietank maar scoor een die nog een soort van bruikbaar is, mét alle beslag, op de sloop. Tuurlijk is dat dan ranzig met olietroep vanwege de standaard TU koppakkingperikelen en/of lek wegens een opengescheurde felsnaad, maar een nieuwe past sowieso al niet en dat schiet dus ook niet op
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
En als je nu een ‘true believer’ van ‘the conspiracy theory’ zou zijn, dan zie je hier de hand van ‘de Bilderberggroep’ waarin het grootkapitaal samenspant om ons aan de elektrische auto te dwingen.
Feit is wel dat het qua materialen een wegwerpmaatschappij is geworden.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Database-fouten zijn ook zo’n ding in het verkrijgen van onderdelen. Onderste motorsteun van een 206: daar zijn versies van 65 en van 67mm in, blijkt, en die zijn GVD door elkaar toepasbaar verklaard door de diverse fabrikanten. Daar kom je dus never meer uit, omdat je de maten niet opgegeven krijgt als je een onderdeel zoekt en je dus moet gaan lopen gokken. En dat kost me weer een week aan wachten op zo’n verrekte motorsteun, waarbij aangetekend moet zijn er dan nóg alleen goedkope tinnef leverbaar is.
Echt: dan denk ik wel eens bij mezelf dat als je met enig plezier en zicht op de kwaliteit van onderdelen autorijden wilt, je alleen nog bij BMW en Mercedes-Benz terecht kunt en dat je dan lekker de hele Franse auto-industrie moet overslaan. Want er is gewoon geen lol meer aan om zo’n Frans hok op de weg te houden.
Of om het in termen uit te drukken die hier op het forum begrepen worden: leuk, dat veercomfort van een hydropneumaat, maar als het ding het weer eens niet doet en dan niet meer in een redelijke tijd en met redelijk veilige onderdelen op de weg te krijgen is, heb je geen ene moer aan veercomfort. Alles wat je dan op een gegeven moment wilt is een auto die het normaal gesproken gewoon doet en dat áls dat een keer niet zo is dat ook op een normale manier op te lossen is. Schijt aan veerbollen krijg je daar heel vlot bij cadeau.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!