Vorige week de altijd probleemloze en perfect rijdende Honda (220K) ingeruild op een echte C4 Picasso diesel op grijs kenteken uit 2008, 276K gelopen met automaat. De C4 gebruik ik prive en voor mn werk aan meterkasten. Is de auto 15 jaar of ouder dan is het (naar de belastingdienst regels) veel gunstiger in de bijtelling!
Heerlijk dieselend reed ik naar huis.
Onderweg al even een lijstje gemaakt van de werkzaamheden:
De doorgezakte bestuurders stoel opvullen, verhogen en voorzien van stoelverwarming
L buitenspiegel fixen
achteruitsensor fixen
Kijken waar nu dat diesel luchtje vandaan komt?
achterklep greep repareren
zorgen dat de achterdeuren en achterklep ook open gaan gelijk met de voordeuren.
het automatisch inklappen van de spiegel(s?) uitschakelen
en nog wat kleine dingetjes.
Ik had al voorpret, wat wil je, na 3 jaar honda
Quoten van het voorgaande bericht is niet toegestaan, zie ook nummer 10 van de forumregels.
En na even flink gasgeven op de snelweg komt er een dikke rookwolk onder de motorkap vandaan. Vanmorgen gekeken en wat gerommeld. Tot er echt behoorlijk olie uit de leiding naar de turbo loopt, die is echt goed lek! Nieuwe leiding en ringetjes besteld. De leiding vervangen zal wel een paar uur werk kosten ben ik bang.
Ik heb op dit moment drie vragen:
Is er een truuc voor het mee-openen van de achterdeuren?
Kan ik het inklappen van de spiegels uitzetten?
Ik voel 1 a 2 mm speling op de turbo, is dat te veel? Ik hoor geen fluittoon.
Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Het inklappen van de spiegels is alleen uit te schakelen mbv lexia/diagbox.
Dat kan een dealer doen, maar die vraagt daar natuurlijk wat euro’s voor.
Je kunt ook een oproep doen voor een forumlid niet te ver bij jou vandaan die het op de laptop heeft.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
@jantje,
dank voor je reactie,
ik had een heel stuk geschreven over de stappen die ik al doorlopen heb, oa over mn lexia, maar die heeft ... weg gehaald.
Komt er op neer dat mijn C4 niet te benaderen lijkt door (alleen?) mijn eigen lexia.
Denk dat het meeschakelen van de achterdeuren ook zo gaat.
Al snel bleek afgelopen week de injectoren te lekken, de boel wat aangedraaid en nu blijft het droog.
Vandaag weer wat anders, bij het opdraaien van een rotonde begon de boel te piepen knipperen, melding esp storing en de bak ging in vrij. Na een seconde was het weer voorbij. Raar.
Tot vanavond, de eerste rit met mijn vrouw als passagier haha. Dat is vreemd, bij het schakelen knipperde de verlichting!? Na 10 kl ging de boel op het dashbord knipperen, meldingen en rode stop lampjes. Sturen ging haast niet bij het aan de kant zetten. Het leek met een stroom/massa probleem. Accuklem los gehaald, en weer vast. De zekeringkast boven de accu ook gerammeld en verschoven. Gestart en zonder een hikje naar huis kunnen rijden. Al geeft het geen vertrouwen.
Is de zekeringkast een zwakke plek?
Totaal aantal Berichten: 1283
Geregistreerd: 30-04-2006
- 2CV 2cv6 special
Als ik het zo lees heb je je een flinke financiële last in je handen laten duwen. Ondanks dat de belasting misschien voordeliger is vermoed ik dat de onderhoudskosten dit gewin ruimschoots gaan overtreffen. Rij langs een specialist/forumgenoot en laat de wagen beoordelen, er zijn teveel zaken om zo van achter een laptop te beoordelen.
*2cv6 special 1986, GS club 1975, Renault R4TL Savane 1990*
Hoi Maarten,
je hebt zeker gelijk dat er kosten aan zitten, ga ik ook wel vanuit met deze met 275K. Maar citroen rijden ook is een beetje hobby toch?
Komt bij dat andere 15 jaar oude grijs kenteken outo,s, automaat (Bv cw caddy of de landrover, grote BMW of Merceses) geheid slechter/duurder zijn).
Ik hoop dat er op dit hoek van het forum ook mensen met vette vingers zijn die de C4 probleempjes kennen, en er mee aan het stoeien zijn.
Tot nu heb ik wel veel aan de youtube filmpjes. De dingen die ik opgelost heb zet ik in dit draadje als naslag voor mezelf en anderen. Zo had ik paar jaar geleden een C5 met veel kilometers. Kon ik nu nalezen wat de oplossingen waren om mijn lexia weer aan de praat te krijgen.
Banden,
vandaag zijn de bestelde banden binnen gekomen.
205 65 /15, is een slag groter dan aanbevolen. Bij onze camperbusje is een hogere band zeer goed bevallen, stiller en zuiniger. Morgen op bezoek bij mn banden boer of hij ze wil monteren. Zou net moeten passen onder de veerschotel
Zekeringkast,
de storingen met de automaat en het stuur en de kerstboom aan lampjes was wrs het gevolg van een los zittende kabels op de zekeringkast.
De hoofdkabelkabelschoen had zwarte sporen van wat ik vermoed het kwtteren met slechte verbinding. Alles losgehaald en opgeschuurd, en goed vastgezet. Prolemen zijn/lijken hopelijk verdwenen.
Wat ik vandaag zag was dat er een soort vet in de stekkers op de versenllingsbak zat. Is dat vet vanuit fabriek of later ingespoten om vocht tegen te gaan? En ik neem aan ,speciaal niet geleidend vet dan?
Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Hoeft niet geleidend te zijn.
Bij de klemmen van de accu wordt altijd aanbevolen de polen (met een kleine p) in te smeren met zuurvrije vaseline.
Dat is ook niet geleidend.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
@Jantje,
de truuc vaseline ken ik, maar ik schreef ook NIET geleidend vet omdat ik denk dat de connectoren fouten kunnen geven als het wel zou geleiden? Het vet wat ik tegenkwam is veel vaster, leek wel wiel lagervet. Vroeg me af of het af fabriek was.
Ik heb alles schoon gemaakt en met contactspray ingespoten.
Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ah, je bedoelde “overslag” van de ene naar de andere verbinding?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Ja, inderdaad. Als het een goed plan is zou het af fabriek zo zijn gedaan lijk tme.
Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ja, ook bescherming tegen opspattend water.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.