Totaal aantal Berichten: 209
Geregistreerd: 14-05-2016
- 2CV AZU
- Xantia 2.0 16v millesième break
In het remsysteem kan je alle rubber delen vervangen door rubbers die geschikt zijn voor LHM.
meet zorgvuldig je remzuigers en hrc op. Dan koop je ook de juiste rubbers.
Het kost overigens niet de hoofdprijs om je hrc en de vier remzuigers te vervangen door nieuwe.
Zitten er nog rubber slangen in het remsysteem?
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Een paar dagen in Nederland en net weer een hele hoop onderdelen bij Gerco gekocht; Wat een plek! en wat een leuke gast. Hij heeft me nu al 2 x uit de brand geholpen met Dyane onderdelen voor een zeer schappelijke prijs.
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
De dyane is inmiddels klaar! Nou ja; klaar; Goedgekeurd! Gisteren door de Zuid-Afrikaanse versie van de RDW keuring gekomen. Er waren nog wel wat problemen met het chassisnummer; op het papierwerk stond een heel ander non-Citroen nummer dan op het plaatje. Eerst heb ik geprobeerd het papierwerk aan te laten passen, maar dat is een gigant van een paarse krokodil. Na 2 maanden van kastje naar de muur heb uiteindelijk maar een plaatje gemaakt, het nummer dat op het papierwerk stond ingeslagen, plaatje oud gemaakt en op het chassis geschroefd (originele plaatje even weggehaald). Dat was prima! Nu mag ik er dus officieel mee rijden.
Ze rijdt prima, Trafficlutch is erg fijn, ben nog wel de nieuwe zuigers en cylinders aan het inrijden, dus heb nog niet onderste uit de kan gehaald, maar hier door het dorp is het meeste 60 km/u, soms 80 km/u en een heel klein stukje 100 km/u. Tot nu toe vooral op eerste trap van carburateur gereden, dan loopt ze rond de 80. De originele benzinepomp is wat problematisch; terugslagklepje werkt niet lekker, dus ik heb er een electrische benzinepomp bij in serie gezet. Maar dat ding maakt een enorme herrie (klakklakklakklak) Daar moet ik nog wat moois op verzinnen, want het M28 motortje draait verrassend stil.
Nog te doen;
- Interieurlampje Seima 113-S bestellen
- Binnenbekleding aan laten brengen
- Hoe zit dat precies? achterspatborden ook gecovered? En de bevestigingsbouten van de achterspatborden dan? Onder de bekleding, of er doorheen?
- Binnenkant motorkap laten bekleden
- Stoelen en bank; Ik heb assymetrische voorstoelen en een opklapbare bank achter. De vorige eigenaar heeft de elastieken vervangen door keihard gaas. Daardoor zit je hard en veel te hoog. Burton heeft 2 setjes voor de assymetrische stoelen, maar beiden zijn mij niet jaren zeventig genoeg. Iemand een mooi alternatief?
- Bagageriempjes achterin
- rubbers tussen achterklep en dak.
Totaal aantal Berichten: 10307
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Mooi! Dat doet me denken aan toen ik m’n traction zelf rijdend importeerde in 1972.
Bij de grensovergang Goirle wilde ik het geregeld hebben maar toen bleek natuurlijk dat er nergens een chassisnummer ingeslagen was, alleen het bekende gepopnagelde plaatje. Ze hadden blijkbaar vaker met dat bijltje gehakt want de beambte deed een kast open, en haalde er een doosje met matrijzen en een hamer uit.
“Hier, ga maar op een plek waar wij het niet zien het nummer inslaan en kom dan maar weer terug.”
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
HAHAHAHA! Die beampte begreep t!
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Inmiddels rij ik blij roind met de dyane. Had een kleine lekkage van versnellingsbakolie; Lanmgs koperen ring van vuldop of achterste deksel. Heb de boel goed drooggemaakt, achterste bouten aangehaald, nu kijken of en zo ja; waar het echt lekt.
De eerste versnelling giert nogal. De rest is prima. Wat kan dat zijn? Gewoon versleten? Of een typisch 2cv probleem? De versnellingsbak zelf heb ik niet open gehad. Uitgaande assen en koppeling wel
Nu moet ik de bumpers (AC136 Gris Rosë) en het luchtfilter nog laten spuiten.
Dat blikken luchtfilter: Hoort die ook AC136 zoals de bumper? Of AC140 zoials de velgen? Dit detail staat niet in de Dyane bijbel “Dyane; De godin van de A-types”
Afgelopen week op de camping in het dorp was er een bijeenkomst met muziek, eten en oude autos en motoren. De Dyane en de 1974 BMW R75/6 hadden veel belangstelling. De Dyane is volstrekt onbekend hier
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
We hebben een huis gekocht in Somerset West (vlak bij Kaapstad). Dat is aan de andere kant van Zuid-Afrika (nu wonen we in Richards Bay) We gaan pas in Januari verhuizen, maar maandag begint de aannemer en moet ik dus ook daar zijn. Het verhuizen van een Dyane is hier vreemd genoeg vrij duur, dus de beste oplossing is dat ik met de Dyane vrijdag begin met rijden om in 2-3 dagen de 1850 km af te leggen. Een rit die ik al een aantal keer met een DS en een Traction Avant heb gemaakt. Ik heb de Dyane volgefrummeld met een (dikke!)matras, een koelkast, gasfles, gereedschap etc. Ongelofelijk hoeveel erin past!
In ons nieuwe huis ga ik 2-3 weken kamperen terwijl de aannemer de lekkages in het huis gaat verhelpen. Daar komen de makkelijk te verwijderen achterbank en voorstoeltjes dus erg goed van pas. De dyane laat ik dan daar achter en vlieg weer terug naar huis. Ik ben erg benieuwd hoe de rit zal gaan! Heb inmiddels 300 km hier rond gereden met de dyane na restauratie. Afgelopen weekend de cylinderkop nagetrokken (geen verschil in stand van kopmoeren, en ja, ik heb ze een voor een eerst losgedraaid en weer vastgetrokken) en klepspeling gecontroleerd (was een kwart haartje te ruim, heb ze nagesteld, maar was eigenlijk niet nodig) en filter en olie ververst. Deze week nog even doorsmeren.
Er hangt altijd een druppeltje aan de achterkant van de versnellingsbak, soms valt die. Daarmee haal ik gemakkelijk Kaapstad, maar verdient wel aandacht binnen de komende maanden.
Totaal aantal Berichten: 25596
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik heb iets van 300.000 km in een dyane gereden. heerlijke auto’s!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Gelukt! Ik ben zaterdag eind van de middag aangekomen.
Het was een geweldige trip. Dag een met heel veel harde tegenwind en veel klimmen (Drakensbergen) veel in 3e en regelmatig terug naar zn 2. Uiteindelijk bijna 1000 km gereden op de eerste dag naar Philipolis.
Technische problemen dag 1;
• Al na 30 km hield de motor in, choke uit verbeterde de situatie, dus dat is een brandstofprobleem. Ik dacht eerst aan de std brandstofpomp. Daar had ik al eens eerder mee lopen klooien dus Ik had al een goedkope electrische brandstof pomp geinstalleerd en bedraad, maar nog niet aangesloten. Die dus maar aangezet en dat hielp. Helaas na 20 km weer hetzelfde problem. Brandstof slang losgehaald bij electrische pomp en er kwam helemaal geen brandstof uit. Gelukkig had ik de brandstofpomp tegen achterkant chassis gemonteerd en terwijl ik daar lag te klooien zag ik dat de benzinetank helemaal was ingedeukt. Toen wist ik het meteen; Geen tankbeluchting! Tankdop losgehaald en je hoorde de lucht aangezogen worden in de tank. Even in de tank geblazen om hem uit te deuken, seal van de tankdop (niet origineel) lek gemaakt en hopla! Geen problemen meer gehad.
• Na 950 km reed ik net na zonsondergang door een pothole (= gat in de weg; wegen kunnen nogal gaar zijn hier) en mijn rechterkoplamp hield er mee op. Ik kon nergens veilig stoppen (enkelbaans weg waar je 100 mag rijden en donker) dus ben maar doorgereden tot B&B. De volgende ochtend gekeken en de koplamp was gewoon uit het beugeltje geschoten, dus dat was in 6 seconden gerepareerd.
Technische problemen dag 2
• Zijspiegel begon een beetje los te zitten en klapte elke keer in wanneer er een vrachtwagen van de andere kant reed. Schroefjes even aangedraaid.
Verder een half litertje olie bijgevuld en 120 liter benzine 1 op 15 dus. Zwaarste stuk was 1 op 12.
2e dag door het binnenland van Zuid-Afrika bijna helemaal op de eerste trap van de carburateur met lichte wind mee gereden tussen de 90 en de 110 km/u op de GPS. Mijn Dyane heeft de snelheidsmeter nog in mijlen. (zie fotos). Wanneer je dan na vele uren door de semi-woestijn eindelijk bij de (besneeuwde!) bergen van Worshester aankomt en daar de vallei met wijngaarden ziet is dat wel heel erg speciaal hoor.
Onderweg veel bekijks gehad. Opvallend veel mensen denken dat het een DKW is. De 2cv en zeker de Dyane zijn hier totaal onbekend. Dat terwijl de DS en de GS hier zijn gebouwd! Toevallig vorige week een hele oude man ontmoet die nog in de Citroenfabriek heeft gewerkt. Hij heeft mij een mooi achterbankframe gegeven.
Het was een heerlijke trip. Hier ga ik de komende 2 weken met de aannemer aan de slag om wat lekkages en waterschade op te lossen. De Dyane blijft hier, Ik vlieg weer terug naar Richards Bay en in Januari verhuizen we echt naar ons nieuwe huis hier.
Hier wat filmpjes en fotos van de trip; https://photos.app.goo.gl/LpXCAvQkkhDaZpHV9
Dit was de route; https://maps.app.goo.gl/rG1sPY34deESCeBE8
Totaal aantal Berichten: 17403
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Mooie beelden van een mooi avontuur!
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Een interessant probleem! Vanmiddag weer een prom night klus gehad, nu in Stellenmbosch. Heeeeel lang stationair moeten draaien; elke keer 5 meter verder rijden, in totaal wel half uur of langer. Daarna door naar huis, in de schemer, lichten aan en toen; Plop! Alternator stopt ermee. Gelukkig kon ik makkelijk verder naar huis rijden, maar ja; hij laadt niet meer op. Het is een Ducellier.
Exe kabeltje geeft 12 volt, als ik hem loshaal vont hij en gaat de motor makkelijker draaien, dus hij wil wel maar output blijft accu voltage.
Zekering in alternator gechecked; die is nog prima.
Koolborstels gechecked; zien er ook nog prima uit.
Wanneer ik de + loshaal geeft hij maar 2,5 volt.
Diodes doorgemeten met een goedkoop flutmetertje dat ik bij me heb;
Op standje Diode testen geven beide diodes dezelfde meetwaarden; een kant oneindig, andere kant 502
Op standje 2000K meet de bovenste 1299 en oneindig, de onderste 187 en 388
Hier de fotootjes; https://photos.app.goo.gl/fa3KGuAJx74bCu4W7
Zijn het nu de diode(s)?
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Nevermind! Hij werkt weer. Uiteindelijk was het een slechte massa en een spanningsregelaar die daardoor erg hard moest werken om de boel in het gareel te houden. Puntjes opgeschuurd, massa aan versnellingsbak weer stevig aangedraaid, en hopla! 14.9 volt! Dat was teveel, dus even teruggesteld naar 14.2
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Gisteravond begaf de zekering in de alternator het. Die was al kersrood geworden en hing er nog aan een draadje aan, zeker geen 50 amp zekering meer. Maar ja; waar krijg je nu een Ducellier zekering in Stellenbosch? Dus vannacht liggen denken in bed en vanochtend 2 25 amp glaszekeringetjes gesloopt en de stripjes daarvan gebruikt om een nieuwe te maken! Werkt goed genoeg om het uit te houden tot mijn bezoek aan NL in December!
https://photos.app.goo.gl/jDYBLEmaN7t4cjDH9
Zeer innovatief, de originele wordt ahw gekoeld door de printplaat. Nu mist ie die koeling, dus kan ie ook éérder wegbranden.
niks vermakelijker dan een stukske gecompliceerde eenvoud
Totaal aantal Berichten: 1357
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Het doorbranden van een zekering is het meestal een gevolg van iets wat niet oke is, E gestopt om ernstigere schade te voorkomen. Het an sich fixen van een zekering is dan symptoombestrijding voor zolang dat duurt.
Het kan ook dat de zekering zelf aan vervanging toe was en dus niet goed functioneerde. Dan is een tijdelijke work-around op de zekering met een nieuwe erin wel een optie.
Bij de dynamo zekering zou ik echt goed onderzoeken waarom die doorslaat.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn