Totaal aantal Berichten: 7790
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Afgelopen zondag dacht ik low key even wat interieurpuntjes op de i te zetten. Nou, dat heb ik geweten zeg. Totaalhorror.
Het paneeltje van de ventilatie was alleen aan de linkerzijde verlicht. Dus ik dacht: effe steeklampjes vervangen. Lucas was het ook gelukt dus moet te doen zijn. Famous last words.
Om die lampjes te vervangen moet het hele paneeltje gedemonteerd. En daarvoor moet de radio en (liefst) het knoppenpaneeltje in de middenconsole eruit. Voordat je bij de schroeven bent moeten de ‘pilaartjes’ naast de middenconsole gedemonteerd. Dat gaat pas als je de pookomlijsting verwijdert en in het geval van de facelift Mini, ook het knieschot om de stuurkolom.
Goed, eerste schrammen en snijwondjes gescoord, maar we gaan stug verder. Aangezien de kachelbediening deels mechanisch is (het is dus helaas ook niet mogelijk om het geilere digitale bedieningscluster te swappen) moet de kabel tussen de knop van de uitblaasrichting en het kachelhuis los. Je handen zijn daar óf lang genoeg, óf dun genoeg voor. Na veel vloeken en tandenknarsen eindelijk los. Volgende obstakel: de kabel voor de temperatuursregeling. Zit vast met een clip die je van onderaf naar boven moet draaien voordat deze eruit kan. Nog meer acuut carpaaltunnelsyndroom verder en ja hoor, hij is los. Nu kunnen de stekkers van de kabels los en dan wurm je het paneel er uit.
Vervolgens moeten de draaiknoppen los voordat je de voorzijde van het paneel kan verwijderen. Als je dan het binnenwerk los hebt kom je éindelijk oog in oog met de twee steeklampjes. Die ik uiteraard beide vervangen heb.
Kwartier later zit het hele zwikje er weer in, maar man man man. Gelukkig hoef ik niet meer tegen dit klusje aan te hikken.
Afijn, radio eruit betekent BlueMusic+ erin. Prachtig hoe plug&play; dat gaat: quadlock uit de radio, BlueMusic ertussen, microfoon aan de linker a-stijl, kabeltje door het dash, en alles weer inbouwen. De radio hoefde niet geprogrammeerd te worden: waar de functietoets eerst alleen FM en CD aangaf heb ik nu ook ineens de CDC-optie. En de stuurbediening werkt ook! Dat maakt die slagaderlijke bloeding van iets eerder bijna de moeite waard. Kwam er overigens achter dat de luidspreker rechtsachter niets doet. De hele audio-inrichting is iets waar ik nog wel een keer mee bezig ga, dus dat kan erbij op De Lijst.
Nog een kleine ergernis: lampje handschoenvak deed niks. Dus ik wip dat hele armatuurtje eruit. Wat gek, dat lampje is gewoon in orde. Na wat achter de orengekrabbel de conclusie getrokken dat zo’n lampje niet draadloos van elektriciteit voorzien wordt. Dus: handschoenvak eruit en op zoek naar dat stekkertje
Dat is wel gelukt maar niet zonder dat ik een verdere ‘Midlands’ indruk van de Mini heb gekregen. Op zich zit alles slim in elkaar, de ruimte wordt optimaal benut. Maar heel Duitsch doet het allemaal niet aan.
Desondanks blij dat ik deze items van de lijst kan halen
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11768
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Had niet gehoeven natuurlijk. Ik bedoel, BMW heeft bij de E46 vanaf het begin meteen alle dashboardgerelateerde verlichting, van controlelampje tot asbakverlichting, met LEDs uitgevoerd. Hoef je normaal gesproken nooit meer bij (terwijl dat heel erg makkelijk kan). Maar blijkbaar heeft BMW zich niet met het dashboard van de Mini bemoeid. Op zich een grappig stukje automobiele archeologie, hoewel ik me kan voorstellen dat je dat liever zonder de verbanddoos erbij had willen doen.
Gelukkig blijft de voldoening en het verzorgde gevoel van het resultaat van zo’n klus lang nadat de pleisters eraf zijn gegaan.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 7790
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
De ‘R’ in de type-aanduiding (R50, R52, R53 en ook de op deze generatie gebaseerde R56 etc) verwijst dan ook naar Rover, die de ontwikkeling van de eerste generatie MINI heeft gedaan.
Naar ik begreep hebben er bij de 2004 facelift wel wat BMW enginerds een plasje overheen mogen doen. Pas in 2013 was de MINI op een BMW-platform gebaseerd en werd het de F##.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 6319
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Knipex 288 12 80 had je leven een stuk aangenamer gemaakt.
Totaal aantal Berichten: 7790
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Knipex ftw zonder twijfel!
Nogmaals wat accuut bloedverlies heden middag. Reden: het met een stanleymes opensnijden van de ultrasoon gelaste sleutelbehuizing. Heel aardig bedacht: op de print van de AB zit een herlaadbare lithiumcel. Telkens als de sleutel in het contactslot geplaatst is laadt deze op. Helaas is na bijna 18 jaar het leven er wel zo’n beetje uit. En wordt ‘sealed for life’ dus een avontuur met kans op letsel.
Vantevoren een nieuwe Panasonic VL2020 HFK gescoord. Lokaal, voor een tientje! De webwinkel waar ik ‘m vond bleek hier in de stad te zitten en gewoon open te zijn voor passanten. Scheelt weer verzendkosten en, erger nog, drie dagen op de post wachten.
Afijn, behuizing open snijden, pleister plakken nadat de hele eettafel al onder het bloed zit, print eruit, batterij los solderen en de nieuwe accu weer op z’n plek bevestigen. Behuizing zit nu nog met wat Scotch Magic Tape aan elkaar en is aan het opladen in de auto. Als alles naar behoren werkt lijm ik de behuizing weer dicht.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
volgende keer: Sleutel in bankschroef en stanley mes met twee handen vasthouden.
Nadat ik op jonge leeftijd met de Bosch een gat M6 door mn dijbeen boorde werd ik voorzichtiger…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 7790
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Je staat ervan te kijken hoeveel bloed er uit zo’n duimprikje komt, en hoe makkelijk zich dat tot dramatische taferelen laat verspreiden. Gelukkig viel het allemaal wel mee.
En ja, ook ik heb wel eens geblunderd van tijd tot tijd
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 7790
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Vooruit, het is niet de modernste auto maar de lichtopbrengst in het donker is niet om enthousiast over te worden. De ‘glazen’ van de koplampen zijn niet overdreven verweerd en ook de reflectoren zijn op wat kleine doffe plekken verder nog intact. Het lichtbeeld is ook nog goed.
In een poging tot verbetering heb ik vandaag een paar nieuwe H7 pitjes gescoord en deze geplaatst. De hoogteafstelling was wat te laag, en bovendien niet gelijk. Dat is nu in orde. Verder kun je de ‘toe-in’ van de koplampen nog stellen. Daar ga ik even de Bentley voor raadplegen, of anders op een donker landweggetje wat experimenteren vanavond.
Ook heb ik de led H7 pitjes getest als grootlicht. Deed in de quattro prima dienst. ‘Helaas’ test de Mini bij contact aan de lampen met een aantal stroompulsen. Dat uit zich door fel geflits van het grootlicht. Vind ik niet wenselijk dus laat ik ze maar even voor wat ze zijn.
Wordt vervolgd!
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Onze “Chili”-uitvoering is uitgerust met Xenon-dimlicht en bijbehorende sproeiertjes.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 7790
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Dat zal zeker een stuk beter zijn!
Als de origineel halogeen koplampen van projectoren waren voorzien hadden de led’s er al in gezeten. Helaas zie ik best regelmatig auto’s rijden met led lampen in reflectorverlichting en dat is meestal tamelijk verblindend.
Misschien is het wel interessant om de ‘street legal’ Osrams eens nader te bekijken.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 7790
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
#Winning!
Waar te beginnen? Nou, misschien met de beslissing om eind deze maand per Mini naar onze vakantiebestemming te gaan. Want dat vereiste wel de nodige aandacht. Of het besluit kwam andersom tot stand, dat kan ook. Dat ik vond dat we per Mini naar het eiland zouden gaan, en dat daarom alle uitstaande klussen gerechtvaardigd zouden zijn
Hoe dan ook, er kwam bij insturen+inveren, een steeds vervaarlijker krakend geluid uit het vooronder. De veerpootlagers zijn dan hoofdverdachte. Daarvoor moeten de veerpoten er onderuit. Dat is nog best een overzichtelijk klusje overigens. Groot was mijn verbazing toen bleek dat aan beide zeiden de veren niet goed in de veerschotels geplaatst waren. En één van de lagers had enorme speling. Gelukkig had ik nieuwe lagers, stofhoezen en stabistokjes (Sachs) al in huis. Bij een bevriende garage de veerpoten ontmanteld en ook besloten nieuwe veren te bestellen. Werkdagje later had ik alles in huis en hebben we samen de veerpoten weer in elkaar gezet. En nu dus wel zoals het heurt! Diezelfde avond de veerpoten weer geplaatst. En vanmorgen het eerste stuk gereden.
Het gekraak is helemaal weg! Ook ligt de auto nu dik een centimeter hoger aan de voorzijde. Stance is een stuk beter zo. Stukje snelweg meegepikt en ondanks dat er een en ander los is geweest hoeft er niet acuut uitgelijnd te worden: spoort prima, trekt niet in een richting en remt ook recht met stuur los. Wat bovendien opvalt: hij stuurt niet meer zo enorm nerveus rond de middenstand. Heb de Mini altijd wat edgy gevonden op hoger tempo. Uitlijnen is vast nog wel zinnig, maar het is dus niet urgent.
En hoe fijn is het als het dan allemaal weer soepel en stil stuurt!
Ook wil ik alsnog aan winterbanden. Dus een setje rubbers gescoord voor weinig, en voor NIKS een origineel setje stalen velgen opgepikt. In keurige staat maar helaas wel zwart. Maar daar heb ik vanmiddag een bus velgenlak en blanke lak aan stuk geslagen. Komen hopelijk nog de kleine Mini naafdopjes voor. Bandjes moeten alleen nog gemonteerd worden.
En verder? De luidspreker rechtsachter deed niets. Nou wist ik wel dat de auto in een ver verleden onder handen is genomen bij een inbouwstation. De stoelverwarming is aftermarket (en werkt niet), er zit nog een Alpine dvd speler met scherm aan het dak (werkt ook niet), en er zitten rondom dikke Pioneers gemonteerd. Maar niet allemaal werkend dus. En om de achterspeaker te bekijken moet het complete zijpaneel er af. En omdat alle panelen in deze auto toch al niet lekker vast zaten dus het hele zwikje eruit gesloopt, inclusief deurpanelen, en nieuwe clipjes bij de dealer gescoord. Afijn, ik denk dat er zomaar twintig kilo Dynamat in deze auto zit. Maar het is wel allemaal erg liefdeloos gedaan. Natuurlijk snap ik dat er geld verdiend moet worden, maar echt waar, de achterspeakers uit fase aansluiten? Rubber doppen niet terugplaatsen omdat er een nieuw speakersnoer doorheen moet? Hoog/laagfilter zo vast plakken dat het deurpaneel niet meer past en vast wil? Afijn, maakt het wel lekker dankbaar om dat soort onvolkomenheden glad te strijken, en, het klinkt nu als een klok. Daarvoor moest ik overigens wel de tweeters van de 6x9 jetsers naast de achterbank afknippen. Geluid moet van voren komen!
Oh ja, een achterwissertje. Mocht ook wel!
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 7790
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Vandaag dan nog wat puntjes op de Min-i gezet.
Eerst maar eens begonnen met het benzinefilter. Denken dat zo’n klusje zo gepiept is blijkt een grote vergissing. Dus gaandeweg youtube maar aangeslingerd. Leermoment: kijk die video gewoon helemaal af! Dan wéét je dat je de nieuwe pakking eerst op de tank moet bevestigen, en dán pas het deksel erin kan persen, als een soort omgekeerde bevalling. Uiteindelijk prima gelukt. Filter was nog fabrieksmontage en de brandstof in de filterbeker was donkerbruin en troebel. Dus niks te laat.
Nog meer OEM BMW items: de bougies. Waren dus ook al zeker tien jaar oud, maar of dat heel erg is betwijfel ik. Zitten nu in ieder geval de juiste NGK’s in (en dat zijn de OEM exemplaren ook). Ook de bougiekabels en bobine vervangen. De oude mag op reserve blijven.
Na de lunch de remvloeistof ververst. Volgens de sticker een jaartje geleden nog gedaan maar voor de kosten van een online litertje TRW dot 4 ESP hoef je het niet te laten. En gezien de onderhoudshistorie plus het feit dat ik het pedaal wat zompig vond. En ik ben nu zeker dat de ABS/ASC met de INPA is ontlucht.
Tenslotte met veel gevloek en getier de multiriem vervangen. Och ja, ook nog een origineel BMW item uit 2011-2012! Zonder speciale sleutel onmogelijk overigens, maar zelfs met de spanner relaxed niet zonder bloederige knokkels en acuut bruxisme de riem eromheen weten te leggen. Echt, ik snáp die gasten die niet aan deze auto’s willen werken
Anyway, ik geloof nu dat de boel wel zo’n beetje op punt is. Heb alleen het carter nog eens goed schoon gemaakt, die is nat van de olie. Zeikt er niet uit, maar wil wel weten waar het vandaan komt.
Vanavond proefrit: kan ik de dimlichten checken, want die stonden na die veerwissel niet meer goed natuurlijk.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
2d schreef:Zonder speciale sleutel onmogelijk
Geleend bij Lucas?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 7790
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Zekerrr
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 7790
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
2d schreef:Ook het ‘splash shield’ dat de onderzijde van de bumper met de rest verbindt ontbreekt helaas. Eens kijken of we dat op de sloop kunnen scoren
Gelukt!
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!