Totaal aantal Berichten: 43291
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
jantje1948 schreef:Ik weet het m’n XM riem brak bij 113000. Altijd dealer onderhouden. Niemand thuis…. 12 kromme kleppen.
Ook gehad ja, met een XM 16v, nieuw gekocht en dealer onderhouden. 105.000 km, kaboem. Na veel gedoe, heel veel gedoe, uiteindelijk coulance gehad. Maar zeker geen volledige vergoeding of garantie. Ook toen was Citroën al een rukbedrijf als het op een motor met problemen aankwam.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Als zo’n riem breekt krijg je een andere situatie dan als de timing er behoorlijk af staat, want nu lopen de kleppen nog mee.
Als de riem breekt heb je ook nog de inertie van de assen, die nokkenas loopt nog en wordt gestopt doordat de zuigers tegen de kleppen komen.
To err is human, not to err is divine.
Gisteren en vandaag spie vervangen en nu weer in elkaar.
Spie was inderdaad stuk van afgebroken en ook stuk uit het tandwiel zoals voorgaande foto. Krukastandwiel kon ca. 20 graden heen en weer bewegen.
Ben toch bang, wat al vermeld werd.
Compressie meting:
1e vliegwielkant = 3psi
2e = 6
3e 11
4e 13.
Balen.
Dan zal de kop er af moeten.
Totaal aantal Berichten: 10307
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ik hoop dat je bar bedoelt en nier psi.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Ai, da’s jammer, weer werk aan de winkel. Sterkte.
Ja weer werk aan de winkel. Kleppen nog even nagelopen en stonden redelijk goed.
1e 3bar.
2e 11bar
3e 11 bar, loopt langzaam terug.
4e 13bar
Ben benieuwd wat ik aan ga treffen.
Totaal aantal Berichten: 43291
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik vermoed een of meerdere kromme kleppen… balen man..
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 9408
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
René Jongejan schreef:Hopelijk is de krukastap niet beschadigd.
En, hoe zag die eruit?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Heb jullie commentaren nog eens nagelezen omdat ik ook oorzaak en gevolg probeer te begrrijpen.
Van Citroensmgz:
Het enige onderdeel dat zo’n groef in het tandwiel kan maken is een stuk van de spie of een spie die niet op de goede plaats zit: Dat is langzaam begonnen met een tandwiel dat verliep, en de electronica die probeert bij te regelen. Op een bepaald moment gaat dit steeds moeilijker. Ik denk dan ook niet dat de oorzaak van het probleem in de elektronica ligt, maar mechanisch is.
Kan me hier wel in vinden. Misschien toch mechanisch gestart en langzaam wat losgelopen bout, in combi met spie van 220.000km oud. De spiebaan op de Krukas ziet er prima uit. Heb een klein filmpje gemaakt van het verschil oude en nieuwe krukastandwiel op de nieuwe spie, leuk om te zien maar lastig om te uploaden gezien het formaat.
Bijgaand wel een paar fotos. Binnenkort ga ik de kop er weer af halen en bekijken wat er stuk is.
Wat ik zie op die foto’s:
- De staat van de ketting: Dat is de ketting die de oliepomp aandrijft. Ik begrijp niet hoe die zo slecht kan zijn: Van de schalmen is de protectie af, en het lijkt wel of ik roest zie op de ketting ?? Roest in het carter ??
( Misschien dat een van de echte kenners van de TU motor hier iets over kan zeggen ?)
- Als ik kijk hoe ver de spie uitsteekt als het kettingwiel erop zit dan lijkt me dat veel te weinig om de poelie/tandwiel van de distributie te ondersteunen: Dat zou zo zeker niet ontworpen zijn.
( Tenzij je het tandwiel er nog 5mm of zo verder op kunt schuiven?)
Maar goed: Dat wil ook zeggen als je het zo weer monteert je weer hetzelfde probleem krijgt, vrees ik.
Met de krukas lijkt niks mis.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 10307
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Dit soort spieën is niet bedoeld om krachten op te nemen. Alleen tangentiaalspieën zijn daarvoor bedoeld.
De functie van de spie is plaatsbepaling en enige borging als het fout gaat.
De poelie hoort door de klemkracht op zijn stand te blijven.
Dat zou ook moeten lukken. De schroefdraad van de bout is behoorlijk fijn en het moment bij mijn weten ongeveeer 100Nm.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 9408
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Er zitten toch 2 spiebanen in de krukastap?
1 voor het kettingtandwiel en 1 voor het distributietandwiel.
Volgens mij 180 gr. versprongen.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
De oliepomp ketting en carterpan zien er wel netjes uit, misschien dat het plaatje wat vertekent.
Kop is eraf, cilinder 1 en 4 hebben duidelijk een uitlaatklep inkeping in de zuiger staan. Nogmaals compressie gemeten zonder inlaat en uitlaat spruitstuk, zou natuurlijk niet uit moeten maken maar wilde het zeker weten.
cil 1: 8 bar - loopt langzaam terug
cil 2: 10
cil 3: 13 - loopt langzaam terug
cil 4: 13 - loopt langzaam terug
Ik ga alle 4 de uitlaatkleppen vervangen.
Zit aanslag op de zuiger - dat er af halen
Hoe kan ik goed zien of een klep krom is? Kon het niet echt zien bij de uitlaatklep van cil 1, zie foto.
Zullen mijn inlaatkleppen krom kunnen zijn?
Foto Oliepomp en ketting.
Er zit maar 1 spie voor de olieponptandwiel en krukastandwiel.
Vond het ook maar een korte spie in vergelijking met de gleuf op het krukasastandwiel.
De nieuwe bout zit overigens wel stukken strakker er in dan de oude. Die oude draaide ik er met de hand in bijna helemaal in. De nieuwe zit stevig erin en vast.
Aantrekmoment 100NM.
Zoals gezegd door Jan: Die spie houdt je poelie niet op z’n plaats, die is er alleen voor de correcte montage. Het zijn de 100 Nm op die bout die de poelie vast zet.
Of een klep niet meer dicht is: Met de kleppen dicht benzine er op zetten, dat druppelt erdoor als je klep lekt. Andere methode: Luchtdruk op het inlaat of uitlaatspruitstuk zetten en kijken of het doorblaast. Als je het niet kunt horen: Scheerschuim of afwasmiddel maakt belletjes als het lekt.
Een klep die de zuiger raakt is zeker krom.
Foto van die klep: Ook al was die niet krom dan zou ik hem vervangen: Die zwarte putjes die je ziet in het oplegblad ( die glimmende rand) zijn “verbrandplekken” .
To err is human, not to err is divine.