Ik moet op zoek naar een nieuwe accu. Er zit nu een Dynac 74Ah Calcium in en ik heb het gevoel dat deze toch wel snel is overleden.
Nu lees ik dat een calcium-lood accu geschikt is maar dat een calcium-calcium accu niet geschikt is door de vereiste hogere laadstroom.
Vraag is nu wat geschikte calcium-lood accu’s zijn? Op internet wordt veelal alleen vermeld dat het calcium accu’s zijn (net als mijn huidige Dynac) en niet of het lood-calcium of calcium-calcium accu’s zijn. Wie weet raad?
Je hebt een Dynac premium gebruikt en dat is een calcium/calcium.
Voor aan klassieker die veel stil staat en weinig zwaar gebruik kent is dat niet nodig, die verouderd ook relatief snel. ( Zwaar gebruik is veel korte afstanden in het donker, stadsverkeer etc).
Die accu’s zijn gemaakt voor “relatief moderne auto’s” met veel electrische verbruikers die ook een hoge startstroom nodig hebben. ( Denk aan diesels van 10-15 jaar geleden).
Wat je wilt is een accu met een lage lekstroom ( maar dat vertellen de leveranciers je liever niet).
Het hangt veel van je gebruik af hoe lang een accu meegaat.
- een accu in de winter leeg wegzetten of leeg laten lopen door zelfontlading of lekstroom is geen goede werkwijze: Zo kun je beste accu om zeep helpen. Waarom ? Bij lage temperaturen treden er bij een ontladen accu chemische processen op die schadelijk zijn, en moeilijk of niet te herstellen.
- hetzelfde geld voor korte ritten met veel verbruikers, dan krijgt je dynamo de accu niet vol.
- laadspanning: controleer je laadspanning: een hoge laadstroom laad beter/sneller op maar geen meer “slijtage”, een te lage laadspanning zorgt dat je accu niet genoeg geladen wordt. Meer dan 14.4 volt is echt niet goed, voor een CX, minder dan 13.8 werkt ook niet goed. ( Vroeger werden accu geladen met 13.8 volt bij hoge laadstroom en 14.2 volt bij lage laadstroom, als voorbeeld).
- controleer de opbrengst van de dynamo eens: Een matig werkende dynamo die de accu te zwaar belast is niet goed.
Niet alleen de laadspanning is dan belangrijk, maar ook de laadstroom: Een specialist kan die meten, maar zelf komt je ook een eind: Wat is de laadspanning/accuspanning als je alle verbruikers aanzet ( kachelventilator op max, koelventilatoren aan, koplampen aan, achterruitverwarming aan. Bij 2500 tpm moet je dan nog boven de 13.8 volt komen. Als je dat niet haalt kan het zijn dat er al een diode van je dynamo stuk is, dat is moeilijk te zien, want daarvoor moet je de dynamo demonteren.
Een calcium calcium laad minder goed op onder de 14.4 volt, eigenlijk wil die rond de 14.6 volt hebben, en ja die 0.2 volt maken verschil. Maar dat heeft te maken met de complete capaciteit benutten, met minder dan die 14.6 volt krijg je hem nooit helemaal volt. Tegenwoordig worden auto-accu ook met een “cyclus” geladen, even wat hogere spanning, en daarna lagere spanning, met name om de levensduur te verlengen, maar dat kan je CX niet.
Ik zou er dus een “gewone” accu in zetten en die vol houden.
- Kijk eens of je lekstroom hebt ? Ander een accu schakelaar erin.
- In de winter minstens eens per maand aan de acculaden voor een paar uur, dan blijft hij vol.
To err is human, not to err is divine.
Dit is nuttige info/advies
Ben net toe aan een nieuwe accu
BX 1.4 serie 2 RE 1986
Dank voor de info! Ik ga vrij netjes met accu’s om. Ik gebruik de auto heel weinig en hij staat in de garage met de accu aan de lader. Tussen december en maart staat hij in een andere garage en heb ik de accu thuis aan de lader.
Vraag is nu hoe herken ik een ‘gewone’ (onderhoudsvrije) accu tussen het enorm grote aanbod? Ps de huidige Dynac is geen “premium”.
Daar zit misschien een probleem: Als je hem aan een gewone lader laat hangen dan wordt hij overladen, want gewone acculaders zijn gemaakt om de accu zo snel mogelijk vol te krijgen. Meet de accuspanning maar eens als die aan de lader hangt: Zit waarschijnlijk ruim boven de 14 volt.
Hij moet dus OF aan een druppellader of je moet hem eens in de paar weken een dag aan een acculader hangen. Dat kan hij makkelijk hebben.
Een electronisch gestuurde lader als die van CTEC gaan als de accu vol is automatisch in druppellader modus, dus als je die gebruikt dan moet het wel goed gaan.
Welke?
Bosch Blue, Varta blue line, WMF allemaal goed genoeg. Zelfs die Dynac ziet er goed genoeg uit, maar je kunt altijd pech hebben met een individuele accu.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 43285
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Je kunt kiezen voor een zogenaamde “hybride” accu (lood calcium/lood antimoon). Google maar even, er is van alles mogelijk. In m’n shaguar heb ik overigens een moderne calcium/calcium accu gezet en met een spanningsregelaar op 14,6 volt. Gaat top.
Je kunt op de website van exide ook een accu advies krijgen, ze geven vier types op voor de cv
https://www.exidegroup.com/eu/en/battery-finder/application-results
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ik schreef “lader” maar het is een intelligente lader die in druppelstand gaat als de accu vol is
Een paar jaar terug vond m’n spanningsregelaar het nodig om tijdens m’n vakantie kaduuk te gaan en die nam de accu mee de dood in. Heel tragisch.
De lokale hypermarché had een roedel Bosch accu’s staan. Ik heb een huis-tuin-en-keuken loodaccu gepakt van dezelfde afmetingen: S4 005. Met 60 Ah heeft die voldoende startstroom voor m’n 2400 carbu.
Doet het prima. Er zullen vast betere accu’s zijn, maar een accu in de hypermarché is beter dan geen accu in de hypermarché..
Ik heb een CTEC lader staan, maar nadat is die afgelopen winter was vergeten te gebruiken deed het ding het in het voorjaar zonder problemen.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Je bent in de war met je startstroom en je capaciteit nielsje. die 60Ah is de capaciteit. Of je wel alle verbruikers aan kan hebben zonder dat je accu erg belast wordt. De startstroom is vele malen hoger. Tot wel 500 Amps soms.
Ik heb in de SM een hele gewone bosch. Spanningsregelaar zit in de dynamo en doet iets van 14,2 volt. Accu gaat al 6 jaar mee. Hangt niet aan de druppellader. Wel schakel ik het hele boordsysteem uit dus geen verbruikers.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Je hebt gelijk, excuses.
Startstroom van de accu is 540 A.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Even een update: ik heb uiteindelijk een Varta blue dynamic d24 van 60Ah gekocht.
Geen idee overigens of dit nu een ouderwetse lood accu is, een pb-ca of een ca-ca…
Hij moet met minimaal 13,8 volt worden geladen dus volgens mij is hij uitstekend geschikt.
En dat voor 81,- incl bezorging