Distributieriem vezels in motor
johanpelser
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 1
Geregistreerd: 24-11-2023

Gepost: 27 november 2023 04:24 PM

Beste rijders

Afgelopen vrijdag is mijn vrouw stil komen te staan met onze C3 1.2 pure tech uit 2017, na constatering van de ANWB die meteen wist wat er loos was en dit bevestigt zag worden na het uitlezen van de computer, vezels van de distributieriem in de motor. De auto is begin dit jaar gekocht er staat momenteel 77.000 op de teller. We zijn ons bewust van de ellende met Stellantis en hebben citroen gemaild met onze zorgen hierover,maar stelde ons gerust dat de auto pas met een leeftijd van 10 jaar of bij 175.000 moest worden gecontroleerd.
Maar goed de auto staat momenteel bij de garage waar wij hem hebben gekocht, de garagehouder wou eigenlijks niets weten van reparatie, tot hij uit enige coulance ons de helft wil laten betalen. Hij is momenteel staande voor onderzoek, dus we weten nog niet exact wat ons te wachten staat en wat er echt kapot is. Mijn vrouw heeft de auto snel uit weten te zetten. Is er iemand die ons goed advies kan geven, wat we moeten doen, of is het wenselijk dat we de auto naar citroen brengen?

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3726
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 27 november 2023 04:43 PM
  [ # 1 ]

Je zult je toch bij de verkoper moeten melden, want voor een professioneel is dit een verborgen gebrek dat hij moet kennen, gezien de reputatie van de motoren. Daarom koop je bij een Pro/bedrijf.

Als er NU deeltjes van die riem in the motor zitten dan zaten die daar ook al een half jaar geleden.
En ja, er zijn genoeg redenen waarom die riemen “gevoelig” zijn:
- Verkeerde olie, te veel korte afstanden rijden, niet vaak genoeg de olie verwisselen etc. Die discussie is hier niet op z’n plaats, want U kunt dat niet weten, maar van de verkoper mag je dat wel verwachten, die mag zich niet achter onkunde/geen kennis van zaken verschuilen.

Stellantis heeft een coulance regeling ( waar de mesten hier geen hoge pet van op heden), maar daarvoor willen ze wel de complete onderhoudsgeschiedenis van je auto kennen. Als dat niet “volgens het boekje is” heb je geen sterke zaak.
En ja: Voor de latere modellen is de eerste verplichte controle/vervanging veel later, maar daarbij wordt in overweging genomen dat de dealer bij elke grote beurt die riem “bekijkt” om te zien of hij problemen zou kunnen geven.


Heb je een juridische bijstandsverzekering, vraag hen eens raad !
Je moet je afvragen of 50% van de rekening afweegt tegen het alternatief: Gaan procederen tegen de verkoper.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook