Mijn dynamo gaf geen 14 volt spanning meer om op te laden. Ik heb de spanningsregelaar daarvan vervangen. Maar het probleem bleef. De zekering nagekeken en contacten daarvan gereinigd. Maar dat loste het probleem niet op.
Via Ebay een new old stock dynamo gekocht (exact hetzelfde type van Valeo). Deze is er net ingezet. En het probleem blijft precies hetzelfde? De poelie met de v-snaar draait netjes rond. Als ik rechtstreeks op de B+ van de dynamo meet, meet ik 12 volt en geen 14 volt. Het enige wat ik niet begrijp, er is ook een D+ aansluiting. Waar geen kabel op aangesloten zat. Voordat ik de dynamo ging wisselen, heb ik bewust foto’s gemaakt van alle aansluitingen. En alles is weer aangesloten zoals het was voorheen.
De dynamo heeft heel even 14 volt afgegeven, dat was voor ongeveer 1 minuut.
Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn?
► Instagram •
Inmiddels ben ik een stap verder. Als ik de B+ kabel los maak. Dan staat er een 14,69 volt laadspanning op. Ik ga binnenkort de stroomkabel vervangen die van de dynamo naar de startmotor loopt.
► Instagram •
Totaal aantal Berichten: 10260
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Dan zou daar ergens een forse kortsluitimh moeten zitten.
Doet het laadstroomcontrolelampje het?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
De controlelamp van de accu werkt goed. Ik denk niet dat er kortsluiting is, want dan zou de accuspanning ook drastisch omlaag moeten gaan. Die blijft netjes op 12Volt.
Tijd zal het leren als ik die 40 jaar oude kabel vervangen heb.
► Instagram •
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
En heeft jouw dynamo een interne spanningsregelaar of zit er nog een externe op jouw auto?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 465
Geregistreerd: 29-12-2010
- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Ik begrijp niet goed waarom de D+ niet aangesloten was. Hier hoort het laadstroomcontrolelampje op aangesloten te zijn. Zonder die aansluiting zal het laadproces niet starten. Het wegnemen van de belasting is niet de oplossing. Sowieso mag je een dynamo nooit onbelast laten draaien, dan kan de spanning veel te hoog oplopen, en dan blaas je de regelaar op. De regelaar kan dit niet omlaag regelen. De kabel van dynamo naar startmotor kan niet de oorzaak van het probleem zijn in dit geval. Bij kortsluiting heb je 0V of een beetje en blaas je de boel op. Bij onderbreking loopt ie te hoog op.
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
mexced schreef:Voordat ik de dynamo ging wisselen, heb ik bewust foto’s gemaakt van alle aansluitingen. En alles is weer aangesloten zoals het was voorheen.
Met een interne regelaar heb je maar 2 aansluitingen in de regel. B+ en het lampje, op D+. Maar als ik bovenstaande lees ben ik wel benieuwd wat je dan allemaal aangesloten hebt?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
De dynamo heeft een connector die speciaal is voor het laad lampje. We praten hier over een GSA welke zo’n stekker heeft. En die kan maar op een manier worden aangesloten. Op de B+ zit de uiteraard de plus kabel aangesloten (niet te zien op de foto). De geel en groene zijn aarde kabels. Op de foto kun je de stekker zien die ik net had losgetrokken van de oude dynamo.
https://www.amazon.de/photos/share/2IGsI76e9IdPha4DRNaXkmRlGgn4MAC2ALXd9WgUtvN
► Instagram •
Totaal aantal Berichten: 10260
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Moet de laadstroom door een van de draden in die stekker??
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Heb je een dynamo die los van het lampje ook nog een 12v vanuit het contact nodig heeft?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Zoals ik al eerder schreef. Die connector is voor het laadlampje en waarschijnlijk ook voor het contactslot. Dat laatste weet ik niet zeker omdat ik er niets over kan vinden in de werkplaats handboeken. En op het internet kan ik geen schema vinden van deze dynamo.
De laadspanning gaat via de B+ kabel die aan de achterkant zit. En deze kabel is uiteraard veel dikker.
Morgen ga ik de plus kabel en de min kabel vervangen met nieuwe connectoren. Als het dan nog niet werkt laat ik het weten.
► Instagram •
Totaal aantal Berichten: 465
Geregistreerd: 29-12-2010
- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
mexced schreef:De dynamo heeft een connector die speciaal is voor het laad lampje. We praten hier over een GSA welke zo’n stekker heeft. En die kan maar op een manier worden aangesloten. Op de B+ zit de uiteraard de plus kabel aangesloten (niet te zien op de foto). De geel en groene zijn aarde kabels. Op de foto kun je de stekker zien die ik net had losgetrokken van de oude dynamo.
https://www.amazon.de/photos/share/2IGsI76e9IdPha4DRNaXkmRlGgn4MAC2ALXd9WgUtvN
De foto laat een Motorola (Valeo) dynamo zien. Maakt de stekker wel goed contact? Heb je de spanningen op beide aansluitingen gemeten? Het schema vind je in de Olyslager. Daar zie je dat er een geschakelde plus en een aansluitng voor het laadstroomlampje.
Ik had een tip gekregen van een speciaalzaak om mijn new old stock dynamo te testen in de auto. Een startkabel rechtstreeks vanaf de accu op de B+. Wat ik vermoed is dat de spanningsregelaar hiervan nooit gewerkt heeft. Want met die bypass laad hij ook niet op.
Van mijn oude dynamo was de spanningsregelaar ook kapot. Ik heb deze na laten kijken bij een speciaalzaak en die had nog een originele Motorola spanningsregelaar liggen in het schap. Ik heb de dynamo net op de testbank gezien en deze werkt goed.
Voordat iemand gaat vragen, heb je de contacten / stekkers gereinigd, ja dat heb ik zelfs tot 2 keer toe.
Ik ga mijn oude dynamo weer terugplaatsen. En hoop dat dan het probleem permanent opgelost is.
Mijn accu is overigens goed, ik heb deze op een acculader gehad. Als die accu slecht zou zijn dan geeft de lader dat aan.
► Instagram •
Totaal aantal Berichten: 10260
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Je zou ook kunnen kijken of er inderdaad 12V op dat kabeltje komt te staan dat van het contactslot afkomt als je het contact aanzet.
2 spanningsregelaren kapot klinkt een beetje onwaarschijnlijk.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.