Ik heb er weer een gekocht, een 525e aut. uit 1983, “bronzit beige metallic”. De verkoper zat ermee verlegen en wilde hem graag aan een liefhebber verkopen. Ik kon hem voor een bodemprijs meenemen. Ik moet weer eens uitzoeken hoe ik hier foto’s kan plaatsen. Als je op kentekencheck.nl KB-
71-LX intoetst, krijg je al een indruk. Hij start,loopt en rijdt prima. Ik neem natuurlijk wel een risico omdat je op een E28 flink leeg kan lopen, zeker als je zoals ik niet zo technisch bent. En er zit al aardig wat elektronica op zo’n 525 eta. Met de roest op de dragende delen lijkt het mee te vallen. Er waren de afgelopen jaren daarover ook geen opmerkingen bij de Apk. Er zijn wat plekken die ik nu als eerste stap in de Hammerite zet. Ik ben er goed mee thuis gekomen. Eerst een nieuwe distributieriem, onbekend hoe oud die is. De lak op het dak en de achterklep is slecht. De blanke lak laat los.
Overigens ben ik de zestiende eigenaar in 40 jaar…De vorige eigenaar heeft hem 4 jaar gehad met 3 Apk keuringen. Vervangen zijn o.a. aandrijfas- en fuseekogelhoezen, remleiding, 2 banden 205/50/16, merk Landsail, accu en laswerk uitlaatdemper. Eerder is er gelast aan de dorpels en de deuren, zo te zien niet slecht gedaan. Er zit een gaatje voor de voetenbak rechts, de vloer is daar nat. Kennelijk spatwater van het voorwiel. Het omliggende metaal is niet aangetast. Tot nu toe valt het nog steeds mee, behalve de metallic lak. Van de kofferdeksel heb ik de loslatende blanke lak nu afgeschuurd. Ik ga het eerst maar proberen met een spuitbus. Vooral kofferbak en dak zijn slecht. De motorkap is nog helemaal goed, kennelijk al eens overgespoten.
Ik wens je er ” Freude am Fahren ” mee. Een echte duitse auto met Autobahn karakter in tegenstelling tot franse auto’s.
En niet te vergeten zijdenzacht lopende 6 cylinder motoren, wat geen enkele andere fabrikant in die tijd had.
Ik heb er twee gehad : 1 x een normale 525 en 524td.
Totaal aantal Berichten: 7581
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Leuk, zo’n ‘eta’. Extra grote motor die met bizar lage toerentallen veel zuiniger loopt dat z’n kleinere broertjes. Mooi stukje techniek. Veel plezier ermee.
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Zo’n eta is wel leuk, een benzine met het karakter van een flinke diesel. Zeker met de automaat erg lekker.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Intussen is de distributieriem vervangen. Op advies van de garage ook de waterpomp en de defecte thermostaat. Verder was de V-riem niet op de koelfan aangesloten! Nieuwe koelslang en benzineleiding. De factuur was heel schappelijk, niet alle uren gerekend. Er zitten daar nog mensen die het leuk vinden om af en toe aan oudere auto’s te werken. Ik heb het oliepeil van de automaat gecontroleerd. Dit moet met warme motor. Er moest bijna 3 liter bij! Kennelijk ben ik net op tijd. Hij schakelt nog goed op. Alleen wel een bijgeluid als de bak terugschakelt als de auto bijna stilstaat. Beetje olielekkage, vermoedelijk van de automaat. Motor start en loopt nog steeds goed en geen trillingen bij rijden en remmen. Roestgaten bij de kriksteun rechtsvoor, niet ernstig. Tot nu toe verder geen noemenswaardige roest op de dragende delen gevonden. Afwachten wat er nog komt, het valt me tot nu toe nog steeds mee.
Totaal aantal Berichten: 7581
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
De koeling weer op orde - da’s mooi. Drie liter erbij in de versnellingsbak lijkt me schrikken. Een kleine lekkage is soms op te lossen met iets als Oil Stop Leak. Ik verkeer nu een deel van de tijd in de engelse autowereld en daar kreeg ik deze tip. Kost niet veel (tientje bij Winparts) en het proberen waard. Bij mij hielp het bij de automaat, bij een kennis was het de tijdelijke (al vijf jaar) oplossing voor de stuurbekrachtiging.
Ja, zo’n middeltje zit ik ook aan te denken. Als het helpt kan ik daarna de automaatolie altijd nog verversen en het filter vervangen. Ik sta versteld dat de automaat met zo weinig olie nog bruikbaar is. Kennelijk hebben de laatste eigenaren weinig kilometers gereden. Overigens heb ik gelezen dat er na het aftappen nog olie achterblijft in de koppelomvormer. Als je dan een paar keer kort start dan wordt een deel daarvan er nog uit gepompt.
Totaal aantal Berichten: 586
Geregistreerd: 24-06-2005
- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Ë C4
Gaaf zo’n koppelrijke eta, mooie kar zo’n E28. Ik ben altijd een beetje huiverig voor het gebruik van dergelijke middeltjes. Het brein van je automaatbak bestaat uit vele kleine kanaaltjes. Die mogen niet dichtslippen. Je kunt de bak ook laten spoelen, daar maak je niks mee kapot. Drie liter bijvullen is wel veel. Zo’n ZF 4HP22 moet warm en (volgens mij) met draaiende motor gepeild worden. Te veel olie is niet goed voor de bak.
De kriksteun/transportsteun is vaak eenvoudig na te maken. Het zijn twee verticale plaatjes aan de bodemplaat met een vierkant bakje. Omdat ze aan de achterkant open zijn, blijft daar modder in zitten en roesten ze door.
Succes en veel plezier!
Ik dacht inderdaad dat hooguit een liter bijvullen wel genoeg zou zijn. Op een gegeven moment kreeg ik in koude toestand wel olie aan de peilstok. Maar als je volgens voorschrift bij een warme en draaiende motor peilt dan kan er meer olie in tot aan het maximum. Ik vind het ook een stijlvolle auto en die soepele en laagtoerige eta past er helemaal bij!
Alsnog bedankt voor de leuke reacties. Het gaat goed met de eta. De klepspeling wordt binnenkort gecontroleerd. Daarna maar eens een langere rit maken. De roest op de carrosserie valt tot nu nog steeds mee. Voor het mooie moet de auto overgespoten worden omdat de blanke lak loslaat en de metallic lak op die plaatsen verweerd is. Het kost een veelvoud van de aanschafprijs. Misschien ga ik als tussenoplossing rollen maar dat wordt met metallic lak afgeraden.
Is de olie van de automaat schoon aan de peilstok ?
Ik had een 524TD met dezelfde automaat en zonder problemen ruim 400.000 km. mee gereden .
Wel elke 30.000 km. de olie helemaal ververst = ca. 8,5 ltr. olie.
En als olie gebruiken DEXRON II en niet zoals vaak aangegeven wordt DEXRON III. Dit verooorzaakt bij een flink warme bak een scherp bijgeluid bij het schakelen van de 3e versnelling en 4e versnelling.
Inderdaad een goed idee om nog eens naar de automaatolie te kijken. Volgens het instructieboekje gaat er maar 3 liter in (type ZF4HP-22H).Ik had al gelezen dat er olie achterblijft bij de koppelomvormer. Overigens zie ik vreemd genoeg tot nu toe geen lekkage meer na mijn bijvulactie.
De inhoud van de bak is ongeveer 8,5 ltr. Bij het aftappen komt er maar ongeveer 3 liter uit, de rest zit in de koppelomvormer en deze kun je niet aftappen omdat er geen aftapbout in de omvormer zit.
Ik heb de korte start methode nooit toegepast omdat de warme motor direkt aanspringt en ik het risiko van mogelijke schade niet hebben wilde.
Hoe dan wel gedaan : 1e maal aftappen, bijvullen, even alle versnellingen doorschakelen en 5 - 10km rijden, vervolgens weer aftappen en dat 3 maal achtereen. Eindresultaat is schone olie aan de peilstok.
Deze bak heeft geen filter , maar een zeef en elke 90.000 km. schonngemaakt in benzine en weer gemonteerd.
Bedankt voor deze info!