Inmiddels het veertiende jaar in met de Rouge Delage 25 TRD Turbo 1985. Ik rij er minder mee dan ik zou willen (MRB en milieuzones obligent) maar toch in de afgelopen 2-3 jaar een paar duizend kilometer op vakantie, meermaals meer dan 1000 km op een dag.
Enge tijd geleden zijn de achterremmen gereviseerd: nieuwe schijven, nieuwe afdichtingen, nieuwe blokken. Na een paar duizend kilometer schurend geluid: remblokken totaal versleten. Nieuwe blokken gemonteerd en wéér na een paar duizend km tot op het metaal versleten. Inmiddels is één van de remschijven ook ernstig beschadigd.
Het gekke is dat de remzuigers gemakkelijk in te drukken zijn, dus die zitten niet vast.
Ik ga er wel weer nieuwe blokken inzetten en nieuwe schijven heb ik ook al (€€€) maar waar komt dit door? Ik heb niet het idee dat ze erg aanlopen (ik hoor ze ook loskomen, dan houdt het schuren weer op) maar zonder de oorzaak te kennen en op te lossen is het allemaal weggegooid geld (en tijd).
Wie heeft tips?
AYA-2 ‘69 | AYA-3 ‘68 | AY-CB ‘83 | MANB ‘85 | BX 15 TGE ‘91 | BX 19 TZI ‘93
Dan is vermoedelijk je hoofdremcilinder kapot en gaat er te veel druk naar de achterremmen. Trekt de auto achter erg omlaag bij het remmen?
Als je achterblokken zo snel verslijten dan lijkt me dat er Lhm druk op de klauwen en zuigers komt te staan, want “mechanisch” lijkt me dat niet logisch ( tenzij je de klauwen er helemaal scheef op hebt zitten).
Dat zou kunnen als je remcommando lekt: De achterremmen krijgen druk uit de achtervering, iedere keer als je over een hobbel of drempel rijdt krijg je een klein drukpulsje: Dan worden de blokken aangedrukt. Dat is nauwelijks te merken, want zoveel remkracht heb je niet.
( Met de latere CX’en met ABS zou dat iets anders moeten zijn).
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Ik kreeg bij mijn CX (Prestige Turbo) op een gegeven moment opmerkingen bij de APK omdat de achterremschijven roestten. Bij een rustige en anticiperende rijstijl doen de voorremmen bijna al het werk en komen de achterremmen bijna niet in. Dat wordt inderdaad zoeken naar de oorzaak waarom ze zo vaak (en blijkbaar hard!) inkomen.
guess who schreef:Dan is vermoedelijk je hoofdremcilinder kapot en gaat er te veel druk naar de achterremmen. Trekt de auto achter erg omlaag bij het remmen?
Nee, dat doet ‘ie niet…
AYA-2 ‘69 | AYA-3 ‘68 | AY-CB ‘83 | MANB ‘85 | BX 15 TGE ‘91 | BX 19 TZI ‘93
Als een bollen-citroen bij remmen achter meeduikt , dan remt ie goed. Achter en voor remmen tesamen. Als er na verloop van tijd een’‘vertraging ‘’ optreedt, dus voor remt ie eerst, dan beurt ie de wagen achter eigenlijk op, en doen de voorremmen het meeste werk. De achterkant komt dan later ‘‘in’’ . Dat is een aanwijzing dat er serieus onderhoud gedaan moet worden. Dus alles voor en achter losmaken, blokken eruit, gangbaar maken / vervangen , achter controleren of er iets scheef staat, een veel voorkomend euvel, evt de klauwen eraf en schoonmaken , dan alles netjes in de juiste volgorde ontluchten, rustig proefrijden, en je kent je wagen niet meer terug. Meestal merk je het bij het stoplicht; de kont staat te hoog, na remmen, en als je de voet op het pedaal houd, ‘‘valt’’ de kont even later met een klap naar onder, omdat ie bij opgetilde kont pas achter gaat aangrijpen, ( te laat door de ‘‘vertraging”) dat aangrijpen doet ie wel, maar vaak zit er lucht/vervuiling enz in de achterleidingen. ( spoelen en GOED ontluchten is een must ! ) Toen de cx nieuw was , hadden ze al serieus onderhoud nodig, dus een wagen van +- 40 jaar oud moet echt regelmatig vertroeteld worden, liefst door een monteur van de oude stempel. Als je schrijft dat alles ?? is vernieuwd, en het is ijzer op ijzer na een paar dkm, dan moet je verder kijken ! Iets is goed-fout ! Een cx die achter ‘‘te hard remt’’ duikt meteen vóór in de veren, dat moet je merken. Dus naar een vakman !
Die vakman zal alles nalopen, ook de wagenhoogte, werking van de hoogte regelaars, de staat van de veerbollen enz, zodat het hele plaatje goed is en goed werkt. Dan pas kan alles , dus ook de remmen goed samenwerken en heb je een echte cx !
Succes.
niks vermakelijker dan een stukske gecompliceerde eenvoud
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
ik ga met citroensmgz mee. dit kan alleen als de blokjes continu, of heel vaak tegen de schijf gedrukt worden.
Dat zou je met de auto op rijhoogte moeten kunnen voelen aan de wielen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
En aangezien de achterremmen via het remcommando worden gevoed uit het achterveercircuit is dat dus een verdachte.
Blijft daarin een plunjer hangen? Veer stuk?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
of is er aan het remcommando geklust en zijn er drukleidingen verkeerdom aangesloten?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Is dit een CX met ABS?
Daarbij zit het remsysteem anders in elkaar, en als ik het goed heb komt daarbij de druk niet meer uit de achtervering.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
De eerste test die ik zou doen: motor starten en zet de vering in de hoogste stand. Krik de wagen omhoog zodat een achterwiel los is van de grond. Controleer of dat achterwiel vrij kan draaien.
Uitleg: door de wagen in de hoogste stand te zetten komt de volledige hydraulische druk op de (achter)veercilinders. Dus komt ook de volledige hydraulische druk op de remservo. Als het rempedaal niet wordt bediend, mag de remservo die hoge druk niet naar de remklauwen doorlaten (en dus moet het achterwiel vrij kunnen draaien).
Mocht het achterwiel niet meer vrij draaien, controleer dan ook of een voorwiel vrij draait. Als zowel voorwiel als achterwiel niet vrij draaien, dan zou de retourleiding dicht kunnen zitten. Als alleen een achterwiel niet meer vrij draait,zou dat in de remservo kunnen zitten.
(Ik neem voorlopig aan dat de wagen geen ABS heeft)
Vectrix VX1; Vespa GL150 1960; BMW R1100R zijspan; WMZ3; Fiat Panda Elettra 1992; Fiat Panda 4x4 1984; CX Athéna 1980
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
JW schreef:Is dit een CX met ABS?
Daarbij zit het remsysteem anders in elkaar, en als ik het goed heb komt daarbij de druk niet meer uit de achtervering.
Groet,
JW
Is er ooit ESP geleverd op de CX? dat is een actief remsysteem die samen met de ABS wielen kan remmen…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
De serie 1 auto van Franq komt uit ‘85. ABS werd pas later op serie 2 auto’s geleverd.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
ok dus de test van ZWRTW uitvoeren. Te beginnen met auto in hoogste stand en kijken of je hem kan verduwen…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
bogaard77 schreef:JW schreef:Is dit een CX met ABS?
Daarbij zit het remsysteem anders in elkaar, en als ik het goed heb komt daarbij de druk niet meer uit de achtervering.
Groet,
JWIs er ooit ESP geleverd op de CX? dat is een actief remsysteem die samen met de ABS wielen kan remmen…
Bij mijn weten niet.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
ESP op de CX ????
De eerste “traction control” is van begin 90’er jaren, de eerste “ESP” systemen werden in 1995 op Mercedes, Toyota en GM topmodellen ingevoerd. De eerste Citroen met ESP was denk ik de C5: Eerste op de “top” modellen , later op alle modellen. Vanaf De Xm en Xantia hadden geen ESP/ESC. In Europe is ESP/ESC ( ESP is een “Bosch” merknaam, ESC is Electronic Stability Control, meer generieke naam) op nieuwe automodellen verplicht vanaf 2012 en vanaf 2014 op alle autos.
Vanaf maart 1985 was ABS een optie op de GTI Turbo 2.
To err is human, not to err is divine.