ESP op de CX ????
De eerste “traction control” is van begin 90’er jaren, de eerste “ESP” systemen werden in 1995 op Mercedes, Toyota en GM topmodellen ingevoerd. De eerste Citroen met ESP was denk ik de C5: Eerste op de “top” modellen , later op alle modellen. Vanaf De Xm en Xantia hadden geen ESP/ESC. In Europe is ESP/ESC ( ESP is een “Bosch” merknaam, ESC is Electronic Stability Control, meer generieke naam) op nieuwe automodellen verplicht vanaf 2012 en vanaf 2014 op alle autos.
Vanaf maart 1985 was ABS een optie op de GTI Turbo 2.
To err is human, not to err is divine.
Niet alleen daarop, bij mij om de hoek staat een paarse 22 TRS met ABS.
Dat zegt in elk geval het plaatje achterop
En omdat ik niet kon zien dat het hier een T1 betreft, dacht ik dat zijn ‘85’er ABS zou kunnen hebben.
Voor mijn begrip: bij een CX met ABS komt de remdruk achter toch niet meer uit de achtervering? Of zit dat toch anders?
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Citroensmgz schreef:Vanaf maart 1985 was ABS een optie op de GTI Turbo 2.
ABS is ook leverbaar geweest op de luxere diesels serie 2.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Moet ik daaruit dan begrijpen dat het ABS plaatje op die 22 TRS bij mij om de hoek een vlag is die de lading niet dekt?
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 764
Geregistreerd: 02-11-2005
- XM 3.0 V6 bvm5 Exclusive 1998
- C6 (2005-2012) 3.0 HDI AUTO Exclusive 2009
- CX 25 GTi bvm5 ABS 1987
- SM 3.0 Carb bvm5 1974
- DS 3 DS 3 Opera
IK heb een 1987 GTI MET ABS
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Ik moet nog ergens een hard copy folder hebben van de serie 2 met daarin de modellen waarop ABS als optie leverbaar was.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Als franq nu even de kap open doet en kijkt of er een ABS unit in zit…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
JW schreef:Moet ik daaruit dan begrijpen dat het ABS plaatje op die 22 TRS bij mij om de hoek een vlag is die de lading niet dekt?
Groet,
JW
Net als destijds de Golfjes GTI die onder de kap geen G en geen I hadden….
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Nog even goed gekeken naar die paarse CX bij mij om de hoek.
Achterop staat 22 TRS, daaronder links ABS en rechts automatic.
Dat laatste klopt, binnen zie ik daarvan de bevestiging.
Of er ook ABS op zit kan ik uiteraard niet zien.
Opvallend voorts dat de beide C-stijlen voorzien zijn van een GTi logo…..
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Dat voorspelt niet veel goeds voor het ABS logo!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
bogaard77 schreef:Als franq nu even de kap open doet en kijkt of er een ABS unit in zit…
Zeker niet!
AYA-2 ‘69 | AYA-3 ‘68 | AY-CB ‘83 | MANB ‘85 | BX 15 TGE ‘91 | BX 19 TZI ‘93
Totaal aantal Berichten: 764
Geregistreerd: 02-11-2005
- XM 3.0 V6 bvm5 Exclusive 1998
- C6 (2005-2012) 3.0 HDI AUTO Exclusive 2009
- CX 25 GTi bvm5 ABS 1987
- SM 3.0 Carb bvm5 1974
- DS 3 DS 3 Opera
Moet je wel weten waar hij zit. (Onder reservewiel en onder de achterbank)
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Franq schreef:bogaard77 schreef:Als franq nu even de kap open doet en kijkt of er een ABS unit in zit…
Zeker niet!
Ok. Doe de test van ZWRTW!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Inderdaad, maar dan zou ik het 2x doen.
De 1ste keer voordat dat de rem ingetrapt geweest is en de 2de keer nadat de rem ingetrapt geweest is.
Het probleem kan namelijk ook IN de remservo zitten.
Het voor- en achterremcircuit hebben namelijk elk een eigen plunjer, die niet mechanisch aan elkaar gekoppeld zitten.
ZWRTW heeft zeer waarschijnlijk wel een mooie foto van een opengewerkt model.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Ja, heb ik!
De twee losse plunjers:
Dezelfde plunjers maar dan de opengewerkte kant:
Franq heeft een CX uit 1985. Daar zit een iets andere remservo in. Vanaf ca. 1983 zat er een z.g.n. “compensator” bij in. Maar het principe verschilt niet zoveel met deze opengewerkte remservo van vòòr 1983.
En René heeft helemaal gelijk: de plunjer voor de achterremmen wordt ingeduwd door de druk die heerst in het voorremcircuit.
Het zou kunnen dat de plunjer van de achterremmen niet goed terug komt nadat je hebt geremd (zoals eerder gesuggereerd: veertje stuk? Plunjer klemt door vervuiling?). Daardoor wordt de retour niet verbonden met de achterremmen. Het gevolg is dat de achterrem toch nog wat “restdruk” houden met als gevolg de slijtage van de remblokken.
Ik heb een artikel over de remservo geschreven in het CX clubblad (over vrijwel alle hydraulische componenten trouwens).
@Franq: als je per PB jouw mailadres doorgeeft, kan ik je dat artikel wel toesturen. (Niet met de mooie opmaak van het clubblad, maar mét afbeeldingen)
Vectrix VX1; Vespa GL150 1960; BMW R1100R zijspan; WMZ3; Fiat Panda Elettra 1992; Fiat Panda 4x4 1984; CX Athéna 1980