Totaal aantal Berichten: 72
Geregistreerd: 29-08-2012
- Visa 1.7D
- Traction Avant 11bl
- C3 1,2 Pure Tech Business EAT 6 vol automaat
Hallo
Vorig jaar op 10 feb. heb ik een C3 volautomaat van bouwjaar 30-6-2021aangeschaft.
Mijn C4 diesel heb ik toen ingeruild omdat ik sinds mijn pensioen niet veel km meer maak.
Met toen 45381 km op de teller koste de C3 19000 euro het is voor het eerst dat ik een auto voor deze prijs bij een dealer gekocht heb.
Met de aflevering zijn en er nieuwe voorbanden, olie en oliefilter opgekomen.
Al mijn voorgaande Citroëns ( 1x dyane, 3x visa’s , 1x xsara en C4 ) kocht ik particulier voor minder en met meer kilometers. (visa 17D en een Traction Avant heb ik nog steeds in mijn bezit).
Al het onderhoud aan deze voertuigen doe ik zelf.
Nu na nog net geen jaar krijg ik een mail van de garage dat de C3 onderhoud nodig heeft.
In het afgelopen jaar heb ik 5500 km gereden.
Ik heb gevraagd wat dit onderhoud inhield.
Anwoord:
Bij deze leeftijd cq kilometerstand schrijft de importeur als advies voor om bij de onderhoudsbeurt (het nalopen van uw auto en voorzien van verse olie incl filter) het interieurfilter mee te vervangen
De totale investering van de onderhoudsbeurt incl interieurfilter komt dan uit op €324.- incl arbeid en btw.
Vraag is dit normaal (324 euro) voor een C3 van 2021 die na de aanschaf binnen 1 jaar 5500 km heeft gereden en waarbij de olie en filter bij verkoop is vervangen,
Of is dit het indekken voor eventuele toekomstige distributieriem periukelen.
Groeten H.v.Zandvoort
Totaal aantal Berichten: 7775
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Kort gezegd, ja dit klopt wel zo’n beetje.
Het onderhoud van een moderne C3 gaat op termijn (jaarlijks) óf kilometrage, 25 duizend kilometer. Het klopt dus dat de dealer/importeur hierop attendeert. Overigens zit er bij het instructie/onderhoudsboekje ook een onderhoudsschema. Als je dit niet hebt kun je dit bij de dealer aanvragen.
Het genoemde bedrag is niet gek voor de merkdealer, maar het kan zeker een stuk goedkoper als je naar een universele garage gaat. En als je het zelf doet helemaal.
Over de problemen met de distributie: is al veel geschreven. Zoek maar eens op ‘puretech’ hier op het forum. De importeur heeft gelijk wanneer ze het belang van tijdig en juist onderhoud benadrukken.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 1381
Geregistreerd: 31-10-2005
- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
Om dat vergelijk te maken met een merkgarage: ik heb mijn C4 130 bj 2015 bij een lokale universele garage aangesloten bij James afgelopen zomer onderhoud laten geven, en was de ‘schade’ net geen EUR 280 voor vergelijkbare beurt.
Als je alleen maar 5500 km aan langere stukken hebt gereden zou je nog kunnen overwegen een jaar te wachten, maar als dit allemaal kortere ritjes zijn, zou ik het zeker niet laten! Onderhoud door een garagebedrijf en daarvan de bonnen bewaren is ook handig voor de waarde van de wagen als je ‘m nog eens van de hand willen doen, want het onderhoud is aantoonbaar dan.