Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- Xantia Break 1.8i 16v
- C5 2.0i 16v break
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Ik was al een tijdje aan het uitkijken naar een C5 break om de Xantia break te vervangen.
Niet dat de Xantia het niet goed doet of zo want dat is een fantastische wagen en super betrouwbaar, alleen is dit het laatste jaar dat de auto is toegestaan in de LEZ.
Nu had ik wel enkele voorwaarden wat betreft de vervanger, zoals een goed uitgerust exemplaar met zeker zwart leer.
Eind vorig jaar zag ik een advertentie op mp betreffende een 2.0i 16v met zwart leer en Xenon, het zou om een Ligne Business gaan.
De auto word voor erg weinig aangeboden omdat de apk gaat vervallen en de wagen hier niet zonder veel werk/kosten gaat door geraken en bovendien was er een aandrijfas stuk, hierbij komt dan ook nog de km stand van 378000km.
Uiteindelijk heb ik de wagen niet gekocht maar door een omweg is deze wagen mij enkele weken later toch aangeboden en was de koop snel gesloten.
Maar het is een Exclusive ipv een Ligne Business en zit er meedraaiend Xenon op en een JBL geluidsinstallatie en navigatie met kleuren scherm en uiteraard zwart leer enz.
Op het eerste zicht lijkt de staat van de auto echt niet slecht, zo lekt de motor motorolie wat van de kleppendeksels lijkt te komen.
Ook blijkt de oliepijl sensor een fout te geven waardoor er geen waarschuwing werd gegeven bij een te laag oliepijl.
Bij het oliepijlen met de pijlstok was enkel olie te zien op de tip van de pijlstok, waardoor het oliepijl 1L onder het minimum stond, daar maak ik mij wel zorgen om..
Vooraan is er 1 veerpoot nat aan de lekretour en achteraan is dat het zelfde verhaal.
De rechtse aandrijfas heeft blijkbaar een probleem met de binnenste hoes gehad waardoor die wel eens een tijd zonder vet zou kunnen gedraaid hebben.
Het handrem mechanisme van de linker remklauw zit vast.
De radiator lijkt zijn beste tijd te hebben gehad (is nog de fabrieks radiator)
De kofferklep gaat niet open omdat de drukknop weg is ...
Remschijven zijn erg geroest maar ook gegroefd.
De gril in de voorbumper is stuk en de dorpelbekleding rechts is ingedeukt, maar verder is de koets best netjes.
Onder de motorkap missen enkele afdekplaten en de dop van het ruitensproeier reservoir.
De distributie is vervangen in 2019 op 319000km.
De bedoeling is nu dat ik de auto technisch in order zet en laat keuren om dan vervolgens op het kenteken van de Xantia te laten inschrijven (België)
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- Xantia Break 1.8i 16v
- C5 2.0i 16v break
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Vandaag heb ik mij wat bezig gehouden met de kofferklep die niet los gaat wegens het ontbreken van de drukknop.
Normaal gezien zou het moeten lukken om met de lexia de kofferklep te ontgrendelen, maar helaas gebeurde er niets.
De ruit zelf die heb ik wel kunnen ontgrendelen met de lexia.
Op dit forum vond ik de oplossing om de kofferklep manueel te ontgrendelen met een schroevendraaier in het slot zelf, ik zag dat gelijk de kofferverlichting aan ging als het slot ontgrendelde.
Vervolgens heb ik de bekleding van de kofferklep verwijderd en zag waarom de klep niet op de normale manier kan geopend worden.
Kijk even op onderstaande foto’s:
Hier heeft iemand stevig aan het klussen geweest maar ik denk dat die klusser beter het eigenlijke probleem had aangepakt, misschien was dat wel makkelijker geweest…
Nu is het voor mij in ieder geval een stuk moeilijker aangezien ik niet kan achterhalen hoe het eigenlijk zit met de bekabeling.
Afgaande op onderstaande tekening is het eigenlijke slot nr1 (8719 86) en de bedieningsknop nr 22 (8742E6) en de onderliggende schakelaar nr 21 (6554F1)
Wetende dat het slot zelf zwaar beschadigd is door meermaals openbreken heb ik dus nr 1/22/21 nodig tenzij ik nog iets anders over het hoofd zie.
Iemand die hier ervaring met heeft?
En ja de gasveren van de kofferklep zijn ook aan vervanging toe, de klep blijft in geen geval omhoog.
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
Als je me de VIN geeft van deze auto, kan ik het bedradingsschema opzoeken:
Nu is het voor mij in ieder geval een stuk moeilijker aangezien ik niet kan achterhalen hoe het eigenlijk zit met de bekabeling.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- Xantia Break 1.8i 16v
- C5 2.0i 16v break
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
@JW,
Ik heb je deze in een pb gestuurd.
Mijn dank is groot!
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
Een aantal documenten opgezocht.
Naar welk mailadres mogen die?
Het schema is van de complete vergrendeling, dat wordt nog een hele uitzoekklus
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- Xantia Break 1.8i 16v
- C5 2.0i 16v break
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Bedankt JW!
Ik stuur je mijn mail-adres via PM.
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
De documenten zijn naar je onderweg.
In 2017 heb ik bij mijn C5 II de complete draadbundel 76VL, artikelnummer 6534QN in de achterklep laten vervangen, omdat er een draadbreuk dreigde in de flexibele overgang tussen carrosserie en achterklep.
Dat zou je hier ook kunnen doen, dan heb je gelijk alles weer origineel.
Die bundel kostte toen € 62 ex BTW, en het was een half uur werk.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- Xantia Break 1.8i 16v
- C5 2.0i 16v break
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Gisteren de achterklep sluiting kunnen herstellen.
Het slot zelf vervangen door een nieuw en ook de schakelaar en drukknop (die waren niet meer aanwezig)
Maar toen werkte het nog niet dus maar gekeken in de bekabeling, en ja 1 draad onderbroken en 1 bijna (in de “slurf”).
Na dit te herstellen en de 2 andere wijzigingen in de bekabeling naar mijn idee op de juiste manier terug te herstellen, werkt de achterklep ontgrendeling als nieuw.
De achterruit ontgrendeling die krijg ik niet werkend, maar ik kan ze wel ontgrendelen met de lexia.
Het rare is dat ik 1 stekker over heb in de achterklep waarvan ik geen idee heb waar die op moet.
Het is een langwerpige ronde zwarte stekker met 2 kontakten in (ook 2 draden dus).
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
Op het schema dat ik je gestuurd heb zie je 3 stuks 2-polige stekkers, 2 zwarte en 1 groene in de bundel 76VL. Heb je die alle drie aangesloten op de units, resp. 6285 (schakelaar achterruit geopend), 6284 (regelorgaan sluiten achterruit) en 6282 (schakelaar openen achterklep)?
Zie deeltekening G.
En er zitten ook twee 2-polige zwarte stekkers aan de bundel 75 LUN, naar 6283 (schakelaar openen achterklep) en 8120 (achterruitverwarming). Zie deeltekening F.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- Xantia Break 1.8i 16v
- C5 2.0i 16v break
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
JW,
Dank voor je reactie!
Ik heb 2 groen en 1 zwarte platte dubbelpolige stekker.
De zwarte zit op het regelorgaan “sluiten achterruit” dit moet dan 6284 zijn
De 2 groene zitten op de schakelaar openen achterklep (8283) en het achterklepslot.
Je ziet op deze foto de 3 stekkers, dit is voordat ik de schakelaar openen achterklep en het achterklepslot heb gemonteerd.
Maar zoals ik schreef heb ik een ronde zwarte 2 polige stekker over, het lijkt mij dat dit 6285 zal zijn.
Helaas zie ik in de achterklep geen unit of module waar deze stekker zou op moeten, het lijkt mij dat dit verwijderd is.
Heb je daar een onderdeel nummer van?
Op de tekening “achterklepslot” zie ik niets staan wat zou ontbreken in mijn achterklep.
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
Wat je beschrijft over die stekkers komt niet overeen met het schema dat ik via je VIN opgeroepen heb. Zet het maar eens op een A4-tje, en vergelijk het dan.
En kijk dan eens of het zou kunnen zijn dat er misschien toch wat verwisseld is.
Ik kan niet anders doen dan schema’s en gegevens oproepen die via de VIN naar boven komen.
Helaas…..
Hooguit kan ik je de suggestie aan de hand te doen om naar een sloop te gaan die een C5 Break heeft staan.
En daar dan de originele draadbundel uithalen en te kijken hoe het daar verder zit.
Overigens, in die bundel zit ook de bedrading voor de kentekenplaat verlichting.
Die doet het wél?
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Op het C5Forum is er ook gesproken over dit onderwerp, zie https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=4&t=19858 en de daarin vermelde links.
Als je daar toegang hebt, kun je ook in de FAQ kijken.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- Xantia Break 1.8i 16v
- C5 2.0i 16v break
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Wegens ziekte heb ik de afgelopen weken niets aan deze C5 kunnen doen.
@JW, dank voor alle hulp ik stel dit ten zeerste op prijs!
Mijn andere C5 (Athena uitvoering maar zelfde bouwjaar en motor) heeft/had een probleem met de regensensor en omdat de exclusive toch stil staat, had ik het idee om tijdelijk de regensensor hier van te proberen.
Nu gaat bij de Athena de binnenspiegel er makkelijk af door gewoon naar beneden te schuiven en dan klikt die eraf, ervan uitgaande dat dit bij de exclusive ook zo gaat zo dus geprobeerd.
Dat leek niet te lukken via google gezocht en ja toch moet het zo maar het kan wel vast zitten…
Dus blijven proberen, en dan gebeurd er waar je het meeste bang van hebt als je aan de voorruit bezig bent…
De ruit gebarsten
Nu zat er al een sterretje in en zijn er serieuze wissersporen zichtbaar maar een nieuwe ruit stond nog niet op mijn lijst.
Gezien de km stand van 378000km en wetende dat dit de originele voorruit is , maakt het de ramp minder groot.
Dus even bellen voor een nieuwe ruit, blijkt dit vandaag de dag 520,- euro te kosten
Ok op zich te begrijpen maar de aankoop van de wagen lag ver onder dit bedrag en gezien de km stand en niet wetende hoe de auto gaat rijden en hoe de motorische toestand is, wil ik dit niet uitgeven.
Dus ben ik gaan zoeken naar een voordeligere oplossing, en die zijn er blijkbaar niet.
Enige optie voor mij is de ruit zelf te vervangen maar dan moet ik eerst wel een nieuwe voor een gunstig bedrag kunnen kopen, en die vind je alleen is de verzending een probleem (Frankrijk en Duitsland).
Een nette 2de hands ruit dan, ja di vind ik ook in noord NL maar leveren naar België is niet mogelijk (afhalen voor mij is ook niet mogelijk over zo’n afstand)
Mocht iemand nog ergens een ruit weten staan nieuw of gebruikt dan mag je dit altijd melden.
Na wat opzoekwerk blijkt er wel een geluidsisolerende voorruit in staan, maar of dit in die 520,- euro zit dat lijkt mij sterk voor mij hoeft dat niet omdat er van de zijruiten toch ook al vervangen zijn.
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- Xantia Break 1.8i 16v
- C5 2.0i 16v break
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
JW schreef:Wat je beschrijft over die stekkers komt niet overeen met het schema dat ik via je VIN opgeroepen heb. Zet het maar eens op een A4-tje, en vergelijk het dan.
En kijk dan eens of het zou kunnen zijn dat er misschien toch wat verwisseld is.Ik kan niet anders doen dan schema’s en gegevens oproepen die via de VIN naar boven komen.
Helaas…..Hooguit kan ik je de suggestie aan de hand te doen om naar een sloop te gaan die een C5 Break heeft staan.
En daar dan de originele draadbundel uithalen en te kijken hoe het daar verder zit.Overigens, in die bundel zit ook de bedrading voor de kentekenplaat verlichting.
Die doet het wél?Groet,
JW
Het probleem is opgelost.
De stekker die ik over had moet op de schakelaar voor de binnenverlichting die zit onder de achteruit (zichtbaar als je die opent).
Die schakelaar ontbreekt bij deze C5, maar dat is niet erg aangezien de ruit niet geopend kan worden zonder Lexia.
Voorlopig laat ik het zo, want bij mijn eigen C5 gebruik ik de mogelijkheid om de ruit apart te openen zelden of nooit.
Verder werkt wel alles en heb ik nu ook de gasveren van de achterklep vervangen, want die bleef niet omhoog.
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- Xantia Break 1.8i 16v
- C5 2.0i 16v break
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Ondertussen heb ik bij deze C5 de draagarmen voor voorzien van nieuwe draagarmrubbers en fuseekogels.
Gezien de wel heftige olielekkage heb ik de versnellingsbak uitgebouwd en de lekkage komt van de krukaskeerring en de stop van het oliekanaal (achter het vliegwiel)
De vraag is op welk koppel moeten de vliegwielbouten worden aan getrokken en dienen die vernieuwd te worden?
Verder komt er uiteraard ook een nieuwe koppeling in en heb ik de onderste motorsteun uit uitgeperst en een nieuwe er in geperst.
De aandrijf as rechts is ook gaar (stond in de advertentie en dat klopt dus) daar heb ik ook een fris exemplaar voor.
Nadien ga ik de remmen aanpakken.
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- Xantia Break 1.8i 16v
- C5 2.0i 16v break
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Na enkele maanden radiostilte komt hier een update:
Zoals enkele maanden geleden al gemeld zit er een nieuwe krukaskering en koppeling in.
Ook zijn de baksteun en de motorsteunen vernieuwd en zit er een 2de hands rechtse aandrijfas in.
Hiervan plaats ik nog de foto’s.
Ook zijn de remschijven + blokken voor en achter vernieuwd en is er links voor een 2 de hand remklauw gemonteerd ivm met een vastzittend handremmechanisme.
Achteraan heb ik de scheef zittende remklauwen verwisseld van links na recht en gemonteerd met de beproefde montage pasta waardoor ook dit probleem is opgelost.
De binnenste en buitenste stuurkogels zijn ook vernieuw incl de stofhoezen.
De lekzakken achteraan zijn vernieuwd door originele exemplaren met de originele klemmen, hier was vrij heftige lekkage door homemade klemmen van de vorige eigenaar.
Vooraan links was er ook vrij ernstige lekkage aan de veerpoot door een slecht gemonteerde lekretour, ook dit is vernieuwd op de goede manier en daardoor dus ook inorde.
De radiator + enkele koelslangen en condensor- en airco-compressor + drukcontact zijn ook vervangen.
De alternator heb ik zelf gereviseerd en er zit een nieuwe multiriem + spanner op.
De kleppendeksels zijn ook vernieuwd ivm lekkage, daarom is ook het bobinepack nieuw en uiteraard ook de bougies.
De kapotte radiatorgril in de bumper is ook vervangen door een nieuw exemplaar.
Dan stote ik op een vrij ernstige schade aan de rechter dorpel en dit viel op omdat de dorpelbekleding krom en gedeukt was en vast zat met parkers.
Enige oplossing was het vervangen van een deel van de buiten dorpel, wat dan ook gebeurt is.
Doordat de binnenspiegel niet te demonteren was op een normale manier is de voorruit gesneuveld en heb ik hier ook een nieuwe moeten inzetten, wat ik overigens zelf heb uitgevoerd.
Nu rest mij nog het vervangen van de oliepijl sensor/het monteren van de dorpelbekleding en een aantal interieur delen (kofferruimte) en het monteren van andere velgen met frisse banden + een aantal kleine zaken en vooral veel poetsen.
Het is de bedoeling dat de wagen in de loop van volgende maand naar de technische keuring kan zodat nog dit jaar de wagen op de kentekenplaten van de Xantia kan worden ingeschreven.
Achteraf ga ik kijken of de distributie er nu nog af moet of niet , dit zal afhangen of de olie lekkage ook langs de distributie keerringen zit ja of nee.
Die distributie is gedocumenteerd vervangen in oktober 2019 op 312100km en kan dus eigenlijk nog enkele jaren mee.
Zo dat was het voor nu , de foto’s komen hier onder.
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.