Goedenvavond.
Ik heb een ID19P uit 1966
Uit diverse berichten begrijp ik dat de aftapbout aan de uitlaatzijde moet zitten.
Daar kan ik hem niet vinden.
Wel zie ik aan de inlaatzijde schuin onder de plaats waar de peilstok zit, direct naast de motorsteun een bout M22. Als ik deze er uitdraai zit er een koperen ring op. Er loopt echter geen koelvloetsof uit.
Is dit de juiste plaats?
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Een ID19P uit 66, die heeft nog het lange slag blok toch? Dan zit de aftapplug inderdaad onder de carburateur naast de peilstok, precies in het midden van het blok. Het kanaal dat erboven zit is meestal verstopt met kristallen en andere zut. Probeer het eens door te prikken met een stukje koperdraad of iets dergelijks.
Hier zij je de plug net boven/achter mijn eigen fabrikaat oliefiltervoet.
Dank je voor je toelichting.
Dit lijkt mij een foto van een Traction blok. bij mijn blok staat bout enigzins schuin beneden.
Totaal aantal Berichten: 10256
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Bij mijn weten werd de langeslag motor in 1965 vetrvangen door het 5 maal gelagerde blok.
Daar zit de aftapbout vlak achter de startmotor.
Als de afstanden tussen de bougies gelijk zijn is het de motor van na 65.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
De ID19p van 1966 heeft nog een lange slag motor.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Bert Roelofs schreef:Dank je voor je toelichting.
Dit lijkt mij een foto van een Traction blok. bij mijn blok staat bout enigzins schuin beneden.
Nee, dit is een ID-blok in een Traction. De bout staat ook hier schuin naar beneden, maar dat vertekent een beetje door het oliefilter.
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
jantje1948 schreef:Bij mijn weten werd de langeslag motor in 1965 vetrvangen door het 5 maal gelagerde blok.
Daar zit de aftapbout vlak achter de startmotor.
Als de afstanden tussen de bougies gelijk zijn is het de motor van na 65.
De DS kreeg in 1965 het nieuwe motorblok, de ID kreeg voor modeljaar 66 nog een tweetraps Solex carburateur op het oude blok om zo het verschil in vermogen een beetje weg te werken. Vanaf het jaar daarna hadden alle D-modellen de nieuwe motor.
Totaal aantal Berichten: 10256
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
@Yuri en Marc: bedankt! weer wat wijzer.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Hartelijk dank voor jullie informatie.
Het is onderdaad een lange-slag motor waarbij de afstand tussen cylinder 2 en 3 groter is dan tussen 1 en 2.
Achter de aftapbout zit best wel wat smurrie. Het liijkt op een zwarte-gekleurde kalkaanslag.
Ik ben deze nu handamtig en met geduld aan het weg-halen.
Als dit weer open is, radiator weer monteren en koelsysteem spoelen
Groet,
Bert
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Succes, Bert.
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Gewoon peuteren, er zit niets spannends boven.