Hallo allemaal,
Gister m’n eend opgehaald en nu wil ie al niet meer starten…
Waarschijnlijk een volgelopen carburateur (had de choke helemaal opengetrokken… moet nog ff wennen aan een auto met handchoke), maar na enkele uren stilstand nog eens geprobeerd en weer niks.
Iemand suggesties?
Het gaat hier om een 2CV6 Spécial uit 1979.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Re: Dees wil niet starten…
Hoe is het gesteld met de ontsteking (contactpuntjes), kleppen, benzinefilter, benzineleidingen, olie, etc.?
dit had ik vanochtend al gepost, alleen in een verkeerd topic ops:
ff van 2cv.nl gehaald, onder “alledag” staat een vraagbaak….
hij doet het niet!
Een veelgehoord probleem bij eenden is dat ie niet wil starten. Vooral als het koud en/of vochtig is treden deze problemen op.
Starten?
Om een motor te starten moet aan een aantal voorwaarden voldaan worden. Er moet een vonk van de juiste sterkte op het juiste tijdstip een juist benzine/luchtmengsel onsteken. Dan doet ie het!
Wat te doen?
Meestal zit het met dat mengsel wel goed maar ten aanzien van de vonk zijn er een paar dingen die de pret kunnen drukken. De accu moet sterk genoeg zijn, als het koud is en de accu is zwakjes dan gaat de startmotor nog wel rond maar is er niet genoeg vermogen over om een behoorlijke vonk op te wekken. Typisch symptoom is dat ie wel (bijna) start als je de sleutel loslaat. De contactpuntjes moeten goed staan. De meest voorkomende oorzaak voor problemen bij de eend zijn de contactpuntjes. Het is schijnbaar erg moeilijk om die dingen behoorlijk af te stellen. Ook moeten ze elke 10.000km vervangen worden voor een optimaal resultaat. Als jij nou een van die mensen bent die niet (goed) weet hoe dat ook al weer gaat met die puntjes, laat je dan helpen door een mede-eendrijder/rijdster. Zo moeilijk is het echt niet! Eenden die vooral slecht starten als het vochtig is hebben vaak last van verouderde bougiekabels. Als bougiekabels oud worden, worden ze hard en ontstaan er kleine scheurtjes. Als de kabels dan vochtig zijn raakt de vonk kracht kwijt door deze kleine scheurtjes. Natuurlijk moeten de bougies ook goed zijn, liefst ook elke 10.000km vervangen en voorzien van de juiste elektrode afstand (0.6mm). Als er dan geen slechte contacten in de bekabeling zitten zal starten onder elke weersomstandigheid geen probleem meer zijn.
————————————————————————————————————————
Hoe start ik dat ding eigenlijk?
Ook als alles in orde is kan het zijn dat ie het niet doet. Het starten van een eend gaat ietsje anders dan van zo’n modern koekblik. Dit stukje helpt je ook die vernederende momenten te vermijden, dat ie net niet start als iedereen kijkt.
Koud
Koud start je de eend met een beetje choke, nooit meer als de halve slag van de choke knop. Je geeft nauwelijks gas want dat heft het effect van de choke op. Doorstarten, tot ie het doet, dus niet na een paar slagen stoppen en opnieuw proberen! Wel stoppen als de startmotor langzamer gaat, want dan gaat de accu eraan.
Warm
Zeker GEEN choke! Als je eend moeite heeft met warm starten helpt het volgende vast en zeker. Trap het gaspedaal tot de bodem in. Wacht even. Draai de sleutel om en start door tot ie loopt. Je zult zien, dat doorstarten doet het um! De meeste eenden starten wat moeilijker warm, als je niet doorstart zal ie het nooit doen. Wel stoppen als de startmotor langzamer gaat, want dan gaat de accu eraan.
Re: Dees wil niet starten…
Handjes schreef:Hoe is het gesteld met de ontsteking (contactpuntjes), kleppen, benzinefilter, benzineleidingen, olie, etc.?
Puntjes zijn nieuw, accu ook, de rest weet ik niet… ops:
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Re: Dees wil niet starten…
worb80 schreef:Puntjes zijn nieuw, accu ook, de rest weet ik niet… ops:
Als hij gisteren met nieuwe puntjes prima startte, en nu ineens niet, dan is er iets mis gegaan ergens. Condensator overleden, puntjesverstelling versprongen, bougiekabel los, bougie overleden, stekkertjes aan bobine los, etc.
Re: Dees wil niet starten…
Handjes schreef:worb80 schreef:Puntjes zijn nieuw, accu ook, de rest weet ik niet… ops:
Als hij gisteren met nieuwe puntjes prima startte, en nu ineens niet, dan is er iets mis gegaan ergens. Condensator overleden, puntjesverstelling versprongen, bougiekabel los, bougie overleden, stekkertjes aan bobine los, etc.
Hij heeft inderdaad altijd goed gestart, volgens de vorige eigenaar, en ik heb ‘m ook enkele keren zien starten, en dat ging ook goed.
Zaterdag heb ik er zeker 300 km mee gereden en totaal geen enkel probleem, tot aan gister dus…
Net weer ff gestart en hij draaide 1 seconde rond, om daarna wederom niet meer aan te slaan…
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
draadje op de bobine los?
gaat de motor wel lekker rond op de start motor?
of dat ook niet?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:draadje op de bobine los?
gaat de motor wel lekker rond op de start motor?
of dat ook niet?
Heb de 2 draadjes op de bobine eens omgewisseld, maar nog steeds wil ie niet starten
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Re: Dees wil niet starten…
worb80 schreef:Net weer ff gestart en hij draaide 1 seconde rond, om daarna wederom niet meer aan te slaan…
Leuk dat het bij de vorige eigenaar het altijd goed deed, maar WEET je ook hoe het gesteld is met de puntjes, kleppen, bougies, bougiekabels, etc. Als je het niet weet: vervangen of stellen. Anders kan het namelijk overal aan liggen.
Re: Dees wil niet starten…
Handjes schreef:worb80 schreef:Net weer ff gestart en hij draaide 1 seconde rond, om daarna wederom niet meer aan te slaan…
Leuk dat het bij de vorige eigenaar het altijd goed deed, maar WEET je ook hoe het gesteld is met de puntjes, kleppen, bougies, bougiekabels, etc. Als je het niet weet: vervangen of stellen. Anders kan het namelijk overal aan liggen.
Nee, eigenlijk geen idee, het is daarom ook eens tijd voor een beurtje voor de eend…
Maar zolang ie hier voor de deur blijft staan kan ik ‘m niet repareren natuurlijk
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Is het een idee om ‘m aan te slingeren?
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 2039
Geregistreerd: 14-02-2004
- BX 14E
- C1 C1 Selection
wij hebben ook net een eendje gekocht, heeft een ontzettend ochtenhumeurtje. Shoke uit, paar keer trappen op het gaspedaal en ook tijdens het starten met het gaspedaal pompen en mevrouw komt tot leven. Maar ja, die van ons moet ook nog opgeknapt worden en de motor nog volledig nagezien. Als ie z’n onderhoud heeft gehad zal ik de startprocedure van duckpower in m’n kop prenten
Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl
Je kunt het beste eerst het volgende doen:
Maak de bougiedop los en draai de bougie uit de cilinder.
Doe de bougie vervolgens weer in de bougiedop.
Le vervolgens de bougie op de massa bijv het blok zelf.
Laat iemand anders de sleutel omdraaien (waardoor de startmotor gaat draaien) en kijk of je vonkjes ziet bij de kop van de bougie.
Als deze moeilijk te zien zijn heb je of een slechte massa met je bobine bijv. of de bougie zelf is slecht of de contactpuntjes zijn verkeerd afgesteld (afstellen met voelermaat(afstand is mij onbekend)).
Geeft de bougie echter wel een normale vonk, dan moet je het probleem bij het motorische gedeelte zoeken. Is het luchftfilter schoon. Benzinefilter schoon? Als hij het dan nog niet doet, dan kan het bijv zijn dat de choke niet goed is. De carburateur afgesteld moet worden etc. etc.
Wat blijkt: de NIEUW brandstofpomp werkt niet of het stamgetje in de
motor die deze brandstofpomp aanslingert is kapot.
De ANWB-meneer heeft Dees naar Citroëngarage Rob Huijben gebracht.
Dat wordt dus meteen een flinke kostenpost
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 2039
Geregistreerd: 14-02-2004
- BX 14E
- C1 C1 Selection
balen zeg….
Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
zandvoorta schreef:wij hebben ook net een eendje gekocht, heeft een ontzettend ochtenhumeurtje. Shoke uit, paar keer trappen op het gaspedaal en ook tijdens het starten met het gaspedaal pompen en mevrouw komt tot leven.
Ja! En dát moet je nu net NIET doen. Niet pompen, want dan verzuip je de carburateur en slaat alle benzine neer op het koude inlaatspruitstuk. Beste is choke 50%, eventueel 1 of 2 keer wat pompen, maar tijdens starten gaspedaal absoluut niet aanraken, en doorstarten net zo lang tot hij aanslaat (is ook beter voor de accu dan 5 x 2 sec). Dan met choke bijregelen. Pas je pedaal gebruiken bij wegrijden.