Totaal aantal Berichten: 7767
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
De afgelopen week heb ik in deze fijne bolide wat kilometers kunnen maken. Het gaat om een in België geleverde C5 berline uit 2009 met een lekkere 2.0 HDi 136 in het onmetelijk grote vooronder.
Voor de leeftijd en kilometerstand (165 duizend) is het nog een best lekker rijdend ding. Wel zijn er wat dingetjes mee, vandaar dit topic.
Allereerst geeft de auto af en toe een emissiestoring. Met de generieke uitleestool kom ik dan op foutcode P2084 en dat wijst naar de uitlaatgastemperatuursensor in/aan het roetfilter. Zijn er mensen bekend met deze storing?
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Die storing wil zeggen dat de waarde van de sensor “buiten bereik” ligt, d.w.z. dat de computer denkt dat de sensor niet goed werkt.
Die motor is al Euro 5, met een NOx reductie systeem, een soort FAP. Als dat werkt wordt de uitlaat/katalysator/filter extra heet, dus dat wordt in de gaten gehouden, c.q. bijgeregeld.
Ik zou om te beginnen de stekkers en bekabeling van die sensor eens nakijken, en als door niks geks aan te zien is de sensor zelf vervangen. Je wilt voorkomen dat de katalysator/filter unit kapot gaat, dat is een duur onderdeel.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 7767
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Thanks! Dat heb ik ook al gevonden inmiddels, op een UK Peugeotforum staat een uitgebreide verhandeling hierover. Daar melden ze dat er ook recalls zijn geweest voor bepaalde modellen. De sensor is de 1618KP overigens.
Toen de storing zich onder mijn hoede voordeed was het erg nat buiten. Koude motor, en de accu was slecht (inmiddels vervangen). Kan best zijn dat er inderdaad sprake is van vocht, of een slecht contact.
Nu eerst de servicebox eens werkend te zien krijgen
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 7767
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Eindelijk de servicebox weer aan de praat gekregen. Da’s om meerdere redenen fijn, vooral vanwege het op kunnen zoeken van onderdelen en procedures.
De temperatuursensor blijkt de 1618PG te zijn en deze is iets langer dan het oorspronkelijke ding, vanwege de gewijzigde routering van de kabel. De stekker is heel goed bereikbaar in de motorruimte dus eerste klusje wordt deze controleren en reinigen. En voor zover mogelijk de loop van de kabel checken. Overigens is met de nieuwe accu de storing nog niet teruggekeerd. Denso heeft een sensor voor zo’n 9 tientjes, dat lijkt me een goede keus mocht het zo ver komen.
Verder heb ik nieuwe schijven/blokken voor/achter besteld, met wat liters verse DOT4 ESP. Die laatste is aardig bruin en niet aantoonbaar vervangen.. Verder ook alle denkbare Purflux filters aangevinkt. En 5W30, uiteraard Total Ineo ECS in de juiste PSA specificatie. Tenslotte een vers setje wisserbladen. Vooral dat ding aan de bestuurderszijde is nogal een lap: 700mm.
Een andere klacht tijdens koud weer was dat de auto stug werd. Is het raadzaam om de LDS een keer (stapsgewijs) te flushen? Om het goed te doen heb ik daar overigens wel de Lexia voor nodig. En die heb ik niet. Maar misschien kan het iets meer redneck
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 7767
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Zo, auto weer opgehaald afgelopen weekend en vandaag aan de klus begonnen. Eerst effe de boel warm rijden: vier Bridgestones besteld bij de bandenspecialist en nog een stukje snelweg. Nu staat de boel te flushen met een dosis Forté en over een half uurtje de boel maar eens op assteunen zetten.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 7767
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
De CFünf is veruit de breedste auto die ik in de garage heb gehad: slechts 50 centimeter ruimte aan weerszijden van de voorste spatschermen. Vanaf de zijkant opkrikken is geen optie dus. Helaas past de C5 ook niet zonder verlengers op de Quickjacks. Dus met de vering in de hoogste stand de onderste motorisolatie verwijderd. Vervolgens kon de krik met dwarsbalkadapter mooi tot aan het subframe onder de motor. Mind you, dat is bijna een meter voorbij de rand van de bumper. Front overhang, anyone? Maar op deze manier is de auto prima te liften en kunnen er een paar Omega assteunen onder de krikpunten. Ook de achterkant laat zich zo prima optillen en met de wagen op vier steunen staat deze heel stabiel. Stabiel genoeg om er onder te kruipen. Overigens zou ik, als dit mijn auto was, overwegen om een paar uitsparingen te maken in de motorisolatie, zodat de auto zonder deze te verwijderen op te krikken is.
Afijn, na het flushen de boel leeg laten lopen dan maar. Dat werd al met al toch wel een beetje een onderneming. Eigenlijk is een onderhoudsinterval van 24 maanden of 30 duizend kilometer niet voldoende voor een diesel waar 10K per jaar mee gereden wordt. Of minder. De boel blijft dan niet gangbaar. Helaas. De carterplug wilde niet los, de hex-opening al snel rond ipv zeshoekig. Nog geprobeerd er torx en XZN doppen in diverser formaten in te rammen maar helaas, geen soelaas. Aan het eind van de dag de dwarsbalk tussen de aluminium subframedragers verwijderd, de carterpanisolatie ook (had ik nog nooit eerder gezien), en de flex op de plug gezet. Toen met hamer en beitel los getikt. Ik vermoed dat de dealer de laatste jaren de olie afgezogen heeft. Of de plug moeilijk hard aangedraaid. Hoe dan ook zat ik ermee. En lekker ook, onder een wagen op assteunen
Ondertussen had ik de voorremmen al gedaan. De schijven waren vermoedelijk nog eerste montage, de blokken één keer vervangen denk ik. Het was in ieder geval aardig opgebruikt. Om de schijven van de naaf te krijgen moest ik met een flinke hamer in de weer. Ze er weer goed op krijgen (zelfs na het ontroesten van de naaf) ging alleen fatsoenlijk door er een wiel tegen te zetten en de wielbouten op moment te trekken.
Dat gedoe met die carterplug kostte me al met al een paar uur tandenknarsen en aan-m’n-hoofd-krabben. De boel maar wat opgeruimd en besloten de volgende dag verder te gaan.
De ochtend er op met frisse moed de achterremmen aangevallen. Op zich kwam ook hier alles netjes los, op de schijven na. Dus beuken weer. Zo’n schijf valt altijd op een ledemaat zodra deze zich los heeft laten meppen. Ben al lang blij dat dit een exemplaar van de achteras was, maar toch een lekker dikke blauwe plek op m’n enkel. Het op zich geschikte indraaigereedschap van Laser Tools bleek helaas net niet te passen op de klauwen achter. Dat is een schijfje met twee pinnen van 5mm op 19mm onderlinge afstand, 3/8 aandrijving. Ik heb deze adapter van m’n maat met de garage hier vlakbij kunnen lenen, en daarmee was het in tien minuten gepiept. Ook hier weer alles netjes ontroest voor montage.
Het ‘schaven’ van de achterremmen was overigens inderdaad te wijten aan verregaande slijtage, of optimaal gebruik van frictiemateriaal. Het binnenste blok rechtsachter was ijzer op ijzer en ik denk niet dat de schijven/blokken achter ooit vervangen zijn.
Na de remmen-hardware vervangen te hebben op alle hoeken een wiel op moment gezet en vervolgens met een klokje vastgesteld dat er geen noemenswaardige slingering was. Daarna de remvloeistof ververst met de drukpomp. Deze was echt vies bruin. Last time I checked moet dat toch echt elke twee jaar, en als ik dat braaf doe merk ik nooit kleurverschil op. Het voordeel is wel dat je heel makkelijk kan zien dat de oude olie uit de betreffende leiding verdwenen is.. Overigens kan je zonder Lexia prima de remmen ontluchten, alleen het secundaire circuit moet met de diagnoseapparatuur. Dat heb ik maar gelaten voor wat het is.
Tenslotte ook de koppelingscilinder gespoeld. Dit was zeker nog nooit gedaan, want nog een factor bruiner. Overigens wel een bewerkelijk klusje.
Met de remmerij gedaan de filters in de motorruimte vervangen (brandstof, olie en lucht, allen Purflux). En na aandraaien van een nieuwe carterplug + koperen knelring (OP 34 NEWTONMETER!!!) vijf liter Ineo ECS 5W30 erin. Tijdens het flushen al begon de motor merkbaar zachter te lopen, dat gaat zeker merkbaar zijn tijdens het rijden. Uiteraard filtertechnisch ook het interieurelement vervangen en iedereen die dat al eens eerder heeft gedaan bij deze auto, of dit vanuit zijn of haar professie regelmatig moet doen, respect hoor. Wie verzint dit!?
Ondertussen had ik ook de vers gemonteerde Bridgestones (T005 in 225/55R17 97W) opgehaald. De voorheen vooraan gemonteerde velgen waren nog enorm smerig van het vet dat ooit uit de ashoezen was geslingerd. Ik snap op zich wel dat een garage dat niet schoon maakt, de tijd die je daar in steekt is simpelweg niet te factureren. Dat zou pure service zijn.. Ik rol zo niet dus even lekker met de Dasty® Professional Power Degreaser aan de gang en de wieltjes waren ook weer helemaal fris. Volgende keer doe ik dat vóór ik ze naar de bandenboer breng. Wel zo aardig voor die jongens, en het kan natuurlijk ook een factor zijn bij het balanceren.
Met de wielen en verse rubbers gemonteerd werd het tijd voor een proefrit! Rijden met nieuw remmateriaal is altijd wat spannend, vooral als je even vergeet dat het nieuw is. Maar alles voelde goed aan. Zelfde geldt voor nieuwe banden. Helaas wilde de achteruit niet echt makkelijk inleggen en voelde ook de koppeling nog niet helemaal comme il faut dus bij thuiskomst nogmaals de boel ontlucht.
Voor wat automobiele karmapunten de Sjors sproeiextractiemachine losgeslaten op de vloermatten, deurpanelen en stoelen. Daar zaten best wel wat vlekken in, en een auto knapt er echt van op, zo’n fris interieur.
Laatste puntje van aandacht voor de keuring: licht en zicht. Setje nieuwe Bosch flatblades is fijn laaghangend fruit. Het zou geen Franse auto zijn als je voor de keuring niet ook nog 4 verschillende lampjes in meer of minder gangbare formaten moest vervangen natuurlijk
De beglazing van het linker achterlicht was al een tijdje gebroken. Sowieso zit de auto onder de deukjes en krassen, wel jammer eigenlijk. Want deze binnenslaapster zier er van een afstandje echt nog mooi uit. Maar via onderdelenlijn een geschikte vervanger gevonden bij De Vos. De rit erheen zou een mooie shakedown vormen en dat was maar goed ook, want de beoogde lichtunit had onder water gestaan en het ‘glas’ had ook losgelaten van de behuizing. Die had dus mooi terug gemogen als ik deze had laten bezorgen. Gelukkig lagen er nog wat andere exemplaren en heb ik alsnog een geschikte gevonden.
Afijn, die auto rijdt nu écht duizend keer beter dan voorheen. Remmen zijn beter doseerbaar met een minder binair pedaal. Elektrische handrem (ik háát de automatische functie ervan) grijpt ook veel sneller aan. En met nieuwe banden stuurt het soepeler, maar toch directer en scherper. Bovendien geen trillingen meer te bespeuren. En zo’n dieseltje is altijd dankbaar om te spoelen en nieuwe olie te geven. Hij sleurt echt als een tierelier, helemaal okselfris.
Voordat de C5 terug mocht naar de rechtmatige eigenaar nog even bij m’n maat van de garage in de buurt op de remmentestbank en dat was ook een dikke OK. Iedereen weer helemaal blij dus!
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 27876
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Automatisch handrem is gewoon uit te schakelen in het menu als je dat wil.
Totaal aantal Berichten: 7767
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Dat klopt, maar staat los van het feit dat ik het in vergelijking met andere auto’s geen prettig systeem vind.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 27876
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Wat is er niet prettig aan?
Bij mij trekt die de handrem aan zodra ik de auto af zet, en schiet eraf als ik wegrijdt. Ik doe er zelf eigenlijk nooit iets mee.