Hallo allen,
Sinds kort mijn eerste DS aangekocht.
Het is een 21ie bvh van juni 71 geworden.
Nu zit ik met het probleem dat mijn stationair te hoog is.
De stationairschroef aan de gasklep is volledig ingedraaid en met remmen draait hij nog steeds 1000rpm. Volledig ingedraaide schroef is sowieso al niet normaal.
Wat heb ik reeds gedaan:
- gasklep staat mooi dicht, gaskabel heeft klein beetje speling
- extra luchtschuif gedemonteerd, ultrasoon gereinigd, getest in vriezer en warm water, lijkt OK
- alle contacten van de connector van de modulator uitgemeten, alles valt perfect binnen de toleranties
- koude start injector geeft een mooi beeld en lekt niet
- gecontroleerd op valse lucht aan gasklep, en het verdere inlaattraject, zonder resultaat.
- 123 geïnstalleerd en correcte timing
- darmen bovenop de gasklep correct gezet, vollast vooraan, andere achteraan.
Maar niets van dit alles lost mijn probleem op.
Handen in het haar en hoop dat jullie een oplossing hebben.
Alvast bedankt voor de hulp.
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
En is de remluchtschroef ingedraaid?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Daarmee bedoel je de schroef voor de gasklep die het stationair regelt?
Die is volledig ingedraaid.
Of bedoel je de grote schroef naast de extra lucht klep?
Als ik die volledig indraai heb ik geen verhoogd stationair meer, dit veranderd niets aan mijn laag stationair.
Dat is die grote schroef 37 die in je gasklepafslag zit….
De volgende onderstaande link is altijd handig….......
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Wanneer je op de rem trap zal het toerental nabeneden moeten gaan. Wat bedoel je met : “Als ik die volledig indraai heb ik geen verhoogd stationair meer, dit veranderd niets aan mijn laag stationair”. ? Dus indien je bout 37 indraaid = geen verhoogd staionair meer hebt dan kan je dat weer opvangen door de staionair weer iets open te draaien ?
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Ik veronderstel dat je met jouw “37” “1” bedoeld op onderstaande foto?
Hieronder de situatie:
1+2 ingedraaid = 1000rpm geen verhoogd stationair
1 in + 2 klein beetje uitgedraagd = 1000rpm + 1050rpm (verhoogd stationair)
1 beetje uit + 2 beetje uit = 1xxxrpm + verhoogd stationair
Sorry als het niet duidelijk is, het is voor mij allemaal nieuw, en als je van een geit komt nogal complex.
De link naar de PDF over injectie is mee reeds bekent, maar daar vind ik ook geen oplossing in voor mijn probleem (of ik kijk erover).
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Zit er LPG in de auto?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Geen lpg enkel benzine 98
Zowel bij warme als koude motor ? En met 37 bedoel ik de 1 van jou.
https://members.rennlist.com/pbanders/DJetParts.htm
https://jetronic.org/index.php/en/d-jetronic/72-troubleshooting
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
jawel, zowel met warme als koude motor.
Zondag heb ik 40 minuten gereden waarvan 20 à 25 constant 130km/h, dan zou hij toch warm moeten zijn.
(thermostaat is trouwens ook vernieuwd)
Ondertussen heb ik nog een benzinedrukmeter besteld, maar die heb ik nog niet.
Dat is nog een puntje, maar zou dit zoveel invloed kunnen hebben?
citroen23 schreef:Zowel bij warme als koude motor ? En met 37 bedoel ik de 1 van jou.
https://members.rennlist.com/pbanders/DJetParts.htm
https://jetronic.org/index.php/en/d-jetronic/72-troubleshooting
in je links zie ik ook een puntje over de MAP sensor, deze heb ik elektrisch uitgemeten (de weerstand van de wikkelingen) en dat was perfect binnen de toleraties.
Voor de vacuumtest heb ik helaas geen materiaal.
Hebben jullie ideeen hoe ik dit het beste aanpak?
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Stijn schreef:
- extra luchtschuif gedemonteerd, ultrasoon gereinigd, getest in vriezer en warm water, lijkt OK
Je schrijft: lijkt oke. Maar heb je ook getest op de wagen? Is de schuif dicht boven de 30 graden koelwatertemperatuur?
en, heb je de benzinedruk gemeten? Is die oke?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
nergens valse lucht in de inlaat?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
waterman schreef:Stijn schreef:
- extra luchtschuif gedemonteerd, ultrasoon gereinigd, getest in vriezer en warm water, lijkt OK
Je schrijft: lijkt oke. Maar heb je ook getest op de wagen? Is de schuif dicht boven de 30 graden koelwatertemperatuur?
en, heb je de benzinedruk gemeten? Is die oke?
Boven de 30 graden is deze sowieso niet dicht, in heet water was het ergens rond de 70°C.
Die 70°C vond ik ook als referentie op internet terug dus daarom ging ik er vanuit dat het ok is.
70°C staat trouwens ook in de PDF die hierboven in post #3 is aangehaald.
Zoals vermeld, benzinedruk nog niet gemeten, maar staat eerstdaags, als ik de meter ontvang, op de planning.
bogaard77 schreef:nergens valse lucht in de inlaat?
Zover ik kan vinden niet.
Na de gasklep reeds overvloeding remmenreiniger gespoten, doet niets.
Ook verder op het inlaat traject waar het reeds in 4 is gesplitst richting de injectoren, doet niets.
Een kennis deze test voor mij ook nogmaals uitgevoerd en, nada, niks…
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
tsja… Het toerental kan alleen omhoog als er extra lucht in de inlaat komt. ook checken: is de stationair schakelaar in het kastje op de gasklep gesloten bij gas los?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>