Met die paar o ringetjes los je de evt. interne lekkage (door slijtage) in het stuurhuis niet op dus gaan we weer terug naar het 2e bericht in dit topic: pinpointen of het je stuurhuis is. steek een voelermaat tussen de aansluiting en kijk dan of de pompfrequentie naar 1 minuut of hoger gaat….... Is de voorraadbol oke ?
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Ja dit is getest.
Met de voelermaat ging de pompfrequentie naar anderhalve minuut.
Uit de retourslang kwam 200ml/min.
De voorraadbol is getest met een manometer op het systeem.
Net als de druk bij inslaan en afslaan van de pomp.
Opties zijn een ander (gaar?) stuurhuis of een revisie stuurhuis.
Wat zijn de ervaringenu met revisie stuurhuizen?
Ik zie revisies aangeboden voor 1300 euro, ook stuurhuis revisies een 500 euro minder.
Ik hoor ook wel over ‘revisies’ waar men vooral goed is in een paar nieuwe hoezen en een likje verf.
Iemand aanbevelingen of juist niet?
Bedankt en groet,
Mano
Gereviseerd stuurhuis bestellen bij citrotech indien, ze er nog eentje op de plank hebben liggen.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Er zit inmiddels een ander stuurhuis is en het sturen gaat iets lichter, dus dat is fijn, maar vooral de hydrauliek pomp is blij want die krijgt wat meer rust
Ik heb nu zelfs pompfrequentie van meer als anderhalve minuut gemeten bij stationair. Dus blij mee.
Dank voor alle suggesties!
Ik was eigenlijk wel benieuwd wat het idee was met de 3 groefjes voor de lange M7 bout voor het vastzetten van het stuurpen aan het rondsel? Ik gebruik altijd braaf de middelste zoals ik op tekening zie, maar met het nieuwe stuurhuis loopt de stuurspaak net even tegen het dashboard gedeelte waar de knipperschakelaar in zit. Dus kan ik hem een groefje verder zetten, maar was eigenlijk benieuwd wat hiervan de gedachte was van citroen?
Hallo,
Ik wil graag een manometer maken zoals Egbert toont in het DS TT filmpje over het testen van het hydraulisch systeem.
Daar tapt hij een M9 draad in een aansluiting.
Omdat M7 en M9 niet echt courante maten zijn (behalve bij Citroën natuurlijk ) vraag ik me af welke draadtap ik precies moet kopen om aan te sluiten op een hydraulische leiding:
M9x0,75
M9X1
M9x1,25
Weet iemand van jullie dat?
Bedankt alvast
M9x1.25
De andere twee zijn echt fijne draad, voor speciale toepassen.
M9x1.25 wordt tegenwoordig veel vaker gebruikt als je denkt: Met name voor kopbouten van relatief kleine motoren van Renault, VW etc.
En voordat iemand het vraagt: M7x1.0
To err is human, not to err is divine.
Ik heb een manometer gemaakt met een M9x1,25 ingang (thanks voor de juiste maat) en wil nu graag het systeem even testen zoals in het DSTT filmpje op 9.45 https://www.youtube.com/watch?v=3Wug469ulGY .
Daar koppelt Egbert de linkerbovenleiding af van het verdeelblokje. Die leiding gaat naar de voorraadbol. Maar omdat die leiding blijkbaar soms ook van onder het verdeelblokje kan vertrekken wilde ik graag even alle leidingen nalopen vooraleer ik er eentje losmaak en op mijn manometer aansluit. Na anderhalf uur (jaja, ik geloof het zelf niet) leidingen nalopen doorheen openingen waar ik onmogelijk de andere kant van kan zien (auto staat op blokken, niet op brug) word ik er helemaal moedeloos van. Voor ik de boel gefrustreerd aan de kant gooi toch maar even polsen bij jullie of er iemand is die op basis van een foto kan zeggen welke leiding ik precies moet loskoppelen op het verdeelblokje. Het is een DSuper van eind 73





























Totaal aantal Berichten: 10423
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Kun je hem niet vanaf de voorraadbol traceren?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Nee, tot mijn frustratie. Ik heb het met spiegeltjes geprobeerd, door ze te bewegen, door een ijzerdraad mee te laten lopen, onmogelijk te zien welk van de drie leidingen die door de wielkast gaan uiteindelijk op welke aansluiting terecht komt, en dan zijn de cardanassen er nog uit gehaald zodat ik nog wat beter kan kijken langs de wielkast.
Je denkt te moeilijk : haal die leiding linksboven los uit het veiligheidsventiel, trek de bougiekabel los van de bobine en laat de motor even ronddraaien. Spuit de lhm uit deze leiding dan heb je de goeie te pakken. Spuit ie niet dan pak je die van links onder.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Makkelijker zoeken is met eliminatie: Bovenste leidingen zijn de twee dichtbij het drukcontact, onderste de twee bij de lekleiding.
De onderste leidingen gaan naar de hogedrukregelaars, die biven zit naar voor, die onder zit naar achter: Dat lijkt me nog zo te zitten, de achterste leiding is vervangen. Dat “ding” heet de prioriteits klep, ( vanuit het Frans : Vanne de Prioritee) ik zou dat nooit het verdeelblokje noemen, want dat zit daarvoor al, die met 4 aansluitingen. ( een ingang en 3 uitgangen). Daarnaast heeft die prioriteitsklep een belangrijk functie, en verdeeld niet alleen: Hij zorgt ervoor dat de leiding naar de remaccu afgesloten wordt als de druk door lekkage uitvalt, zodat je remmen tot het laatst blijven werken.
De bovenste leidingen: De onderste gaat naar de remaccu, de bovenste komt VAN het 4-weg verdeelblok. Die zit weer aan de disjoncteur/drukregelaar. Dat ziet er bij jou origineel uit, dus dan kun je ervan uit gaan dat het zit zoals het hoort. ( Als je die leidingen verwisseld dan past er echt niks meer van, dat zie je meteen).
Even testen: Haal de uitgaande leiding naar de remaccu los en schroef daar je manometer in.
Bovenste werkt ook, maar dan hem je een leiding verlengstuk nodig voor 2x M9.
In Principe kun je ook de ingaande leiding op de remaccu loshalen als je daar makkelijker bijkunt.
Het enige wat je op die manier test: of je disjoncteur/drukregelaar goed werkt. Maar dat zegt relatief weinig over lekken en andere zaken en ik dat dat je wilde weten waar je retour lekkage vandaan kwam omdat je drukregelaar de pomp te vaak laat “inkomen”.
To err is human, not to err is divine.
Op aanvulling van Citroensmgz hierbij wat plaatjes uit het onderdelenboek en het werkplaatshandboek. Dat maakt het wellicht wat duidelijker. Als ik op je foto het bevestigingboutje (1) van de vanne de sécurité/priorité zie, dan lijkt het alsof die vanne de sécurité/priorité achterstevoren gemonteerd is ten opzichte van het plaatje in het werkplaatshandboek. Maar voor de werking maakt dat volgens mij niet uit. Wat Citroensmgz noemt “De bovenste leidingen” zijn de leidingen aan de kant van de motor. Succes gewenst.
En voor de preciezen: Op een ID heet dat vanne de prioritee, maar op een DS van de Securitee. Die namen worden door elkaar gebruikt. Die 2 hebben wel dezelfde functie maar zijn niet hetzelfde.
To err is human, not to err is divine.
Nog een correctie op mijn afbeeldingen. Ik had niet opgemerkt dat het over de DSuper 1973 van TomVanH ging, omdat de post begonnen was met de DS Break van mano. De DSuper heeft geen remaccu en dus klopte mijn eerder bijgevoegde plaatje van het remsysteem na de vanne de sécurité niet.