Hallo,
ik heb een berlingo 1.6 vti ep6 98pk; die koelwater verliest.
eerst een nieuwe cap gekocht omdat die wat druk stond af te blazen.
Dan gezien dat er koelwater rond het thermostaatshuis lag.
voor zover ik kan vaststellen zou een aansluiting van het koelhuis naar de kachel lekken.
het is de bovenste verwarmingsslang.
ik kan niet uitmaken of het thermostaatshuis ook gescheurd staat, zou het zinvol zijn dit vervangen ? en weet iemand hoe die slag losmoet ? plastik klepje los en dan eruit trekken ?
ps: welke kleur koelwater heeft deze nodig ? ik zag dat er rode koelvloeistof in zat, maar de lokale autopart shop vertelden ze me dat het blauw moet zijn… ik heb er voor de zekerheid gewoon water bij gedaan.
ps2: hoe vast moet je de cap vah het expansievat draaien ?
dank
Totaal aantal Berichten: 9408
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Ga er maar vanuit dat het thermostaathuis lekt, komt vaker voor.
Heb ‘m ook al moeten vervangen.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 9408
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
En wat de overige vragen betreft, er moet G12 in, de roze variant dus.
En de drukdop gewoon met de hand goed vast draaien.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
dankjewel René,
aan het thermostaatshuis zou aan de achterkant een slang zitten, die altijd blijkt af te breken als je het huis vernieuwt.
is dat ook jouw ervaring en ken je de naam van die darm ? (of waar loopt die heen ?)
ik ga direct ook een nieuwe temperatuur sensor steken. zijn er nog zaken die ik best kan vervangen als ik heel die zaak opengooi.
welk merk van deze onderdelen kan je aanraden ?
dank
Totaal aantal Berichten: 9408
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Zie https://www.citroen-forum.nl/forums/viewreply/2034380/
Het is geen slang, maar een kunststof pijp, die van het thermostaathuis naar de waterpomp loopt aan de achterzijde van het motorblok.
Het onderdeelnummer van het thermostaathuis is V764558080, ik heb ‘m destijds gewoon bij de dealer gehaald.
Daar zit overigens al een temperatuursensor in.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
dankjewel René,
zou het kunnen dat het thermostaathuis dat jij aangeeft, voor een 1.4i is ? en niet voor een 1.6i ?
de thermostaat is te vinden in 98-102-105-108 graden ? iemand raad hiermee ? van wat ik gevonden heb zou de thermostaat 9808646980 en de slang naar de verwarming 6466XV moeten zijn. heb evenwel nog niets gevonden van de kunstof pijp.
dank
Totaal aantal Berichten: 9408
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Het door mij genoemde onderdeelnummer is zeker ook voor een EP6.
Hier vindt je alle onderdelen, https://www.catcar.info/citroen/?lang=en
En wat het temperatuurtraject betreft, het is een elektrisch gestuurde, het motormanagementsysteem bepaalt dus de openingstemperatuur.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
een tijdje geleden het nieuwe thermostaathuis geinstalleerd. ik kijk het altijd wel even aan voordat ik post.
maar dat was inderdaad het probleem.
volgens mij zat de thermostaat vast, half open. de temperatuur is nu 10 graden lager. Ook zakt de temperatuur even bij het oprijden van de autostrade, waarbij de wind waarschijnlijk voor een grotere afkoeling zorgt. binnen de 20 seconden staat de watertemperatuur weer op 90 graden.
dank aan alle berichten.
Nu kom ik deze post tegen. Twee weken geleden ook het thermostaathuis vervangen op onze berlingo vti 1.6 120pk. In totaal 6 uurtjes mee bezig geweest maar al bij al viel het nog mee. Het is in ieder geval niet meer zoals vroeger twee boutjes los en vervangen hehe. Die verende klem heb ik heel veel geluk mee gehad. Na poging twee zat hij erin. Had preventief een dun touwtje eraan gedaan voor moest de klem telkens wegspringen…. niet nodig gehad. Grtjs.
Picasso was niet alleen een schilder…......