Het ziet er naar uit dat de koppakking van mijn DSuper het heeft begeven, witte rook en een flink verlies van koelvloeistof.
Omdat ik in het verleden al eens een koppakking van een CX Douvrin blok heb vervangen en wel enige sleutel ervaring heb zou ik het ook wel aandurven om hier zelf aan te beginnen.Wat het echter lastig maakt is dat ik het op mijn oprit zou moeten doen, de DS kan namelijk mijn garagebox aan huis niet in.
Nu zie ik in de film van het technisch team dat Egbert de voorschermen verwijderd om overal gemakkelijk bij te kunnen komen.Dat lijkt mij ook wel gemakkelijk,maar ik wil liever geen halve, zeg maar gesloopte auto op mijn oprit laten staan.De gehele operatie samen met revisie van de kop zal echter wel een aantal dagen in beslag nemen. Heb zelf gekeken onder de kap en denk dat het afnemen van de kop en alle andere delen toch ook mogelijk is met de spatborden nog gemonteerd.
Overweeg ook om het werk uit te besteden, maar zou iemand een idee hebben van de te verwachten kosten voor het vervangen van een pakking er van uitgaande dat de kop zelf nog in goede staat is.
CITROEN C5 1.8 Break 2001.
Eerder,
CX Athena 1981,CX Athena LPG 1981, CX 2000 1975, CX 2000 Athena 1985, CX 2400 IE Automatique 1982, XM Break type1, GS 1200 1974, BX 1400 1988, BX Break 1.6 TGI 1991GSpecial 1979,C5 2.0 Exclusive,C5 Break 1.8 2001, DSuper 1974, Ford Taunus 17M Super 1964.
DSuper 1971, G Special Break 1972.
Ik zou de spatborden gewoon laten zitten en het lekker voor het huis doen. Laat wel de kop controleren op lekkage/scheurtjes en indien nodig vlakken.
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Trek die spatborden eraf en begin gewoon. Ik heb er meerdere gedaan op de oprit! Aan het einde van de dag druk je de spatorden er weer op. 10 minuten werk.
Uitbesteden kost je zomaar 750 euro.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ik heb het gedaan zonder de spatborden er af te halen maar het is een eind diep dat moet sleutelen en je hangt er overheen met kans op beschadigingen.
Wat Bogaard zegt die dingen eraf kost niet veel tijd en is een stuk handiger.
Succes!
Dsuper ‘73
Eerder DS 23IE Pallas ‘73 18-29-XK
Totaal aantal Berichten: 7580
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Dat gedoe dat je voor het minste of geringste in het werkplaatshandboek ziet staan ‘verwijder de radiateur (wat betekent dat je met een rechtop staande motorkap staat - als je het daarvoor bedoelde ijzertje ten minste hebt) en als stap 2 verwijder het (rechter of linkerr?) voorspatbord’ hield mij ook altijd tegen om zelf te sleutelen aan de DS. Bij een kapotte koppakking is het altijd slim om de kop op vlakheid te (laten) controleren en eventueel te laten vlakken. Combineren met een koprevisie is slim. Staat er zomaar een paar dagen een nogal uit elkaar liggende auto op de inrit. En met een voorjaar als dit moet je dan eigenlijk de boel ook nog een afdekken met plastic.
Een belletje naar een DS garage (de club heeft een lijst) om eens een kostenopgave te vragen?
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
bogaard77 schreef:
Uitbesteden kost je zomaar 750 euro.
Maak daar anno 2024 maar 1500 euro van.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Dank voor de reacties, de kop laten vlakken en afpersen dat had ik in de planning al meegenomen.
En het is inderdaad misschien niet het grootste werk om de spatschermen te verwijderen en ‘s avonds weer even tijdelijk terug te zetten.
Zal mijn gedachten er nog eens over laten gaan.
Hier bij mij in de buurt zit nog wel een specialist zal eens informeren wat de te verwachten kosten kunnen zijn.
CITROEN C5 1.8 Break 2001.
Eerder,
CX Athena 1981,CX Athena LPG 1981, CX 2000 1975, CX 2000 Athena 1985, CX 2400 IE Automatique 1982, XM Break type1, GS 1200 1974, BX 1400 1988, BX Break 1.6 TGI 1991GSpecial 1979,C5 2.0 Exclusive,C5 Break 1.8 2001, DSuper 1974, Ford Taunus 17M Super 1964.
DSuper 1971, G Special Break 1972.
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Het vervangen van de koppakking op de oprit is eigenlijk goed te doen. Schermen er af maakt het makkelijker, maar is geen must. Daarbij kun je ze als je klaar bent snel terug zetten waardoor je geen wrak op de stoep hebt staan. Een paar dingen kunnen lastig zijn, het uitlaatspruitstuk (afbreken van tapeinden enz enz) en het mogelijk afbreken van een kopbout aan de uitlaatzijde. Als die bout afbreek is het fijn als je kunt lassen, dan las je een fikse moer op het afgebroken stuk en zo kan je de bout er alsnog goed uit draaien in 99% van de gevallen. Stuk karton en/of plastic zijl onder de wagen, een droge dag en gaan.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 27883
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ik zou de schermen er ook zeker afhalen, liefst nog de wielen eraf, kan kan je daar prima staan met de draagarmen tussen je benen.
De voorschermen tijdelijk terugzetten kan letterlijk met 1 bout.
Ook even de koplampafstelling controleren als je klaar ben, want die verloopt vaak wel iets als alles los is geweest.
Wat waterman zegt: met de spatborden op zijn plek is het ook goed te doen. Ik had er geen enkele moeite mee. Wel dekens over de spatborden gelegd natuurlijk.
En mocht je problemen hebben kun je alsnog de spatborden of een ervan verwijderen.