Totaal aantal Berichten: 25596
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Nee hij staat op 200m A. Wel is een topcraft meter niet de nauwkeurigste meter….
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Zonder te willen inbreken op jullie overleg; voor de lol heb ik even mijn zelfde metertje genomen en een praktijktestje gedaan ( gewoon omdat het kan , niet ter verdere discussie-aanwakkering ) op de 10a stand, dus de draaiknop op 10a en een eenvoudige meting van een aaa celletje geeft de meter ong 3.9 amp aan. als de draaiknop dan op de 200mAh stand staat, geeft dezelfde meting ca 34.3 aan? wat ik dan precies meet weet ik niet zeker, maar de meter heeft een max 10a stand, en daarbij hoort de draaiknop ook op de 10a stand te staan, en als je dan de 200mAh stand neemt, krijg je dus een afwijkende (verkeerde ) meting. ( hoe onnauwkeurig de goedkope meter dan mag wezen, het verschil liegt er niet om) Dus als je iets wilt meten, stel de meter dan wel in zoals bedoeld ! succes….
niks vermakelijker dan een stukske gecompliceerde eenvoud
@jantje1948
Dan gaan we nogmaals meten met de stekker in de andere aansluiting.
@JW
Welk ‘omschakelen’ bedoel je nu precies?
@bibberkip
Het is inderdaad geen dure meter (een andere meter had een lege batterij van een ongangbaar model, dus die konden we niet gebruiken als alternatief). We hebben diverse standen gebruikt, maar het enige effect was dat de komma verschoof, het bleef bij 00.1 of 0.10 of 1.00. Misschien kwam dat doordat we de stekker verkeerd hadden aangesloten (hoewel we ook de andere aansluiting hebben gebruikt en ik geloof dat we toen helemaal geen bruikbaar resultaat kregen). We moeten opnieuw meten, dat is duidelijk. Het kan even duren voordat we die gelegenheid hebben.
Die 10 Amp ingang heeft een snelle zekering EN een eigen shunt weerstand.
Als je die ingang gebruikt dan is je minimum betrouwbare meting rond de 1% van het maximum voor zo’n goedkope meter. Dus onder de 0.1 ampere weet je niks, maar dat doet er bij een paar ampere niet toe.
Zo’n goedkope meter heeft wel een grotere afwijking, maar zelfs als de afwijking 10% is dan krijg je nog informatie over de lekstroom in de 200mA stand.
Toch werkt het zo niet met deze meter.
- Als je de pool loshaalt om te meten dat grijpt de electronica van de auto al in, dan is de verwachtte lekstroom al weg.
- Als je de pool vast laat kun je niet meten, want je blaast zelfs in de 10amp stand de zekering er uit als er een grote gebruiker aan gaat. Daarnaast wil je een kleine stroom meten en dat kun je niet in de 10 amp stand.
Oplossingen?
- Stroomtang gebruiken die ook heel kleine stromen kan meten.
- Kijken waar de shunt van de “eco” modus zit en dat gebruiken als meetweerstand.
- Zekering voor zekering er uit halen ( begin met de master zekeringen) en dan proberen iets te meten.
Ik krijg het gevoel dat bij zowel de garage als de TS kennis en apparatuur ontbreekt om dit goed aan te pakken.
De andere vragen van de TS:
- Geen 3e remlicht en geen slot in achterklep:
Kabelbreuk of massa probleem in de achterklep. Kabelbreuk zit vaak in of naast het “bewegende” deel van de kabel die van de klep naar de auto gaat.
- F16 shunt: Als je goed kijkt staan bij een van de posities “Parking”, dat is als je de auto langere tijd parkeert, die moet je dus niet hebben om te rijden.
- BSI: Kan altijd iets mee fout zijn, maar om dat na te kijken moet je eer goed diagnose tool aanhangen, zoals een Diagbox van PSA.
Geen 3e remlicht en geen slot lijkt me geen combinatie voor een BSI probleem.
- Foutmeldingen met lege accu: Al je met een half lege accu toch gaat starten dan begrijpt de electronica daar helemaal niks van: Tijdens het starten daalt de boordspanning dan onder de werkspanning van die electronica en krijg je een hele trits foutmelding. De eco-modus is er ook om dat te voorkomen.
En de hamvraag: Heeft er al eens iemand aan de elektrische installatie gewerkt ? bijvoorbeeld om de eco-modus uit te schakelen ?
To err is human, not to err is divine.
Voor de compleetheid deel ik graag een fotootje van de 10A stand van deze meter.
Waarbij ik me graag aansluit bij uw terechte aanmerking dat een meting met een (milli?) ampére-tang beter zou zijn, ën blijft de vraag; hoeveel mag er aan verbruik zijn in rust? Pas dan kun je iets zeggen over een vermeende lekstroom en kun je verder zoeken. Immers een meter ertussen hangen en dan kijken wat die aangeeft, is een verandering in de status v/h geheel, en weet men nog niet veel. succes.
niks vermakelijker dan een stukske gecompliceerde eenvoud
Citroensmgz schreef:
Oplossingen?
- Stroomtang gebruiken die ook heel kleine stromen kan meten.
- Kijken waar de shunt van de “eco” modus zit en dat gebruiken als meetweerstand.
- Zekering voor zekering er uit halen ( begin met de master zekeringen) en dan proberen iets te meten.
Dat laatste hadden we gedaan.
Citroensmgz schreef:
Ik krijg het gevoel dat bij zowel de garage als de TS kennis en apparatuur ontbreekt om dit goed aan te pakken.
De algemene garage waar de auto de laatste jaren in onderhoud is, heeft inderdaad geen specifieke kennis van Citroëns, dus daar verwachten we ook niet zoveel van. Wijzelf zijn niet onhandig, maar sommige dingen moeten we door schade en schande (en met hulp van jullie echt zeer goede forumleden) uitvinden, en dat geldt ook voor dit probleem. Tegelijkertijd zou het zonde zijn dat deze auto op de sloop verdwijnt, terwijl hij verder nog prima rijdt, want dat is dan waarschijnlijk z’n voorland (hij ziet er zeer lelijk uit doordat de blanke lak afbladdert). Een investering zal niet meer worden gedaan omdat hij waarschijnlijk hooguit nog een of twee jaar nodig is.
Citroensmgz schreef:
De andere vragen van de TS:
- Geen 3e remlicht en geen slot in achterklep:
Kabelbreuk of massa probleem in de achterklep. Kabelbreuk zit vaak in of naast het “bewegende” deel van de kabel die van de klep naar de auto gaat.
Daar hebben we dus gericht naar gezocht, en met weerstandinstelling en -aansluiting van de meter gemeten en geen problemen gevonden.
Citroensmgz schreef:
- F16 shunt: Als je goed kijkt staan bij een van de posities “Parking”, dat is als je de auto langere tijd parkeert, die moet je dus niet hebben om te rijden.
Dat is goede info. Het is donker en ver weg om zomaar te zien dat er iets bij die posities is geschreven (en helaas staat dat niet in het instructieboekje herhaald), dus dit kunnen we nu in ieder geval in orde brengen (als het dat niet al is).
Citroensmgz schreef:
- BSI: Kan altijd iets mee fout zijn, maar om dat na te kijken moet je eer goed diagnose tool aanhangen, zoals een Diagbox van PSA.
Als het op die Diagbox aankomt, moeten we het natuurlijk sowieso zelf loslaten.
Citroensmgz schreef:
Geen 3e remlicht en geen slot lijkt me geen combinatie voor een BSI probleem.
Dat is dan weer een mogelijke oorzaak afgestreept.
Citroensmgz schreef:
- Foutmeldingen met lege accu: Al je met een half lege accu toch gaat starten dan begrijpt de electronica daar helemaal niks van: Tijdens het starten daalt de boordspanning dan onder de werkspanning van die electronica en krijg je een hele trits foutmelding. De eco-modus is er ook om dat te voorkomen.
Dat was ook onze inschatting, dus die meldingen zijn verder niet relevant voor de oplossing van dit probleem.
Citroensmgz schreef:
En de hamvraag: Heeft er al eens iemand aan de elektrische installatie gewerkt ? bijvoorbeeld om de eco-modus uit te schakelen ?
Indien ja, dan was het een van de garages waar de auto voor onderhoud was. Wij waren het zeker niet.
bibberkip schreef:
Waarbij ik me graag aansluit bij uw terechte aanmerking dat een meting met een (milli?) ampére-tang beter zou zijn, ën blijft de vraag; hoeveel mag er aan verbruik zijn in rust? Pas dan kun je iets zeggen over een vermeende lekstroom en kun je verder zoeken.
Elders op dit forum las ik dat 20 tot 50 milliampère acceptabel is. Misschien kan iemand dat bevestigen?
Totaal aantal Berichten: 25596
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
ik denk dat 100 mA ook prima is. dat trekt je accu echt niet leeg in een dag.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ms kun je de situatie kopiëren ? dus in de standby stand, sleutel UIT het kontakt, meten op de minpool, je meetpen aan massa leggen, en de andere meetpen op de minpool v/d accu houden en dan voorzichtigjes de minpool van de accu schuiven? dan ‘‘denkt’’ het systeem dat alles hetzelfde blijft, maar je kunt iets ? meten….
Overigens is dit geheel voor eigen risico en naar eigen inzicht…..
niks vermakelijker dan een stukske gecompliceerde eenvoud
Citroelle schreef:.......
@JW
Welk ‘omschakelen’ bedoel je nu precies?
.......
Als je de meter op de eerder aangegeven manier gebruikt, waarbij je er dus voor zorgt dat de stroom NIET onderbroken wordt, mag je de meter later niet alsnog naar een ander meetbereik omschakelen.
Bij dat omschakelen wordt de stroom namelijk even onderbroken.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 1283
Geregistreerd: 30-04-2006
- 2CV 2cv6 special
bogaard77 schreef:ik denk dat 100 mA ook prima is. dat trekt je accu echt niet leeg in een dag.
Dat is inderdaad voor een grote auto met vele modules een acceptabele waarde. Kleinere auto’s zitten meestal tussen de 50 en 80 milliampère.
*2cv6 special 1986, GS club 1975, Renault R4TL Savane 1990*
Totaal aantal Berichten: 10307
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Wat je zou kunnen doen: Verbind de accupool met de kabel en sluit ook de meter op de stand 200mA op deze manier aan.
Zodra het dashboard aangeeft dat de ecomodus is ingeschakeld de verbinding losmaken, maar de meter verbonden laten en vervolgens de klem van de accupool afhalen.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Het is even stil geweest. Door de accupool los te halen tijdens parkeren was de auto bruikbaar voor mij, want zo liep hij niet leeg, maar niet voor de eigenlijke bestuurster. Intussen is de C4 bij een Citroën/Peugeot-specialist in de buurt geweest en die heeft een uur gezocht en alles doorgemeten, maar niets gevonden. Het verzoek was toen of de auto een weekend in de werkplaats kon komen om het over een langere periode te proberen.
Voorafgaand aan dat tweede bezoek was de accu in vier dagen weer te ver leeg om te kunnen starten (want toen de accupool niet losgehaald om zeker te weten dat het probleem er nog was), maar afgelopen weekend in de werkplaats was er weer niets leeggelopen. Wat was het verschil tussen de vier dagen en het weekend (behalve het aantal dagen)? Dat de auto in de werkplaats niet was afgesloten en op de parkeerplaats wel. Dus de accu loopt leeg als de deuren op slot zijn via de centrale vergrendeling.
Nu zei de werkplaats dat je kunt uitvinden welk portier de boosdoener is door ze een voor een af te koppelen. Hoewel de gedachte was dat het klaar is en de auto weg moet, is toch nog de wens gekomen om dat laatste nog te proberen.
Daarom aan jullie de vraag gesteld: hoe koppelen we een portier af van het CV-systeem? Is er een centraal punt waar dat kan, of moet het juist bij of in het portier? Als iemand hier iets zinnigs over kan zeggen, zouden we dat zeer op prijs stellen.
Totaal aantal Berichten: 1381
Geregistreerd: 31-10-2005
- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
Maar je hebt de CV toch niet nodig om de deuren te sluiten? Waarom niet de achterdeuren met de hand, en de voordeuren met de sleutel, waarbij je er telkens eentje open laat om te testen? Ik vermoed overigens dat het dan in de kabeldoorvoer tussen deurstijl en deur zit: daar kunnen een of meer draadjes doorgesleten zijn en sluiting maken. Er zijn wel meer meldingen geweest met rare storingen hierdoor: ramen sluiten niet, CV opent de deuren meteen na het sluiten weer, e.d.
Bekend euvel van de C4 1 is dat de kabels die naar de achterklep lopen beschadigd raken, dit zijn dus de kabels die door die buis lopen tussen carroserie en achterklep, zichtbaar als je de achterklep open doet. Als daar een stroompje op staat als de auto op slot zit en daar zit sluiting, dan is daar je ‘stroomverbruik’.
Verklaart ook waarom de auto soms onterecht denkt dat de achterklep open is.
Bij de C4 Coupe (2-deurs) veroorzaakte dit een achterwisser die een eigen wil had, een 3e remlicht dat niet altijd even goed werkt, de ontgrendeling die niet wil etc.
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
JKER schreef:Maar je hebt de CV toch niet nodig om de deuren te sluiten?
Alleen het portier linksvoor heeft een slot, de andere portieren kunnen niet van binnen of buiten worden vergrendeld, alleen met de CV. Wel kun je elk portier van binnenuit mechanisch ontgrendelen door het te openen.
FastFred schreef:Bekend euvel van de C4 1 is dat de kabels die naar de achterklep lopen beschadigd raken, dit zijn dus de kabels die door die buis lopen tussen carroserie en achterklep, zichtbaar als je de achterklep open doet. Als daar een stroompje op staat als de auto op slot zit en daar zit sluiting, dan is daar je ‘stroomverbruik’.
Verklaart ook waarom de auto soms onterecht denkt dat de achterklep open is.
De kabels naar de achterklep zijn doorgemeten, omdat deze bekend kwetsbaar zijn, daar zit het probleem kennelijk niet.