Enfin ; een week verder. De airco hoeft niet echt hard te werken, maar werkt wel en de herrie is in elk geval weg, dus een mooie stille pomp onder de kap. Maar zonder dat er verder onderzoek is gedaan zijn er wel de volgende gegevens; de lage druk zijde is 2 bar en dit is wenselijk dus goed. Maar navraag bij tom leverde het volgende op ; de hogedruk liep bij de eerste start direct naar ca 10 bar, dus dat was hoopvol tot ie direct terugviel naar 7-8 bar.
Dat is voor de hogedrukzijde te laag, en zou tussen ca 10-15 mogen zijn mede afhankelijk van diverse factoren. Omdat het een variabele pomp is mag ie zelf terug regelen, maar dat doet ie wel erg snel, en dat zou duiden op een filevorming ergens onderweg. Dan regelt ie dus prima, maar te snel en kan ie beperkt koelen omdat de druk ws al vóór het ex ventiel te laag wordt, deze moet toch ook kunnen regelen? Maar als die een te lage druk aangeboden krijgt zal die z’n werk niet goed kunnen doen?
Binnenkort gaan we wat temp’s meten maar de hoge druk die zo snel wegvalt geeft een indicatie dat er méér loos is.
Overigens zitten de vulnippels zo dat de hogedruk gemeten wordt tussen de pomp via de condensor en dan de filter droger. Dus ergens daar zou het mis kunnen gaan?
als je niks veranderd blijft alles hetzelfde.
Expansie ventiel verouderd ? Na 30 jaar. Als dat te snel opent dan krijg je misschien dit gedrag.
To err is human, not to err is divine.
Het ex vent dat er in zat was ca 1 jaar oud, die maakte een zeehond-achtige bromtoon. Die is vernieuwd vorige zomer tesamen met de condensor. Nu achteraf zou je kunnen denken dat dat geluid mogelijk als oorzaak de te lage werkdruk had, maar das niet meer te bewijzen. Maar nu met dus een nieuwe ex ventiel nwe compressor en condensor zou je verwachten dat e.e.a. weer picobello is, maar blijft dus de te lage werkdruk aan de hogedruk zijde. Dan gaat het vermoeden richting een blokkade die de compressor dus voor de gek houdt, waardoor die voortijdig terug gaat regelen.
als je niks veranderd blijft alles hetzelfde.
Nou zijn we dus gaandeweg om e.e.a. nog verder uit te zoeken, en natuurlijk komen we daar uitgebreid op terug. Maar omdat dit topic is gekoppeld aan een advertentie, zal het geheel na 28? dagen verdwijnen als ik het goed heb. Is daar iets aan te doen? anders is er straks een oplossing ter uwer vermaak, en kan het niet meer gepost worden?
als je niks veranderd blijft alles hetzelfde.
Ben eigenlijk wel benieuwd of iemand een nwe filter droger heeft liggen van een xantia 110 hdi ?
als je niks veranderd blijft alles hetzelfde.
Bij de Dealer staat het filter 6453 V6 voor deze Xant helaas op NFP.
De prijs ervan staat er nog wel vermeld: € 173,08 incl. BTW
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Bedank voor het kijken. Dus dat word nog interessant om zo’n ding op de kop te tikken. We gaan t zien.
als je niks veranderd blijft alles hetzelfde.
Voor de Xantia T2 bestaan twee verschillende filters/drogers.
Die zijn onderling niet verwisselbaar, in elk geval niet zonder aanpassingen.
Maar ook die andere staat op NFP…..
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Dat klopt zo te zien wel, op het plaatje zit de aanvoer vd condensor verkeerd, die moet 1/4 slag verdraaid zitten.
als je niks veranderd blijft alles hetzelfde.
Toch nog even een update ;
Vanwege de interessante temperaturen vandaag kon ik even de airco testen met een temp-meter. Gewoon een oude lab meter met een sonde die je mooi in de uitstroom kunt hangen en dan rijden en meten. De waarden zijn in de auto-stand, dus de computer regelt het zelf; ingesteld een wenstemperatuur zo laag mogelijk dus de schuif geheel naar links, dan meet ik uitstroom ca 6.5 tot 7 gr Celsius. volgens mij is dat met een buitentemp. van 29 gr gewoon erg koud, dus voldoende koeling, te weten een temp-val van ca 22 gr .
Hand bediend is de uitstroom ongeveer gelijk, dus ook prima.
Bij een ingestelde temp. van ca 18-19 gr is de uitstroom ca 10-11 gr. op de auto stand.
Hand bediend is dat iets lager dan ligt ie rond de 10gr.
Dat levert netto een frisse gekoelde auto op, en omdat ik altijd met schuifdak open rijd, zal de airco wel moeten blijven presteren omdat er nogal wat lucht verplaatsing is , en dan heeft ie geen kans om e.e.a. te stabiliseren, maar daar heb ik vrede mee want het werd best koud aan de beentjes onderweg.
Bij navraag bij de airco man bleek de filter droger niet voorradig maar gezien de metingen zou ik het voor nu er even bij kunnen laten , immers koelt ie als een dolle, ondanks de gemeten te lage?? werkdrukken .
als je niks veranderd blijft alles hetzelfde.
En omdat het begin vd week 39gr was volgens de meter toch weer even de airco goed hard laten werken. En wat gebeurt er? ja hoor de 2e stand van de fans werkt dus gewoon, en de airco levert een temp van ca 14gr uitstroom bij een buiten temp van 39gr. Als je dan simpel even mee telt, kom je op een verlaging van 25 gr ! !
Als je de de airco met de hand instelt op 1 standje lager , dus de fan niet op max, dan zakt ie nog wat verder naar ca 12-13 gr. Volgens mij is dat behoorlijk, en natuurlijk raadt niemand dit aan, want je wordt snot verkouden en valt flauw als je uitstapt. Maar ik wilde het weten.
Waarom de 2e stand dus voor het gevoel ‘‘laat ‘’ inschakelt blijft me verbazen, maar de getallen liegen niet, de airco koelt zeer goed.
Maar omdat ik het geheel beter wil begrijpen heb ik heden een kluwen thermokoppels gekocht voor zeer weinig, en daarmee wil ik een soort van test gereedschap maken waarmee op alle leidingen gemeten kan worden om inzichtelijk te maken hoe de temp’s zich verhouden in vol bedrijf. Dan kan ik door eenvoudig ompluggen van de koppels aflezen en een verslagje maken hoe of wat, gewoon omdat het leuk is om mee te spelen ....
als je niks veranderd blijft alles hetzelfde.
Met de temperaturen van afgelopen week is een airco geen overbodige luxe.
Fijn dus dat hij z’n best doet
Die drukken blijven verbazen.
Ik ben benieuwd of je met dit experiment nog wat verder komt. Kun je die koppels ook vlak bij de verdamper monteren, bij de “aan- en afvoer” ?
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Dat is de bedoeling, het dichtste bij wordt direct vóór de verdamper, dus tegen het expansieventiel. volgens mij gaat het om het verschil tussen ingang en uitgang. De temp’s die wenselijk zijn heb ik gevonden op ‘t www. die liggen al uitgeprint in de werkplaats, nu even de koppel’s in orden maken. We gaan het zien en natuurlijk deel ik het graag met U.
Inderdaad, de airco werkt dus zeker, maar mijn curiosity gaat nu even verder dan dat. Ik wil zien wat er in ‘‘real life’’ gebeurt onder de kap…
als je niks veranderd blijft alles hetzelfde.
DE foto’s zal ik later proberen toe te voegen, maar de thermokoppels zijn klaar, het is een doosje vol met zeer rudimentaire papierklemmen geworden met daarin een thermokoppel type K geworden. Een deel is zelfs gemaakt van rubber leiding waar de koppel geknoopt in ligt, eenvoudiger kan het niet. Een eenvoudige test leverde een verassend resultaat op: de zelfgemaakte koppels wijken minder dan o.5gr af van een originele en in ijswater liggen ze heel dicht bij elkaar. Dus of vandaag even naar tom om te meten of anders morgen en dan volgt een verslag met wat foto’s om het leuk te maken.
als je niks veranderd blijft alles hetzelfde.