Inmiddels al meer dan een jaar erg blij met onze C5 Aircross Hybrid. Aflopen week een lange rit naar Duitsland gemaakt en merk nog steeds dat het stuur iets scheef staat naar links. Met nog steeds bedoel ik dat ik al een uitlijning heb laten doen. Niet naar volle tevredenheid. De garage vind dat het stuur recht staat.. De auto trekt niet naar 1 kant alleen het stuur staat scheef. Heb de volgende vragen. Is zoiets op te lossen met uitlijning? En waar kan ik een goede uitlijner vinden in de regio Rotterdam / Dordrecht.
Dat is heel herkenbaar! ‘‘de garage ‘’ zegt het staat recht, en de bestuurder zegt , neen nu staat ie scheef. Daar heeft onze bandenman een oplossing voor, die is echt simpel en bindend.
Dit is hoe het gaat; hij heeft een hulpstuk, dat mag de eigenaar, jij dus op het stuur monteren op de stand die volgens JOU recht is, dan blokkeert het stuur in die stand, en gaar hij uitlijnen, tweezijdig ! Dan ga je rijden en is het precies gedaan zoals jij het wilt, dus gewoon goed !
niks vermakelijker dan een stukske gecompliceerde eenvoud
Bedankt voor deze info! Vraagje nog. Welke bandenman is dat?
Het is alweer een tijdje geleden maar na een uitlijning bij het bandenbedrijf lijkt het nog steeds niet goed. De auto is uitgelijnd en daarbij staat het stuur recht, de wielen recht, alles recht… maarr.. zodra ik ga rijden merk ik eigenlijk dat er nig niets is veranderd, het stuur staat nog steeds iets scheef naar links. De auto spoort verder perfect. Ik vraag me nu af of het stuur fabriek af scheef is gemonteerd? Iemand nog een suggestie.
Totaal aantal Berichten: 10266
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Als je de spoorstang aan de ene kant evenveel langer maakt als die aan de andere kant korter moet je het goed kunnen krijgen zonder dat de uitlijning verandert. Probeer het eerst met een slag aan elke kant.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Crabbing? is ie vierkant uitgelijnd?
niks vermakelijker dan een stukske gecompliceerde eenvoud
Crabbing? Geen idee wat dat is? De uitlijner heeft het met een laser gedaan voor en achter en de wielen op schalen gezet. Sorry maar ik ben een redelijke leek, ieder z’ vak
Je kunt er toch zelf niks aan doen, dus terug naar de bandenman.
niks vermakelijker dan een stukske gecompliceerde eenvoud
Wat Jantje al vermeld: stuurstangen aanpassen. draai de ene kant bijv. een wikkeling in dan die aan de andere kant een wikkeling uit. daarna is het testen d.m.v. rijden of het naar de zin is. Al meerde keren gedaan bij verschillende merken. Je veranderd dan niks de uitlijning o.i.d. Je zet daardoor alleen je stuur in het midden. https://www.youtube.com/watch?v=JdgNVv7ZG3A
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Bedankt voor de info !
Met het veranderen van de spoorstanglengte kun je het stuurwiel wel rechtzetten, maar daarmee zet je het stuurhuis niet in de middenstand. En daar ligt het probleem.
klever33 schreef:
Met het veranderen van de spoorstanglengte kun je het stuurwiel wel rechtzetten, maar daarmee zet je het stuurhuis niet in de middenstand. En daar ligt het probleem.
Mogelijk een defect aan het stuurhuis?
Geen defect aan het stuurhuis.
Is het stuurwiel nooit gedemonteerd geweest, dan kan zo´n afwijking ontstaan door bv een flinke aanraking met een
trottoirband oid.
Als de uitlijning is zoals voorgeschreven dwz in de rechtuit stand en geheel ingedraaid en het stuurwiel staat niet recht
dient de uitlijner te controleren of het stuurwiel danwel het stuurhuis niet in de middenstand staat.
Er bestaat een methode om dit vast te stellen en elke uitlijner dient deze methode te kennen.
Is de uitlijning correct inclusief de middenstand van het stuurhuis, dan blijft over het stuurwiel demonteren en er op nieuw opzetten. Zoiets moet niet achteraf gedaan worden , maar op de uitlijnbrug en nacontrole is noodzakelijk.
Dat stuurwiel demonteren en er opnieuw opzetten gaat niet op. Dan zit nog steeds met de automatische afslag van je knipperlichtschakelaar welke dan niet meer klopt. Als het stuur maar ietsje afwijkt t.o.v. de rechtuitstand kan je beter die stuurstangen ietsje bijstellen zoals eerder vermeld.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Quoten van het voorgaande bericht is niet toegestaan, zie ook nummer 10 van de forumregels.
Afgelopen week bij de dealer geweest, die besteed uirlijnen e.d. uit. Auto spoort geweldig maar nog niets veranderd aan de stuurstand. Uitgelegd om de stuurstangen te verstellen maar ze schijnen het maar niet te snappen of willen proberen. Het advies van de dealer: probeer een andere uitlijnen. Dus weet iemand een adres waar ze het wel snappen en bereid zijn mee te denken? In de buurt van Rotterdam Dordrecht?
Totaal aantal Berichten: 3438
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Als je het in één keer goed wil hebben moet je een afspraak maken bij Oldenhage in Nieuw Vennep.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop