Hey hey! Lang verhaal kort: Ik heb een Citroen C3 van 2016 met 1.2THP.
Lang verhaal wat lang:
Helaas is mijn Citroen C2 afgekeurd (en flink ook) bij de Duitse TUV.
Timingswise heeft het zo moeten zijn. Tweetal dagen van te voren kreeg ik een aanbod om een “nieuwe tweedehandse” auto aan te schaffen met wat hulp, dit omdat mijn moeder/ zus het geen fijn idee vonden dat ik in mijn C2’tje soms naar zijn 2 (en heel soms naar zijn 1) moest schakelen om zo op een aantal punten op de route van DE/ NL en vice versa te kunnen halen (berg o/ helling). In Nederland heeft hij het altijd prima gedaan, alleen in het gebied waar ik nu woon is de motor echter te zwak en red hij het echt niet. We gaan deze binnenkort in de verkoop zetten (geen zorgen alle gebreken zullen genoemd worden!). Aangezien ik denk dat een hobbyist hier echt nog wel jaren plezier van kan hebben (in een wat minder heuvelachtig gebied weliswaar!).
Mijn zoekactie was, wat ik altijd van ons pap had geleerd om naar te kijken; niet ouder dan 10 jaar, en niet meer dan 100K op de teller als het kan. Een maand de tijd om op mijn gemak te kijken of er een auto naar voren kwam die meer power had dan de C2 (44kw).er kwamen heel veel auto’s naar voren, maar mijn oog bleef toch naar de Citroen lonken. En dan wel de C3 en de DS. Dit omdat ik eigenlijk nooit problemen heb gehad met mijn vorige auto’s (ondanks dat de C2 ook bekend stond om een aantal problemen).
Mijn aller eerste eigen bak was een Nissan Micra van 1991, die is uiteindelijk vervangen omdat het op de snelweg niet te doen was met inhalen (flink op en neer als je een vrachtwagen inhaalde/ als het waaide, ging je alle kanten op).
Ik heb toen een Peugeot 106 aangeschaft, die helaas met een week al kapot was gegaan en de dealer wilde er niets mee doen (de distributie riem was kapot gegaan bij het stoplicht en de auto deed niets meer - ik wist toen niet veel af van auto’s en waar op te letten en ons pap zei dat het een goede auto was ;p).
Ik ben toen terecht gekomen bij een betrouwbare Bovag Citroen garage die toen de Citroen ZX Aura had staan. Niet de mooiste auto, maar hij reed superfijn. Is ons heel fijn tegemoet gekomen en heeft de Peugeot ook ingenomen en nog wat geld teruggegeven zodat we niet teveel verlies leden. Hier heb ik tot 2016 meegereden tot mijn vader een andere auto nodig had. Omdat mijn vader veel rookte wilde mijn moeder geen “nieuwe” auto aanschaffen en vroeg ze of ik de ZX wilde afstaan om zelf een nieuwere auto te krijgen - daar zei ik geen nee tegen. Dat was uiteindelijk de C2 waar ik tot dit jaar altijd heel fijn mee heb gereden. De ZX en C2 waren beide onwijs betrouwbare auto’s en ik denk dat dit de reden is waarom ik toch weer naar Citroen trok. Ze hebben me nog nooit in de steek gelaten - op 1 keer na dat de C2’s batterij leeg was in de corona periode).
Via een aantal Youtube Videos/ forums/ websites/ FB pagina’s een hoop hulp gehad met waar op te letten als je een nieuwe auto ging kopen en ik had uiteindelijk 17 punten op mijn checklist staan. Helaas is mijn vader afgelopen november overleden dus heb ik zijn advies/ mening dit keer niet gehad en moest ik het zelf doen.
Het enige punt wat ik niet kon checken was of het een ketting of riem was in de motor. Km stand was 42000ish. 80KW/110PS van 2016. Ik heb een hele hoop positieve en ook negatieve kanten gelezen (met name de motor en de distributieriem en vezels die in de oliefilter/ motor terecht kunnen komen). Ik heb gepoogd via het VIN te kunnen achterhalen of dit wel of niet gechecked was met de recall, en de ene site zegt dat die wel gerecalled was, de andere site zegt weer van niet. In ieder geval in Duitsland heb je 1 jaar garantie op de auto (mits het niet gewoon slijtage is) en de dealer (ook een garage) heeft de olie in ieder geval ververst en de juiste bij gegoten. Inmiddels ben ik van DE/ NL gereden en reed het super fijn (heel erg wennen om weer cruise control te hebben!). De auto had nergens struggles - hoewel het voornamelijk van NL / DE was waar de C2 problemen had. Ben erg benieuwd hoe de reis naar huis zal zijn.
Ik rijd er nu net een week/ anderhalve week mee, hij is naar mijn idee erg zuinig en hij trekt vlot op (moet nog wel wennen aan het remmen aangezien die toch een stuk sterker zijn ). Ben er super blij mee in ieder geval en hoop er echt nog jaren van te mogen genieten! En ik vind het toch stiekem best een hele gave kleur (je ziet overal zwart/ grijs/ wit. Mijn auto’s zijn altijd rood/ donkerblauw/ blauw geweest en nu dus paars ;p). Binnenkort de lak schade (hele kleine stukjes die missen op sommige plekjes) bijwerken en dan zijn we weer helemaal klaar.
Sorry het is een erg lang verhaal geworden!
- Citroen C3, 1.2THP, 2016 (2024-hopelijk heel lang)-
Citroen ZX Aura 1.4 1997 (2007-2016 (RIP 2018 autoongeluk met vrachtwagen, het koekblik had z’n werk gedaan en niemand gewond), Citroen C2 1.1 2004 (2016-2024)