Het is eenvoudig, snel en goedkoop, en druk komt er eigenlijk niet op, het is maar een lekleiding.
niks vermakelijker dan een stukske gecompliceerde eenvoud
Je kunt een “rilsan” leiding niet afdichten op een stalen pijpje, want daarvoor is de rilsan te stug.
Dus gebruikt je een kort stukje rubber slang dat en op de rilsan leiding afdicht en op de hoogteregelaar.
Aan de lekzakken zit de rilsan wel direct in het rubber.
Rilsan is een polyamide ( polyamide 11) met als grondstof Castor-olie, in goed Nederlands wonderolie.
Product is superieur in kwaliteit t.o.v. vele plastic, en gaat dus ook heel lang mee.
Het wordt nog steeds gemaakt door Arkema.
“De fransen” zijn er ooit mee begonnen om de patenten van DuPont op Polyamide 6 en polyamide 12 te omzeilen en de grondstof was er genoeg in de koloniën.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 9408
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Citroensmgz schreef:Aan de lekzakken zit de rilsan wel direct in het rubber.
Maar dan zit er een kraagje op.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Mooi om te zien dat mijn vragen een discussie onder kenners kan veroorzaken.
De komende weken ben ik iets te druk met werk om me in de BX te verdiepen.
Als er vorderingen of vragen zijn dan zien jullie het wel.
Citroensmgz schreef:Je kunt een “rilsan” leiding niet afdichten op een stalen pijpje, want daarvoor is de rilsan te stug.
Dus gebruikt je een kort stukje rubber slang dat en op de rilsan leiding afdicht en op de hoogteregelaar.
Aan de lekzakken zit de rilsan wel direct in het rubber.
Te stug Dus ongeschikt om te gebruiken om hiermee je retourleidingen te vervangen?
BX 1.4 serie 2 RE 1986
Oh sorry met de quote gaat iets mis
Vraag was
Te stug. Dus ongeschikt om hiermee je retourleidingen te vervangen?
BX 1.4 serie 2 RE 1986
Totaal aantal Berichten: 10307
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Nee, want de oorspronkelijke zijn ook van Rilsan. Alleen zul je om ze ergens op aan te sluiten een stukje rubber leiding moeten gebruiken.
Edit; Ik heb het nu wel over de lekleidingen! De retourleidingen van de hoogteregelaars en eventuele stuurbekrachtiging zijn altijd van staal. Want als je de wagen met de handbediening in de laagste stand zet gaat er in korte tijd wel behoorlijk wat olie doorheen. Die dynamiek geeft aardig wat druk in het eerste stuk.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Je schrijft in je eerste post: “Ik heb een BX op het oog die niet omhoog komt”
Heb je de BX inmiddels verworven? Ik vind dat zo gauw niet terug.
Dat kan kloppen. Ik heb ‘m inmiddels afgerekend. Hij staat nog bij de vorige eigenaar. Hij moet even totaal nagelopen worden en opgefrist.
De bedoeling is dat hij naar een stalling verhuist; dan kan ik er mee bezig als ik in de gelegenheid ben.
Ik wilde deze met een aanhanger verplaatsen, ik kwam er een beetje te laat achter dat je voor een ambu rijbewijs E nodig hebt, :> whoopss
Ik zit nu te dubben over hoe verplaatsen. Distributieriem wil ik sowieso (laten) doen bij een garage in de buurt en minimaal moet die achterkant omhoog voordat ik er een langere afstand mee afleg.
Dus ik zit in dubio: oprijwagen huren (duur) of daar te plekke op de krik iets met een hoogteregelaar doen (weinig vertrouwen in)
Oja t’is een diesel.
Nu we het er toch over hebben; heeft iemand nog nette distributiekap voor een diesel liggen? Deze is stuck :-p
Mvg!
Totaal aantal Berichten: 10307
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Wat me nog niet helemaal duidelijk is: blijft hij alleen achter laag staan of ook voor?
Als het alleen achter is kan misschien iemand de aanvoer- en de retourleiding verwisseld hebbe.
Dat kwam bij een DS wel eens voor.
Als je ze allebei losmaakt kun je misschien zien of ze onder een abnormale spanning staan vanwege een beetje verbuigen om ze er toch in te krijgen.
Kun je nog nagaan of er ook daar aan gesleuteld is?
Als hij ook voor plat blijft moet je in de eerste plaats kijken naar het primaire circuit. Van de pomp loopt een dikke metalen leiding naar de drukregelaar. Van de drukregelaar loopt een dunnere leiding naar de veiligheidsklep. Die geeft rechtstreeks druk op de voorremmen maar geeft alleen maar druk aan de vering als de druk hoog genoeg is.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Hij komt inderdaad alleen aan de achterkant niet omhoog. Het klopt dat eraan gesleuteld is. Volgens de vorige eigenaar waren er één of meer leidingen gesprongen. Het schijnt dat iemand hier een reparatie heeft verricht die mogelijk niet goed gedaan is.
Dan komt bij mij de vraag op; kan je dan eigenlijk ook iets mollen als je hoge druk op de retour zet? Dus als je leidingen gaat omdraaien?
Ik heb daar geen brug tot mijn beschikking dus ik zal m eerst op moeten krikken en de loop van de leidingen bekijken.
Jouw suggestie van kijken welke leidingen onder spanning staan klinkt als een bruikbare tip.
Ik weet niet of
1) het mogelijk is de auto fatsoenlijk omhoog te zetten aan de achterkant zonder hydrauliek
2) het mogelijk is het verloop van de leidingen dan na te kunnen gaan.
Maar dat ga ik komende tijd uitvinden.
Totaal aantal Berichten: 10307
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ik denk niet dat er iets gemold is. Als de druk op de retouraansluiting komt kan het nergens heen, want zolang hey niet op hoogte is blijft de retouraansluiting gesloten.
Het beste is idd zo hoog mogelijk opkrikken en goede bokjes er onder. Eventueel in etappes.
Ik weet niet meer precies hoe het er uitziet bij een BX, maar eventuele beplating weghalen zodat je de hoogteregelaar in het zicht hebt. Dan kun je met draaiende motor allereerst kijken of er iets gebeurt als je de regelaar handmatig bedient.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Okido. Ik kan de krik onder de trekhaak plaatsen heb ik begrepen?
Bokken plaatsen onder de scharnierpunten van de achterdraagarmen? of gewoon onder de dorpels. blokken met een plaatje multiplex bijvoorbeeld.
En moet ik er nog rekening mee houden dat je de auto op krikmodus ofzoiets zet? Of maakt dat allemaal niet uit. (hydrauliek ligt toch in de war)
Totaal aantal Berichten: 10307
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Normaliter krik je hem op in de hoogste stand, dan hoef je niet zoveel te krikken.
Maar dat is hier dus niet van toepassing,
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 10307
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Scharnierpunten van de draagarmen lijkt mij het beste. Daar komt tijdens het rijden de kracht ook op.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.