Oké. Maar krik onder de trekhaak kan gewoon?
Totaal aantal Berichten: 9370
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Als die eronder zit, is dat zeker een mogelijkheid.
Mits je zo’n lage garagekrik hebt.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Oké. Maar krik onder de trekhaak kan gewoon? Oh, antwoord al gegeven. Nogmaals dank voor alle reacties
René Jongejan schreef:Er gaan 2 leidingen onder druk naar achter, namelijk de voeding naar de achterste hoogteregelaar en de voeding naar de achterremmen vanaf de remservo.
Vanuit het veersysteem achter gaat 1 leiding onder druk terug naar voor, naar de remservo.
De 4de stalen leiding is de retour van de hoogteregelaar achter, bij het subframe voor gaat deze over in rubberen slang.
De achterremmen worden gevoed uit het veersysteem achter, vandaar dat de leidingen heen en weer lopen.
Op die manier zijn de achterremmen belastingafhankelijk gemaakt.
Ik heb nog wat zitten denken. Om goed te kunnen beoordelen hoe één en ander zit heb ik nog twee prangende vragen. Als het klopt wat ik denk, kan het niet misgaan: (zie schema)
1) Je hebt dus die hoogteregelaar. Die zit neem ik aan op een bepaalde manier gemonteerd. Daaraan zitten aangesloten: A: leiding 2 blauw HD aanvoer van die veiligheidsklep en B: HD leiding met nummer 9 afvoer naar het veersysteem en C: 1 retour van staal.
Ik neem door de vaste positie van die hoogteregelaar, dat je kan zien of de leidingen op de juiste manier aagesloten zitten. Namelijk, (bijvoorbeeld): A links B links C rechts. Of iets dergelijks.
Want straks lig ik daar onder die auto, zie de hoogteregelaar en denk; tsja, drie leidingen aangesloten. Dat klopt. Maar zitten ze op de juiste plek?
Met andere woorden: Kan men aan herkenningspunten op de hoogteregelaar herkennen welke leidingen er horen te zitten?
Misschien kom ik wat perfectionistisch over. Maar ik weet dit soort dingen graag zeker, dan weet ik het straks in één keer als ik eronder lig.
Hetzelfde verhaal voor de remservo, maar dat zijn slechts twee. Wat is de oriëntatie van dat apparaat en hoe zitten de leidingen? Vanuit dit schema gezien.
Zit leiding één aan de linkerkant hiervan aangesloten, zoals in het schema, als je van boven naar de auto kijkt? Dus daadwerkelijk de linkerkant van de auto? En leiding drie aan de rechterkant? Of net andersom?
Bedankt!
Ik stel de vraag wat makkelijker:
Welke aansluitingen A B en C op de BX hoogteregelaar:
horen bij:
X) De HD voedingsleiding vanaf die veiligheidsklep naar de hoogteregelaar
Y) De HD leiding vanaf de hoogteregelaar naar dat verdeelstuk met 4 aansluitingen
Z) De stalen retourleiding vanaf de hoogteregelaar terug naar voren.
Blijkbaar zit er ook nog een rubber retourslang aan?
Mvg Reisvlieg
Totaal aantal Berichten: 9370
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Er zitten 4 aansluitingen op een hoogteregelaar, 3 met een wartel en 1 slangtuitje, dus de foto toont ze niet allemaal.
Aansluiting A gaat naar het 4-weg-stuk, op het slangtuitje zit de lekleiding.
B en C zitten naast elkaar, uit mijn hoofd weet ik niet hoe om, maar de ene is de toevoer vanaf de veiligheidsklep en de andere de retourleiding, waarvan het eerste deel staal is en over gaat naar rubber en eindigt bij het voorraadvat.
Dat moet je op de auto bekijken.
Het kan zijn dat bij de reparatie B en C verwisseld zijn, dan werkt de regelaar precies contra.
Op de foto lijkt het tuitje op de verkeerde plek te zitten.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 9370
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
https://bartebben.nl/onderdelen/citroen/bx/hydrauliek/hoogteregelaar-hydro.html
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 10260
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Als je naast de auto op de grond zit heb je de regelaar voor je neus.
Voor komt hij omhoog, de veiligheidsklep gaat dus open en er gaat dus olie onder druk naar de regelaar.
Als je het deel dat kan bewegen naar binnen drukt of naar buiten moet er iets met de achtervering gebeuren.
Gebeurt er in beide gevallen niets dan moet je eens de 2 leidingen die naast elkaar zitten verwisselen en kijke wat er dan gebeurt.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Dat is een goed idee. Zodra ik tijd heb het uit te proberen horen jullie het resultaat.
jantje1948 schreef:Scharnierpunten van de draagarmen lijkt mij het beste. Daar komt tijdens het rijden de kracht ook op.
Nee, da’s tijdens rijden anders.
- Opkrikken onder het centrale kriksteunpunt, midden onder de dorpel.
- Steunen plaatsten onder de steunpunten op de hoek van iedere dorpel (die iets verlaagde & verdikte rand, centimeter of 5)
Ik zie trouwens wel specifiek praten over Rilsan (handiger zoeken: PA11, Nylon 11 - overal te vinden), maar nogal losjes over ‘met rubber verbinden’.
Bij alle kunststoffen is het belangrijk te kiezen op basis van je toepassing. Praktisch en i.i.g. ‘zonder spijt’, als je wat zoekt:
Voor minerale olie & vet: NBR
Voor (heet) water en remvloeistof: EPDM
Totaal aantal Berichten: 10260
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Waar wordt dan volgens jou de kracht op het wiel naar het subframe overgebracht?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Dat schreef ik niet en het lijkt me voor TS sowieso niet relevant.
Op bokjes zetten op juiste & meest praktische wijze (dat laatste: ook gezien wat hij eventueel wil doen/tegen kan komen) is dat wel.
Totaal aantal Berichten: 10260
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
mvdp schreef:Dat schreef ik niet en het lijkt me voor TS sowieso niet relevant.
Op bokjes zetten op juiste & meest praktische wijze (dat laatste: ook gezien wat hij eventueel wil doen/tegen kan komen) is dat wel.
Dat klopt wel. Ik gaf het advies alleen maar omdat ik niet weet in welke staat de balken zijn.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
hoi, ik heb de motor er toch uit dus kan ik heel mooi foto,s maken van de voorste regelaar en de aansluitingen, de aansluitingen zijn hetzelfde als achter.
deze aansluiting de enkele dus gaat naar de veercilinders.
de voorste aansluiting is de voeding, hd leiding vanaf de veiligheidsklep, die erachter de retour ,en daarboven,die iets apart zit de lekleiding.
nog eentje van de achterste regelaar, hier zie je de onderste leiding lopen naar het verdeelstuk naar l.r veercilinder en achterrem.
dus op jouw foto is A veercilinders B retour en C hogedruk vanaf veiliheidsklep.
ik hoop dat er iets aan hebt en weer verder kunt, groeten Ben.
Vroeger hadden we kuilen in plaats van drempels.