Totaal aantal Berichten: 751
Geregistreerd: 09-07-2004
- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
Ben momenteel met de DS20 BVH in Toscane aan het toeren. Loop tegen een paar dingen aan die me soms verbazen.
-Kreeg een paar steile hellingen voor de kiezen. Dus zonder reeds vaart in de eerste omhoog. Maar dat lijkt bijna teveel gevraagd. Het was gelukkig een korte helling in een parkeergarage in Turijn maar had hem op een haar na bijna niet gehaald. Ook in haarspeld hellingen houdt het bepaald niet over. Ds is beladen maar ook weer niet extreem. Gewoon leren leven met een wat zwakkere motor? Raakte hem wel bijna kwijt (net niet afslaan)
-Motor sloeg af in een afdaling. Tja, hoe laat je dan de koppeling opkomen bij een halfautomaat? Hij pakte hem niet in een lagere (tweede)versnelling. Terug naar eerste leek me ook wat link met de gang erin. Sturen werd al zwaar maar gelukkig was er een inhammetje waar ik hem stil kon zetten en daarna weer gewoon starten. Is daar een trucje voor? Was even peentjes zweten namelijk.
Groet,
Jeroen
troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz); Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974
troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz); Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW )
Totaal aantal Berichten: 756
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Afstelling motor verdient wellicht aandacht, je zou zeker in de 1e versnelling ruim voldoende vermogen moeten hebben om te klimmen. Ook zou, bij juiste afstelling, de motor niet kunnen afslaan: bij te lage toeren gaat de koppeling dan los. Je rolt dan wel terug naar achteren, ook niet leuk…
Als de motor rijdende voort uitvalt de koppeling op laten komen gaat natuurlijk niet bij een halfautomaat, en daardoor is verder terugschakelen ook zinloos: zolang er niet gekoppeld wordt is er geen verbinding tussen wielen en motor, en zolang de motor niet draait wordt er niet gekoppeld.
Maar het ‘trucje’: stilstaan is niet nodig, je kunt een halfautomaat gewoon met de versnellingspook starten vanuit de ‘vrij’ terwijl de auto rolt.
Succes en fijne verdere vakantie.
- Oscar -
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé
Totaal aantal Berichten: 751
Geregistreerd: 09-07-2004
- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
Merci Nitecoko, omlaag rollende op een helling en de motor starten is niet bij me opgekomen. Hoop dat het niet meer nodig is maar houd het in gedachten nu. Motor is onderhouden uiteraard. Hoe dat te linken aan weinig kracht omhoog in zulke k-situaties? Denk aan helling van 15% en dan stil moeten staan en weer op gang moeten komen….. Moet ook kunnen lijkt me…..
troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz); Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974
troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz); Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW )
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Rij je op LPG of op echte mannen benzine met die auto?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 751
Geregistreerd: 09-07-2004
- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
Ik ben wat halfslachtig, beide dus. Probeer steile hellingen “en route” wel op benzine te doen. Die korte hellinkies waren wel op lpg. Zit het daar in denk je?
troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz); Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974
troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz); Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW )
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
LPG kost natuurlijk vermogen, vooral omdat er een gasmengstuk op de carburateur zit wat de doorstroming behoorlijk belemmert. Als je dat gasmengstuk weg laat zal je gelijk merken dat je op benzine veel meer vermogen hebt.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
En waarschijnlijk de gasafstelling bij hoger vermogen al jaren niet gecontroleerd. Dan heb je geen idee of het allemaal nog echt goed werkt.
Dat merkt je pas als je vanuit vlak Nederland in het buitenland gaat rijden waar je vermogen nodig hebt.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 751
Geregistreerd: 09-07-2004
- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
Bedankt Waterman. Misschien dus niet zo handig in de heuveltjes hier….
n.b. heb bij kamperen wel een benzinebrander bij me voor het koken
troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz); Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974
troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz); Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW )
waterman schreef:LPG kost natuurlijk vermogen, vooral omdat er een gasmengstuk op de carburateur zit wat de doorstroming behoorlijk belemmert. Als je dat gasmengstuk weg laat zal je gelijk merken dat je op benzine veel meer vermogen hebt.
Dat kan per LPG instalatie verschillen neem ik aan. Ik heb een Necam set met mengstukken welke tussen het spruitstuk en de carburateur zitten, met een rol met V naad welke meer opent naarmate je meer gas geeft en ik merk niet echt veel verschil tussen LPG en benzine.
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik ben meerdere malen in de alpen geweest met de DS (21) en altijd gewoon op LPG omhoog gekomen. Niet alleen in zn 1ste versnelling. Er is dus meer aan de hand.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 7580
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Ik ben ooit met mijn Break 23 gestrand op Hard Knot Pass in Engeland (25% en meer). Achteruit de helling af en omkeren. Gemis aan trekkracht op lager toeren bleek terug thuis te ontstaan door een lek in het uitlaatspruitstuk. In Nederland was het me niet opgevallen, veel extra lawaai was er niet.
Totaal aantal Berichten: 751
Geregistreerd: 09-07-2004
- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
Tot nu toe gaat het goed. Niet heel veel vermogen op de steile hellingen maar in zijn 1 komt alleen op de steilste nog voor. Helling in parkeergarage was toch een geval vanuit stilstand ineens bam! Maar het moet beter kunnen dus volgende week in NL maar eens wat brandstofsysteem controles dan wel aanpassingen gaan inplannen. Naar mijn gevoel heeft de DS vooral op benzine minder kracht, maar hoe objectief dat werkelijk is…...
Merci voor de reacties.
troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz); Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974
troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz); Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW )