Citroen Jumpy 2.0, automaat, diesel. Geluid na starten (verdwijnt na 30 seconden
denbob
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 10-06-2012

Gepost: 05 juni 2024 01:19 PM

Mijn nieuwe Citroën Jumpy (3 maand oud, 60000 km) maakt soms een vreemd geluid na starten.
Ik start dus de motor, laat hem eventjes draaien, en na pakweg 5 seconden hoor je iets alsof een pomp geen druk kan bouwen. Geluid gaat op en af, en is luid genoeg om boven motorlawaai uit te geraken. Het begint na een 5 tal seconden, en stopt na pakweg 20 seconden erna. Dan komt het geluid niet meer terug. Het geluid is ook pulserend, dus alsof er een schijf verbogen is en ergens tegen sleept, maar is niet continu…

Dit doet zich maar sporadisch voor, meestal als hij een nacht stil stond, of als ‘s avonds laat .
De airco staat op.
Dus ik vermoed dat het met de airco te maken heeft.

Het vervelende is dat dit maar nu en dan gebeurt, dus als ik naar de garage ga, je kan het al raden : niets. Ook niet als ik de auto de dag voordien er zet en dan de dag zelf hem start met de garagist erbij.

Ik heb wel het geluid kunnen opnemen.

Heeft er iemand iets gelijkaardig gehad? Ideeën, tips, ...

Is splinternieuw, ik wil dat Citroën dit probleem oplost onder garantie, maar als men het niet hoort, kan men ook niet zeggen wat het wel is (wat ik ook wel begrijp).
Ik kan geen MP3 bijvoegen aan mijn post, spijtig genoeg.
Ik heb de geluidsopname aan de garage bezorgd, die het verder opneemt met Citroën maar ikzelf zie dat niet zo onmiddellijk goed komen….

Op voorhand bedankt voor alle nuttige info !
mvg Bob

Profiel  
 
ghulst
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 322
Geregistreerd: 13-01-2004

Gepost: 28 augustus 2024 07:43 PM
  [ # 1 ]

Ik heb zelf een Jumpy uit 2018 en ik heb me in het begin ook afgevraagd wat het is. Ik heb jouw geluid natuurlijk niet gehoord, maar bij mij heeft het te maken met de pomp van de elektrische stuurbekrachtiging. Dat kan geen kwaad en bij mij doet hij dat al meer dan 190.000km.

Nu: Citroën Jumpy dub. cab. 180 EAT6, BMW R1150GS
Citroëns gehad: C5 2.0 16V automaat LPG, XM Turbo D12 Break, 1994, BX TGD 1991, BX GTi 1992, BX TGD 1994
Projecten: Alfa 33 QV - 1991

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook