Totaal aantal Berichten: 1355
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Plat op de buik en geen druk? Rij de wielen op een verhoging (bv planken). Dan creëer je ruimte om er een krik onder te kunnen plaatsen. (N.b. ik heb het niet over een potkrik).
Daarna assteunen en je hebt een veilige werkomgeving.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Ook een hele prima oplossing, creatief en handig. Als je oprij-bokjes hebt en je durft, kun je dat ook proberen. En dan evt nog hoger krikken.
niks vermakelijker dan een stukske gecompliceerde eenvoud
Totaal aantal Berichten: 465
Geregistreerd: 29-12-2010
- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Jeroen Simons schreef:Plat op de buik en geen druk? Rij de wielen op een verhoging (bv planken). Dan creëer je ruimte om er een krik onder te kunnen plaatsen. (N.b. ik heb het niet over een potkrik).
Daarna assteunen en je hebt een veilige werkomgeving.
Prima oplossing met de plankjes. Ik heb zelf een werkplaatskrik die er nog juist onder past met de auto plat op zijn buik. Plaats een klein balkje op de krik en zet deze onder de voorste dwarsbalk van het subframe tussen de 2 bouten van de motorsteunen.
T-moffen zijn prima verkrijgbaar. Een van de weinige onderdelen van een GS die altijd in productie zijn gebleven.
Overigens schrijft ts in de adv van deze gs ; Auto is geheel compleet, en alles werkt zoals het hoort te doen, remt veert en schakelt.
Dan kan ie toch gewoon ook in de hoogste stand? of?? ... remt rijdt en schakelt is toch voldoende eigenlijk? Zou eerst het lhm nivo controleren , en evt iets overvullen indien er een heftig lek is. Als ie remt veert en rijdt, moet ie dus omhoog komen.
niks vermakelijker dan een stukske gecompliceerde eenvoud
Totaal aantal Berichten: 7790
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
bibberkip schreef:... een T sleutel van een flinke lengte ...
Sowieso is een mooie T-sleutelset je vriend bij deze auto’s.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Yep das echt een sleutel onmisbaar bij een gs, bij mn bx weinig gebruikt, en bij mn xantia eigenlijk amper of nooit, dus ligt ie een beetje achteraf maar niet vergeten ! Zo verzamel je bij verschillende citroën’s toch wat special tools in de loop van de tijd.
Inmiddels is dat toch wel een kast vol in 50 jaar. Vroeger maakte zelf iets op de zondagmiddag, maar nu is die creativiteit minder nodig omdat er veel op internep te vinden is hé.
niks vermakelijker dan een stukske gecompliceerde eenvoud
Heb inderdaad een paar van deze T sleutels besteld, daar kan het dan in ieder gevalniet door misgaan.
Het omhoog krijgen van de auto gaat ook wel lukken, tot voor kort kwam de auto gewoon omhoog maar denkelijk is het vat nu zo onderhand wel leeg. LHM vloeisto nu bijvullen lijkt mij niet zo slim.
Nu nog even wachten op mooi weer en een paar vrije dagen.
Sleutelervaring heb ik wel heb in het verleden al menige motorfiets of Citroen gerepareerd.
Bedankt voor jullie advies in ieder geval.
CITROEN C5 1.8 Break 2001.
Eerder,
CX Athena 1981,CX Athena LPG 1981, CX 2000 1975, CX 2000 Athena 1985, CX 2400 IE Automatique 1982, XM Break type1, GS 1200 1974, BX 1400 1988, BX Break 1.6 TGI 1991GSpecial 1979,C5 2.0 Exclusive,C5 Break 1.8 2001, DSuper 1974, Ford Taunus 17M Super 1964.
DSuper 1971, G Special Break 1972.
Vandaag de tijd gehad om te sleutelen, front en bumper waren er redelijk snel vanaf. Keienvanger na wat zoekwerk ook.
Toen kwam de T mof goed in beeld.Daar loopt de groene vloeistof inderdaad uit,zo te zien een scheurtje in de aansluiting van de dunne slang.
Maar de ruimte om de mof er tussenuit te halen is nog minimaal, ben bang dat de koeltunnel er ook vanaf moet samen met de ventilator. Dat zou niet spannend hoeven zijn echter heb ik daar niet de juiste dop voor in huis. Heb al wel eens gelezen wat de juiste maat is ik meen 44 .Daarnaast wel gelezen dat deze zeer vast kan zitten maar omdat de distributie van de auto nog niet zolang geleden is vervangen zou deze ook wel los moeten komen neem ik aan.
Kortom nog even op pauze stand, verder nog een mof zien te scoren natuurlijk.
De juiste dopmaat weet iemand hier vast wel.
CITROEN C5 1.8 Break 2001.
Eerder,
CX Athena 1981,CX Athena LPG 1981, CX 2000 1975, CX 2000 Athena 1985, CX 2400 IE Automatique 1982, XM Break type1, GS 1200 1974, BX 1400 1988, BX Break 1.6 TGI 1991GSpecial 1979,C5 2.0 Exclusive,C5 Break 1.8 2001, DSuper 1974, Ford Taunus 17M Super 1964.
DSuper 1971, G Special Break 1972.
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
nee. dat hoeft niet. ja kan de drukleiding eraf halen en dan de pomp inclusief mof demonteren.
Nieuwe mof erop en weer monteren.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Dat zou wel wat werk schelen, ga er nog eens naar kijken hoe de pomp te verwijderen is.Zoals ik het heb bekeken zit de mof vast met ligarex bandjes,zou met slangenklemmen toch ook moeten kunnen.
Lees in een ander topic over rubbers in de pomp welke vervangen kunnen worden samen met een pakking, is dit eventueel slim om gelijk maar te doen.
Klopt mijn idee van dop 44 overigens wel.
Heb inmiddels een berichtje gestuurd naar Citroen Andre en partners, deze heeft geen webshop meer kan nog wel onderdelen leveren als het goed is.
CITROEN C5 1.8 Break 2001.
Eerder,
CX Athena 1981,CX Athena LPG 1981, CX 2000 1975, CX 2000 Athena 1985, CX 2400 IE Automatique 1982, XM Break type1, GS 1200 1974, BX 1400 1988, BX Break 1.6 TGI 1991GSpecial 1979,C5 2.0 Exclusive,C5 Break 1.8 2001, DSuper 1974, Ford Taunus 17M Super 1964.
DSuper 1971, G Special Break 1972.
Mooi, je bent begonnen aan een klein maar ws listig klusje. Er zit over de pomp ws een aluminium busje van ca 10cm lang en ong 30-40 mm rond, dat zit over de hd leiding geschoven en zit ‘‘geborgd’’ met een rubbertje ( als de bus er nog op zit) die bus kun je eigenlijk niet goed wegschuiven, maar als je de eerste klem v/d leiding losmaakt kan het mischien. Soms knipten we de bus eraf met een goede scherpe schaar, tis dun alu en dan vind je een 12mm wartel. Die moet eraf en dan kan de leiding eruit, dat is een beetje hannessen, en dan de t mof eraf, maar een stanleymes doet wonderen. De ligarex knip je door, die kun je ook door een goede tie-wrap vervangen ( er zit geen enkele druk op, alleen een hartslag dus het kan, puristen kunnen het barbaars vinden, maar ik heb nooit een lek gehad door een tie-wrap)
Hou wel de hoekstand v/d t mof in de gaten, anders past de slang er niet lekker op. Je kunt achter de koelbeplating je werk doen, maar enig gemopper hoort er wel bij, t is krap maar het kan wel.
Als het allemaal weer opgebouwd is en het lek is weg, dan is de beloning groot ! succes.
Dus je hoeft de koeltunnel er niet per se af te halen.
Op de foto staat de hd leiding niet, die is er af.
hier nog een plaatje
https://www.aussiefrogs.com/forum/index.php?attachments/rebuild_gs_part2_page3_piccies1-jpg.9732/
nr 11 laat de pomp zien met het alu busje.
niks vermakelijker dan een stukske gecompliceerde eenvoud
Dop 43 past denk ik nog wat beter.
Je moet ook wel wat ruimte hebben in de lengte, ik heb destijds een oude dop op een grote pijpsleutel van de rommelmarkt laten lassen.
Die heeft een Engelse of Amerikaanse maat, maar is iets kleiner dan 43 en past vrij ruim.
By the way, linksom los. Ze kunnen goed vast zitten, slagmoersleutel werkt meestal wel.
Dan wordt de operatie toch wat groter dan in eerste instantie gedacht.
Ga het nog eens van onder bekijken en kijken hoe alles in elkaar zit.
De ruimte om wat te doen is echt wel beperkt.
CITROEN C5 1.8 Break 2001.
Eerder,
CX Athena 1981,CX Athena LPG 1981, CX 2000 1975, CX 2000 Athena 1985, CX 2400 IE Automatique 1982, XM Break type1, GS 1200 1974, BX 1400 1988, BX Break 1.6 TGI 1991GSpecial 1979,C5 2.0 Exclusive,C5 Break 1.8 2001, DSuper 1974, Ford Taunus 17M Super 1964.
DSuper 1971, G Special Break 1972.
Mooie foto’s'van .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken). De ruimte is zeer beperkt, maar voor gs-begrippen is het gebruikelijk dat je er bijna-net-wel/niet bij kunt. Dat is het echte knokkel-schaaf gevecht van een gs. Maar als ie weer rijdt, dan vind je het ms wel zoo leuk dat je m houd!
niks vermakelijker dan een stukske gecompliceerde eenvoud
mijn handen zijn niet de aller grootste maar zoals ik het heb bekeken is de ruimte zo beperkt dat er nergens een sleutel of tang op gezet kan worden.Om de pomp met t mof te verwijderen.
Foto’S zijn van het blok zonder de koeltunnel en dan zie je de pomp prima zitten ,echter onder de auto met koeltunnel aanwezig is er echt weinig ruimte.
CITROEN C5 1.8 Break 2001.
Eerder,
CX Athena 1981,CX Athena LPG 1981, CX 2000 1975, CX 2000 Athena 1985, CX 2400 IE Automatique 1982, XM Break type1, GS 1200 1974, BX 1400 1988, BX Break 1.6 TGI 1991GSpecial 1979,C5 2.0 Exclusive,C5 Break 1.8 2001, DSuper 1974, Ford Taunus 17M Super 1964.
DSuper 1971, G Special Break 1972.