De Peugeot 106 Sport 1.4 van Lucas: Grote beurt ✅
Lucas Unger
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6318
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Gepost: 23 juni 2024 10:38 PM

Mijn garagist appte wat foto’s door met de vraag ‘Is dit wat voor jou?’

Ik zie pluspunten ten opzichte van de zilveren 106 dus die mag na nog wat puntjes op de i naar een nieuwe eigenaar en dan gaan we verder met deze gele.

In het motorruim zien we de belangrijkste pluspunten, een 1.4 multipoint en stuurbekrachtiging. Andere leukigheden zijn een tellerstand van ongeveer 131K en het feit dat hij afkomstig is van eerste eigenaar.

Om ‘m door de APK te loodsen zijn een fuseekogel en trommelremmenset besteld. Dan de zilveren 106 verkopen, Mini afmaken en dan maken we deze waar nodig verder in orde. Ik zag al wat oliesporen bij het bekende hoekje van de koppakking.

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7780
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 24 juni 2024 10:56 AM
  [ # 1 ]

Ha, dat scheelt weer een drivetrain swap! Kleurtje ook niks mis mee.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Lucas Unger
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6318
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Gepost: 29 juni 2024 07:13 PM
  [ # 2 ]

Vandaag wat werkzaamheden uitgevoerd om ‘m APK-klaar te maken. Foto’s maken is ook niet erg gelukt, want het was gewoon te warm.

Wat is er dan gebeurd? De PU motorsteun en complete draagarmen van de grijze 106 die eerder al van nieuwe fuseekogels en dus PU rubbers waren voorzien hebben we overgezet op de gele. De draagarmen van de gele hebben we na in de arm aan de passagierskant een nieuwe fuseekogel te hebben geperst weer op de grijze gezet. De gare onderste motorsteun van de gele is voorzien van een nieuwe bus en weer op de grijze 106 gemonteerd.

Linksvoor zit een nieuwe wiellager en een nieuw stabilisatorstangverbindingsstokje, de olie is ververst met de bekende Valvoline 5W40 van de Action en er zit GL5 bakolie van de Cora in.

De remmen achter moeten ook nog worden vervangen, daar ligt een set voor klaar en dan zou hij er wel doorheen moeten komen.

Profiel  
 
Lucas Unger
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6318
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Gepost: 05 juli 2024 09:52 PM
  [ # 3 ]

De remmen achter waren dus nog aan de beurt. Linksachter kwam deze ellende achter de trommel tevoorschijn:

En rechts deze ellende:

Na montage van een nieuw trommelremsetje van Bosch dat lekker goedkoop, maar niet helemaal naar tevredenheid was,

bleek een nieuwe APK geen probleem

en kan er dus weer een jaar gereden worden met deze gele rakker.

Profiel  
 
Lucas Unger
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6318
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Gepost: 30 november 2024 02:06 PM
  [ # 4 ]

Nou, het is wel eens tijd voor een update. Om te beginnen is het een hele brave 106, hij doet het prima. Daarmee had hij wel een wat uitgebreidere onderhoudsbeurt verdiend. Nu echte grote mensen olie (Shell Helix Ultra 5W40), oliefilter, koelvloeistof, bougies en een nieuw luchtfilter.

Bij het bij zo’n onderhoudsbeurt gebruikelijke rondje goed kijken kwam ik dit tegen. Bij ver doortrekken in de toeren begon het dynamolampje af en toe te flikkeren. Dat is na het vastdraaien van de bout verdwenen. De oorzaak? Geen idee.

De kleppendekselpakking zweette ook wat dus ik heb er maar een nieuwe tussen gezet. Het kleppendeksel en de spatplaat zaten vol met een heel dikke laag sludge die ik er uitgeschept en gespoeld heb. Het is duidelijk dat er altijd alleen maar korte stukjes mee zijn gereden. Een lange rit zal hem goed doen.

En als klap op de vuurpijl:

De koppakking is ook wat aan het zweten op het welbekende hoekje met al wat nattigheid onder op het blok tot gevolg. Moet wel wat aan gebeuren natuurlijk, maar kan nog wel 1 of 2 jaar wachten.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook