Hoi,
wanneer ik tijdens het rijden stop met gas geven hoor ik een zacht gereutel; druk ik dan de ontkoppeling in, dan is het geluid weg. laat ik de koppeling komen dan is het er terug.
ik dacht eerst dat het de distributieketting zou zijn, omdat die niet meer onder spanning loopt; maar hoe de koppeling hierin zou tussen komen is me niet duidelijk.
iemand een idee.
oja, het is een 1.6 vti 98pk.
dank
Als je koppeling intrapt dan oefen je via de drukgroep een behoorlijke axiale kracht uit oud e krukas, die dan ook “naar de ketting” toe gedrukt wordt. Als je axiale krukas lagers na veel kilometers een beetje ingelopen hebt dan kan dat gebeuren.
Maar: Het kan ook zijn dat je druklager aan het verslijten is: Die loopt met een kunststof bus op de prise as, en als dat oud wordt dan krijg je eerst speling op die bus en daarna een druglagers dat iets te los zit.
To err is human, not to err is divine.
dankjewel,
je hebt gelijk, het zal een van die twee zijn….
ik hoop het druklager: het gefluit zou daar kunnen van komen.
kan ik eigenlijk uitvissen welke van de twee het is?
ook heb ik sochtends bij het achteruit rijden en het stuur volledig draaien. daarna stoppen en weer willen wegrijden met het stuur al wat de andere kant op gedraaid een schokkerig gevoel. je zou denken dat het van de homokineet komt… maar zou het ook van de koppeling of druklager kunnen zijn ?
denk je dat het zinvol is om de koppeling ook te vervangen ?
dank
Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Hoeveel km heeft hij gelopen?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Je moet iemand met een geoefend oor er bij halen en hem laten beoordelen of het wel of niet druklager is. Schokken zal denk ik uit de koppeling komen, maar daarmee is niet gezegd dat de koppeling versleten is. Zolang het druklager geen scherp hoog geluid maakt is er niet direkt wat aan de hand.
de auto heeft 100k; maar is tweedehands: heb deze gekocht op 80k en weet niet of wat er voordien is mee gebeurd. heeft wel een volledig onderhoudsboekje.
een geoefend oor…. zo ken ik er geen. maar zal opmerkzaam blijven. ik hoor een fluittoon, die hoog is, maar niet dat het oorverdovend is. ik vind dat het scakelen soms wat moeilijk verloopt… maar: een vriend van me met een mazda schrok zich rot… in versnelling kan de pook 2 keer zoveel bewegen bij een berlingo als bij zijn mazda in neutraal… (dit blijkt normaal want heb al met 4 andere berlingo’s gereden en die hadden het ook).
Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ik vind 100k k wel weinig voor een versleten koppeling of druklager. Maar dat hangt natuurlijk grotendeels van gebruik en rijstijl af.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Ik heb bij 143 K km de koppeling vervangen, omdat het druklager overleden was.
Zie https://www.citroen-forum.nl/forums/viewreply/2102909/
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Dat kan makkelijk, want het druklager dat gebruikt lijkt me gemaakt om tegelijkertijd met de koppelingsplaat vervangen te worden. Dat lijkt op geen enkele manier op een “ouderwets” druklager dat een auto-leven meegaat: Klein lagertje, met een soort conisch drukplaatje. Als dat lager droogloopt dat gaat het piepen, en als het te warm wordt dan smelt de kunststof bus waarmee het gecentreerd zit en de onderdelen samen gehouden worden en dan werkt er niks meer.
Ik zou er dus eens mee naar een garage gaan die er veel in onderhoud heeft, die herkennen het geluid wel.
To err is human, not to err is divine.