EDC versnellingsbak C4 hybrid 136
smitsgj
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 31-08-2016

- C4 (2004-heden) C4 Shine 1.2 VTi THP 130 S&S
Gepost: 22 juli 2024 08:05 PM

Hallo,

Weet iemand of de nieuwe EDC versnellingsbak (met dubbele koppeling) mat 6 versnellingen welke wordt bebruikt icm de nieuwe 1.2 Puretech 136 motor een droge of natte koppeling heeft.

bvd

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3701
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 22 juli 2024 11:13 PM
  [ # 1 ]

Als je het hebt over de “nieuwe” versnellingsbak die Stellantis gebruikt en gemaakt wordt met de technology van Punch Powertrain:
Die heeft een dubbele koppeling en dat is een natte koppeling.
In principe is het een gerobotiseerde bak waarbij de extra koppeling de inschakeling van het “elektrisch” deel regelt.
Waarom een natte koppeling: Dan kom je met een maximum koppel van 350 uit met een veel kleine koppeling qua omtrek.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2284
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 23 juli 2024 12:23 AM
  [ # 2 ]

Wat meer informatie over deze aandrijving….

Overigens lees ik ook verhalen over andere samenwerkingen, onder andere met Mirafiori, en over een fabriek in Metz die deze bakken maakt.
Hoe dat precies zit is me nog niet duidelijk.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3701
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 23 juli 2024 05:05 PM
  [ # 3 ]

Dat is recentelijk duidelijk geworden:
Stellantis heeft Punch overgenomen/gekocht. Dat mocht je best een “putch op Punch” noemen, maar was te verwachten.
Bij de eerste productie maanden ging nogal wat mis, waardoor Stellantis hoge garantiekosten had. Ik zie het zo: Die “claim” hebben ze ingewisseld tegen het recht op koop dat uitgevoerd is.

Het doel was altijd om de Punch versnellingsbakken van Stellantis in zeer grote aantallen te produceren in minstens 2 Stellantis fabrieken, dus Metz voor de PSA afdeling en Mirafiori voor de Italiaanse productie. Het was nooit de bedoeling van Stellantis om al die bakken van Punch af te nemen. Daarop blokkeerde ook het gebruik van de Aisin EAT8: De EAT6 werd al gemaakt in Metz, maar Aisin wilde niet verder gaan en ook de productie van de EAT8 en opvolgers van de EAT6 en EAT8 door Stellantis laten doen. Resultaat: Aisin is z’n op 1 of 2 na grootste klant kwijt en Stellantis gokt op meerdere paarden: In de USA maken ze zelf ZF versnellingsbakken voor de USA markt.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10260
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 23 juli 2024 06:49 PM
  [ # 4 ]

Ik las toch echt even Puch….

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook