Totaal aantal Berichten: 9360
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Maar dat heeft JP ook nog niet getest.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Jaaps schreef:Met koude motor starten en airco aan hoort de ventilator toch ook op lage stand te gaan draaien?
Dat had ik ook getest maar het was al na een minuut standje alarm. Net even opnieuw geprobeerd, kude motor (bij 30 graden in n het display) Motor aan, dan de AC, na een minuut begon de fan te blazen, ging daarna even uit, dan weer blazen (steeds op volle herrie) en weer uit. Toerental stationair ca 1050 toeren, met of zon der fan.
Delfzijl Ede Delfzijl gemiddeld gebruik 6,5 l/100. Toch leuker dan 6,8 km per liter.
Op de RDW site zag ik dat de auto niet verzekerd staat, morgen eerst maar even de verzekeraar bellen want het was al wel bevestigd. Gisteren 450 kilometer, maar vandaag en maandagmorgen maar even niet de weg op.
Zekerheid voor alles en we hebben de luxe van drie auto’s. Nog even tenminste…
Nu: Pluriel 2008, noir, 93.000 km, nog even Pluriel 2010, gebroken wit,205.000+ kilometer: Ook: Volvo V70XC, eind augustus XC90 (2004)
Totaal aantal Berichten: 621
Geregistreerd: 19-10-2006
- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Maar, als je dan de airco weer uit zet, gaat de ventilator dan ook uit?
Dan zou ik als eerste de relais die de ventilator aansturen eens nakijken.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 10228
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
En. aangezien de koppakking vervangen is, de boel goed ontluchten.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 9360
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Als ik JP was, zou ik eerst willen weten of op basis van de kvs-temperatuur de ventilator op de lage snelheid in komt.
Dan weet je dat de aansturing ervan in orde is.
Doet ie dat namelijk niet, dan zit er mogelijk wat mis in de relaisschakeling ervan.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Jaaps schreef:Maar, als je dan de airco weer uit zet, gaat de ventilator dan ook uit?
Ja, die gaat vrij direct daarna ook weer uit.
Maar ik heb een ander probleem (?): Bij 65000 is de koppakking gevlakt en vervangen. 20000 later dus weer. Zijn de pakkingen zo slecht of speelt er iets anders? De thermostaat is vervangen (niet het huis, nog geen lek daarop gezien) en ook meteen de D-riem. Pomp was bij 65 al vervangen.
Gaat er bij iemand een lampje knipperen van: Aha, dan zou ik met spoed naar de xyz laten kijken?
Dank voor het denken, ik pluriel lekker door
Nu: Pluriel 2008, noir, 93.000 km, nog even Pluriel 2010, gebroken wit,205.000+ kilometer: Ook: Volvo V70XC, eind augustus XC90 (2004)
Totaal aantal Berichten: 9360
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Weet je van beide keren de reden waarom de koppakking vervangen is?
Is dat een doorgeslagen pakking geweest of olielekkage op de hoek van de kop boven de dynamo?
Dat laatste is namelijk een kwaal van de TU3 (1.4).
Eigenlijk een ontwerpfout, er staat een kopbout in een oliekanaal. Op dat punt is de pakking kwetsbaar voor olielekkage.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Goede tip. Is er in 2008/2009 iets veranderd in deze constructie? Dit gedoe hebben we gelukkig niet gehad in de witte
De oorzaak was “harde slang” nadt we bij de proefrit een melding kregen dat het koelwater te heet was geworden. Dus ramen op en rustig de laatste 800 meter naar de verkoper gereden. Die heeft -aangezien er al een andere koppakking in zat, eerst de thermostaat en toen de slangen nog hard bleven, de koppakking vervangen (en dus ook de kop gevlakt).
Ik zal vanmiddag proberen te zien of er een oliespoor naar de dynamo loopt of heeft gelopen.
Dank!
Nu: Pluriel 2008, noir, 93.000 km, nog even Pluriel 2010, gebroken wit,205.000+ kilometer: Ook: Volvo V70XC, eind augustus XC90 (2004)
Totaal aantal Berichten: 9360
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Karin en JohnPeter schreef:Is er in 2008/2009 iets veranderd in deze constructie?
Nee.
Karin en JohnPeter schreef:De oorzaak was “harde slang” nadat we bij de proefrit een melding kregen dat het koelwater te heet was geworden.
Een “harde” slang duidt op teveel druk in het koelsysteem als gevolg van een doorgeslagen koppakking.
Als de motor te lang “te heet” geweest is kan de cilinderkop krom trekken en dient deze daarna gevlakt te worden.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Met name GOED ontluchten is nog steeds heel belangrijk, een vette luchtbel in je systeem kan voor ongrijpbare problemen zorgen, en als de airco fan stante pede op ‘‘hoog’’ gaat draaien dan constateert ie dus een te hoge werkdruk in de airco. Als je bv een sterk vervuilde condensor hebt dan wordt die veel te weinig gekoeld en slaan de fan’s ook direct hoog aan. Het is bij deze wagen ws een combi van factoren die speelt.
yesterday = history
tomorrow = a mistery
today = (a) present
Vanmorgen even 2 x 8 km gereden bij rond 20-22 graden. A/C uitgezet. Thuis de motor afgezet, geen geluid van kleine fan of grote fan. Het zou een koeling met viscosekoppeling naar de fan kunnen zijn, is destijds in een van mijn 940’s als vervanging gekomen van een electrische fan die nogal gevoelig waren voor brand.
Tweede vraag: Hoe ontlucht ik een koelsysteem? KVS koud, dop er af en dan starten of ???
Ik ben bezig m,et het maken van een lijstje van onderhoud dat naar ik denk moet gebeuren (bijna alles dus…) maar iets wat ik vroeger altijd zelf kon waren de dempertjes van de achterklep. Maar hoe zitten die vast aan de onderkant?
Voor de voivo heb ik wel adresjes voor onderdelen, nieuw en gebruikt. Hebben jullie tips? Motointegrator ga ik zometeen bekijken, ook voor de volvo
Fijne dag!
JP
Nu: Pluriel 2008, noir, 93.000 km, nog even Pluriel 2010, gebroken wit,205.000+ kilometer: Ook: Volvo V70XC, eind augustus XC90 (2004)
Totaal aantal Berichten: 9360
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Het is 1 elektrisch gedreven koelventilator, die op een laag en een hoog toerental kan draaien.
Dus geen viscosekoppeling o.i.d.
Ontluchten doe je niet met draaiende motor.
Bij een koude motor zorgen voor voldoende kvs in het expansievaatje, op MAX.
Dop ervan er even af laten.
Er zitten 2 ontluchtingspunten: 1 op een slang naar de kachelradiateur in het interieur, vlak voor de doorgang van het schutbord, en 1 op het thermostaathuis, vlakbij de temperatuursensor.
De eerste is een dopje, de tweede een boutje.
1 voor 1 openen en pas sluiten als er geen lucht meer uitkomt.
Dat boutje hoeft er niet helemaal uit, heeft een interne boring.
Intussen wel letten op het niveau in het vaatje.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 9360
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Karin en JohnPeter schreef:de dempertjes van de achterklep.
Je bedoelt de stalen achterklep, en niet de achterruit?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 10228
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Nee, dat is niet de juiste manier van ontluchten.
Voor zo ver ik weet moet er bij alle TU motoren eigenlijk een vulbeker op het tankje geschroefd worden (zonder en dan helemaal tot boven gevuld houden heeft bij mij ook altijd gewerkt.) en dan vullen tot boven de bovenkant van het tankje. Vervolgens de ontluchtingsnippel op het thermostaathuis losdraaien en weer vast als er vloeistof zonde bellen uitkomt. Vervolgens hetzelfde bij een van de slangen van de verwarming, net voor waar die het schutbord ingaan. Dan zal wel een paar ontvellingen opleveren. Dit moet allemaal bij koude motor.
Het kan zijn dat de nippel op het thermostaathuis vervangen is door een dunne slang naar het tankje.
Datzelfde geldt voor een nippel bovenop de radiateur die ik vergeten was te vermelden en die je als eerste moet doen.
Daarna motor starten en een tijdeje 2000 rpm laten draaien. Temperatuur in de gaten houden en als hij warm wordt kijken of de verwarming het doet. Als die koud blijft heb je een flinke luchtbel.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.