1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
koelvloeistof temperatuur te hoog?
Redbird
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 213
Geregistreerd: 18-01-2007

- BX BX 19 GT mk2
Gepost: 05 augustus 2024 10:48 PM

Hoi allemaal

ik heb een C3 euro4 uit dec 2005 1.4 zonder airco. Nu loopt de koeltemperatuur op tot 107C en koelt dan af tot 104C is dit normaal? Hij blijft het wel repeterend doen.
Voor mijn gevoel moet dit lager zijn weet iemand bij welke temperatuur de fan in moet slaan?

Goede raad is voorraad

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7774
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 06 augustus 2024 08:43 AM
  [ # 1 ]

Deze temperaturen lijken mij normaal voor het gedrag van de hoge ventilatorsnelheid. Heb je gecontroleerd of de lage stand werkt?

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
bibberkip
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 596
Geregistreerd: 10-09-2021

Gepost: 06 augustus 2024 09:51 AM
  [ # 2 ]

Dus het koelen werkt, want hij pendelt , maar de ruimte is wel zeer beperkt, en het zou idd éérder mogen beginnen maw: werkt de éérst stand wel? zoals gevraagd, dan loopt ie niet zp snel op tot de max, maar zal onder de 100gr willen blijven schat ik.

airfryer=luchtbakker.

Profiel  
 
Redbird
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 213
Geregistreerd: 18-01-2007

- BX BX 19 GT mk2
Gepost: 06 augustus 2024 09:23 PM
  [ # 3 ]

De lage stand werkt niet dus, maar kan niet goed uitvinden hoe de aangestuurd wordt.

Het voedingstraject werkt, maar lijkt erop dat de lage stand niet door de ecu wordt aangestuurd en de hoge stand wel

Afbeelding Bijlagen
koelschema_fan.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

Goede raad is voorraad

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7774
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 07 augustus 2024 08:08 AM
  [ # 4 ]

De lage stand werkt over het algemeen via een weerstand (module) bij de fan. Deze gaan nogal eens stuk.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
bibberkip
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 596
Geregistreerd: 10-09-2021

Gepost: 07 augustus 2024 09:28 AM
  [ # 5 ]

Dat was het, die gingen vroeger in oa de bx ook stuk. Dan wordt ie te heet, en gaat ie uiteindelijk direct op max koelen. Is geen moeilijke reparatie .

airfryer=luchtbakker.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9371
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 07 augustus 2024 10:20 AM
  [ # 6 ]
Redbird schreef:

De lage stand werkt niet dus.

Niet elke C3 is uitgevoerd met een tweetoeren ventilator. Zit er airco op?

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7774
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 07 augustus 2024 10:25 AM
  [ # 7 ]

Zonder, schreef TS. Ik vroeg me al af of er dan wel sprake is van twee standen. Zo nee, dan wordt de thermostaat verdacht.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9371
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 07 augustus 2024 11:04 AM
  [ # 8 ]

De thermostaat heeft onderdeelnummer 1336Q2 met een openingstemperatuur van 89 C.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 07 augustus 2024 11:20 AM
  [ # 9 ]

Dan is een fan die pas aanslaat bij 107 toch niet helemaal zoals het hoort denk ik.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9371
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 07 augustus 2024 11:25 AM
  [ # 10 ]

Als het schema uit post 3 het juiste is, zie je dat relais 1500 de ventilator 1510 inschakelt.

Het relais wordt weer gestuurd door een temperatuurcontact 12—-, de voeding van het geheel komt uit PSF, of te wel de BSM, via zekering F1.

Het contact kan ook te laat inschakelen.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Redbird
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 213
Geregistreerd: 18-01-2007

- BX BX 19 GT mk2
Gepost: 07 augustus 2024 09:19 PM
  [ # 11 ]

Bedankt voor de berichten

Maar een weerstand hebben de auto’s al niet meer en thermostaat klep werkt want radiator wordt heet en de koelvloeistof temperatuur blijft wel netjes tussen de 104 en 107 pendelen.
Als ik de temp sensor loshaal dan gaat de fan continue lopen en geeft de obd2 reader geen temperatuur aan

Die 12—is de ecu.

Op de een of andere manier kan ie toch een lage temp stand hebben en een hoge temp stand alleen draait de fan altijd voluit.
Het lijkt erop dat de normale regeling niet werkt maar een backup scenario wel

Goede raad is voorraad

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9371
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 07 augustus 2024 09:43 PM
  [ # 12 ]

Onze C3 Picasso uit 2009 heeft gewoon nog een weerstand, dus waarom jouw C3 niet meer?

En relais 1500 schakelt de ventilator aan en uit.
Om de ventilator op halve kracht te laten draaien moet er maar 6 V op staat.
Waar zit die spanningsdeler dan?

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Redbird
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 213
Geregistreerd: 18-01-2007

- BX BX 19 GT mk2
Gepost: 07 augustus 2024 10:01 PM
  [ # 13 ]

Heeft die picasso airco?

Goede raad is voorraad

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9371
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 07 augustus 2024 10:12 PM
  [ # 14 ]

Yep.
En ik denk dat jouw C3 gewoon een enkeltoerental ventilator heeft.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Jaaps
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 623
Geregistreerd: 19-10-2006

- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Gepost: 07 augustus 2024 11:53 PM
  [ # 15 ]

Maar kan de temp sensor niet gewoon stuk zijn? Klopt de weergegeven temperatuur?

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook