Totaal aantal Berichten: 43285
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Geweld is prima maar er is wel een grens, je kunt de krukas en/of het lager wel mollen idd.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Fan los; Pijp erop en tegen de zijkant van de pijp slaan, 90 graden, dus niet recht erop. Klinkt raar, maar werkt erg goed.
Lambda; Het lijkt erop dat je een smalband sensor hebt, geen breedband, dan schiet hij van hardstikke arm naar veel te rijk en andersom.
Totaal aantal Berichten: 151
Geregistreerd: 18-04-2014
- Xantia 2.0 HDI 110 break exclusive
- Dyane 6
- CX Athena
Dank weer!
Normaal komt hij ook makkelijk los een paar tikjes aan de ene kant en aan de andere kant (90 graden op de as), maar nu niet.
Heb nu de poullietrekker eropstaan en hoop dat hij morgen met een paar tikjes (met poullietrekker er nog op) los schiet, misschien nog een beetje verwarmen. Anders ga ik de fan slopen om de krukas en lager niet te riskeren en er niet eindeloos mee bezig te zijn.
@Stef: Ik heb het als een setje gekocht maar denk dat dat wel eens zou kunnen kloppen, in elk geval weet ik nu wanneer het rond de 14,7 delen lucht zijn… Ga kijken naar een andere als de ontsteking weer op tijd staat en de carburateurslang vervangen is.
Totaal aantal Berichten: 151
Geregistreerd: 18-04-2014
- Xantia 2.0 HDI 110 break exclusive
- Dyane 6
- CX Athena
Vandaag nog even geprobeerd met bumper en front eraf, geen verschil.
Daarna even naar Ophemert waar Godfried zo vriendelijk was een poging te wagen. Lukte niet. Advies toch met poullietrekker en tikken proberen om krukas en lager niet te zwaar te belasten.
Ook direct een ander luchtinlaatrubber voor de carburateur kunnen kopen.
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik gebruik pijpsleutel 14-15. Bout eruit en dan pijp erin. Vervolgens met licht hamertje op alle kanten van de pijp slaan.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 1355
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Proberen waard: Krukas koelen in het gat van de bout. Misschien creëert dat net een momentum waarop de fan met tikken loskomt. https://www.nonpaints.com/nl/motip-koud-krimp-freezer-in-500ml-spuitbus
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Totaal aantal Berichten: 1355
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Sorry, dubbele post
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Jeetje joh, dat dat ding zo vast zit! Met een impactsleutel vastgezet de vorige keer misschien?
Ik zou de voorkant eraf schroeven en het metalen huis van de fan warmstoken, zodat het iets uitzet, en dan nog een keer pijp erin en aan de zijkant erop klatsen. Verwarmen buitenkant is altijd makkelijker dan verkoelen binnenkant. Uiteindelijk gaat het om temperatuurverschil en het is vrij eenvoudig om de buitenkant 100 graden te verwarmen, maar onmogelijk om de binnenkant 100 graden te verkoelen.
Ik weet het zo niet uit het hoofd, maar is de metalen behuizing van de fan niet van aluminium? Dat zet veeel meer uit dan de stalen krukas.
Succes!
Totaal aantal Berichten: 1355
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
@stef: Warmstoken heeft ook mijn voorkeur boven koelen maar de kunststof ventilateur kun je volgens mij niet vanaf de voorkant los schroeven van de poelie. Die gaat er dus dan aan tenzij je echt kunt mikken op het middenveld.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Totaal aantal Berichten: 151
Geregistreerd: 18-04-2014
- Xantia 2.0 HDI 110 break exclusive
- Dyane 6
- CX Athena
Dank voor alle reacties!
Het gekke is dat de bout zo met de hand loskwam, klein tikje met de hand en los. Ik heb alles op moment vastgezet na de revisie.
Dat rustig rondom slaan is de afgelopen dagen een soort bezigheidstherapie geworden. Alsof iemand een grap heeft uitgehaal en me van achter de heg staat te filmen.
Warm stoken heb ik al gedaan, tot ongeveer 90 graden. De ventilator was vanochtend al niet meer mooi rond door de poulietrekker en na wat meer kracht vanmiddag scheef en niet geschikt voor hergebruik. Het metaal lijkt een soort plaatstaal achter het kunststof. Dat is nu niet sterkt genoeg om genoeg kracht te zetten met de poulietrekker, het vervormd helemaal. Ik heb het vanmiddag nog geprobeerd met de poulietrekker en over de draad van de poulietrekker weer een stalen buis die klemzat in de as van de ventilator. Zo kon ik tikken dwars op de as terwijl de fan onder spanning stond. Niets.
Ik ga het plastic vewijderen (met een blikschaar geprobeerd en dat gaat goed). Ik heb 3 ideen om te proberen. 1 Gaten boren door het staal van de fan en daar de poulietrekkerpootjes door (met wat staal er achter zodat ik niets beschadig). 2 Het staal inkorten en de poulietrekker achter de poelie plaatsen (waar de riem van de dynamo door loopt). 3 Een grootte moer lassen op de opening/as van de fan dan met de bout van de fan 2 slagen los een dikkere bout erin draaien, dan als hij wat los is moer er weer afslijpen.
Als dat alles niet lukt een inkeping maken zonder de krukas te beschadigen zodat de spanning eraf gaat.
Misschien nog een hele domme opmerking, maar zou het kunnen zijn dat er nog een bout inzit?
Hoe lang was de bout die eruit kwam en ging ie rechtsom los?
En heb je inmiddels al meer ruimte gecreëerd om een wat langere pijp oid in de fan te steken?
Totaal aantal Berichten: 151
Geregistreerd: 18-04-2014
- Xantia 2.0 HDI 110 break exclusive
- Dyane 6
- CX Athena
Ik had het front er al af liggen om wat meer ruimte te hebben. De bout is er vaak uit geweest en met de poelietrekker weer erin met enkele slagen los, zodat de kracht op de krukas wordt afgegeven.
Nog een keer verhitten en met dop erin (met verlenging) tikken, niets.
Maar hij is los! Ik heb voor de moer vastlassen methode gekozen met bout erin (3 slagen los) en moest nog behoorlijk wat kracht zetten, weer terug en weer opnieuw en toen plop. Conische deel van de krukas ziet er netjes uit.
De ontsteking was wel netjes afgesteld met het lampje, maar wijkt in praktijk (dynamisch dus af). Dat had ik nooit gecontroleerd. Het verschil is ongeveer 5 graden! Misschien loopt mijn 123 op het einde. Nu staat hij ongeveer 0,5 graden voor de 8 graden van de punt op het vliegwiel en hou het in de gaten misschien de 123 vervangen. Toerental ging wel iets naar beneden (koude motor) na aanpassen ontstekingstijdstip.
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Mijn vader zaliger sleutelde begin jaren ‘60 al aan 2CV’s/Ami’s.
Hij heeft toen een trekker gemaakt die om de metalen huls, waar de slinger in grijpt, wordt geklemd en dan afdrukt op de bout, waarmee de ventilator op de kruktap vast zit.
Zijn hele voorraad self made special tools heb ik nog liggen, zal eens kijken of die er nog tussen zit.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 151
Geregistreerd: 18-04-2014
- Xantia 2.0 HDI 110 break exclusive
- Dyane 6
- CX Athena
Wat leuk!
Ik heb ook nog aan zo een constructie gedacht, maar wilde nu vooral iets wat heel sterk en een beetje snel was. Als ik het vanaf het begin had moeten overdoen had ik ook beter zoiets kunnen proberen te maken, wie weet was hij dan zo losgekomen. Misschien nog een keertje maken voor als het nog eens nodig is.
Vroeger maakte ik, meestal uit kosten overweging als scholier en naderhand student, ook best wat tools omdat ik zo wat kon besparen en het leuk vond om te maken.
Mocht je de tool nog vinden en een foto willen posten dan graag.
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Mooi! Een eend fan is absoluut niet zeldzaam, maar die van de ami wel. Die mag je nooit kapotmaken!!!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>