Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Ahhh gelukkig!
Totaal aantal Berichten: 151
Geregistreerd: 18-04-2014
- Xantia 2.0 HDI 110 break exclusive
- Dyane 6
- CX Athena
Ik ben er ook blij mee dat het uiteindelijk gelukt is, mede omdat ik er een paar dagen niet aan zou kunnen werken en het dan niet af is, en er doemscenario’s voorbij kwamen waar bij de krukas er toch uit zou moeten.
Volgende week weer verder met de sproeierbezetting.
Totaal aantal Berichten: 151
Geregistreerd: 18-04-2014
- Xantia 2.0 HDI 110 break exclusive
- Dyane 6
- CX Athena
De auto trok voor geen meter, zeker bij lage toeren.
Ik had gekeken naar het tijdstip bij 6 a 700 toeren (koud geen choke), de ontsteking bleef vlak tot 1300 toeren en dacht dat de vervroeging dan pas startte omdat de 123 als origineel moest zijn, maar niet goed gelezen in de vraagbaak… De originele ontsteking zou een vervroeging moeten hebben van: 3 graden bij 600-900 toeren, 6 van 950-1200 toeren, 9 van 1200 tot 1450 toeren en 10-15 graden bij 1250-1500 toeren, buiten de 8 graden standaard vervroeging.
De 123 vervroegt dus vanaf 600 tot 1300 6 graden, bij 2100 toeren 10 graden, bij 2300 toeren 12,5 graden, bij 3000 toeren 15 garden en bij 4000 toeren 17,5 graden. Door de 123 bij 600 toeren dynamisch op 8 graden te zetten was de ontsteking te laat. Ik ben wel benieuwd hoe de vervroeging van de 123 hoort te zijn en of dit klopt. De vervroeging bij hoge toeren is dus meer dan origineel.
Auto weer met lampje groen op de 123 op 8 graden gezet, de slang van het luchtfilter naar de carburateur vervangen en sproeier van de 2e trap van 87,5 naar 95. De auto trekt weer veel beter op hoge toeren en voelt dan ieder keer hetzelfde, behalve in de 4e versnelling bij hogere snelheid, dan wisseld het. Het dakje is een half jaar geleden ook vervangen en denk dat dit wel eens de oorzaak zou kunnen zijn. De oude zat erg (te) strak en de nieuwe zit losser en klappert vanaf 110 afhankelijk van de windrichting op de auto. De nieuwe heb ik expres niet te strak gezet omdat de dakjes meestal krimpen, dus wrs zit deze over een half jaar wel redelijk strak.
De lambdameter met lambdasonde zijn niet echt op elkaar afgestemd. De meter loopt lineair met het voltage op (met labvoeding getest) en de sensor lijkt een smallband. Jammer omdat ik meteen 2 setjes had besteld en het uitwisselen niets oplevert.
Wel blij dat auto veel beter loopt op hoge toeren, denk dat de slang van de carburateur het verschil heeft gemaakt. Alleen een beetje raar omdat er eigenlijk wat overdruk zou moeten zijn. Ga het luchtfilter, dat schoon lijkt toch vervangen. Nog even kleppen stellen en ik twijfel of ik de 123 moet vervangen en er dan een neem die ook de vacuümvervroeging meeneemt en instelbaar is. Iemand ervaring met de 123 tune+?
Sproeierafstelling doe ik pas weer als de lambda combinatie goed werkt.