Visa 1124 kopppeling vervangen en verbindingsbus
Woody P
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 09-08-2024

Gepost: 16 augustus 2024 08:03 AM

Hall allemaal, nieuw hier sinds enkele dagen. Maand of 2 terug kon ik een leuke Visa 1124cc met 4 bak uit 1987 kopen. Wel wat mankementen, maar dat oplossen maakt het extra leuk.
Grootste mankement was de koppeling oid, want klonk een bak met knikkers als ik de koppeling losliet en rijden ho maar.

Daarop motor er uit getild en koppelingsplaat bleek finaal, maar dan ook finaal versleten. Op vliegwielkant van de plaat zie je beschadigingen dat ie tegen de bouten van vliegwiel heeft gezeten. Ik dacht dus dat dat het gerammel was. Heb dus een nieuwe koppeling gemonteerd. En nu na starten en na enkele seconden een hard jankend geluid. Niet goed dus. Toch maar weer motor er uit getild en nu zie ik dat die vertande bus naar primaire as min of meer geen tand meer heeft. Dus waarschijnlijk met montage toch niet goed gegaan. Ondanks dat ik het tandwielhuis gewoon met de hand kon aandrukken tot aan de motor, komt deze bus dan toch in de verdrukking.
Ik kan niet goed zien of de vertanding op de primaire as in de bak ook beschadigd is, daarvoor zit het net te diep in de bak.
Wat nu te doen?
Ben daarom lid geworden van citroen-forum om informatie op te doen. Kwam tegen dat Bogaard77 hier al eens mee te maken heeft gehad, dus ik het die om advies gevraagd. Ik vroeg hem het volgende:
Is alleen een nieuwe bus voldoende? (Huidige zit gruwelijk vast, heb ik er nog niet af kunnen krijgen) Moet ik ook aan een nieuwe primaire as (lees andere bak)?
Of is - om het jezelf makkelijk te maken - een andere motor/bak de kortste weg?

Zijn antwoord:
Om te beginnen is die ervaring van 25 jaar geleden! Wat we toen vaak zagen is dat de bus al te ver een kant op was geschoven en alle tanden eruit waren. de assen waren eigenlijk altijd nog heel.  Er was toen volgens mij een bus op de markt die langer was en dus evenredig over beide assen heen schoof. Monteren was een no brainer.
Probeer eerst een nieuwe bus te scoren. Die oude gewoon doorslijpen. Of het geheel roodgloeiend stoken en er op hengsten!
groeten

Nu ga dus ik een bus bestellen en de boel opnieuw monteren. Heeft iemand hier nog toevoegingen op? Andere adviezen of tips?

Profiel  
 
ollie
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 54
Geregistreerd: 18-02-2009

Gepost: 16 augustus 2024 02:14 PM
  [ # 1 ]

Hi, poulitrekker gebruiken en het busje komt er zo af, de nieuwe met beleid er terug op tikken evt icm een beetje vet/olie. Word vanzelf duidelijk hoever deze moet. Als de krukas keerring zweet kun je deze evt meepakken(achter het vliegwiel, is die droog dan mooi laten zitten. Als de motor eruit is kun je tevens direct makkelijk kleppen stellen. Het busje heb je al gevonden zo te lezen, en is anders verkrijgbaar via de onderdelen shop van l’aventure(citroen/peugeot)
Vergeet de pakking niet van het triplette huis maar dat wist je vast al.Plus je kunt de stop van het koelwater aan de achterzijde v/h blok losdraaien, dan heb je alle koelvloeistof(vaak oud&bruin;) eruit

Profiel  
 
Woody P
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 09-08-2024

Gepost: 23 augustus 2024 08:56 PM
  [ # 2 ]

OK, Ollie.
Bedankt voor je reactie, je tips. Kleppen en aftapstop. Ik heb ze ter harte genomen. De andere had ik al bekeken. Nu nog wachten op de spullen.
Groet

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook