Mijn Citroen C4 Cactus uit 2015 heeft al een hele tijd problemen. Ik ben bij meerdere garages geweest, maar ik heb nog steeds hetzelfde probleem.
In het begin liep mijn auto onregelmatig en ontstond er een motorstoring. Toen zijn de bobines en bougies vervangen. Dit loste het probleem niet op.
De autogarage dacht hierna dat de gaspedaalsensor kapot was. Deze is toen vervangen, maar ook zonder resultaat.
Na onderzoek en diagnoses ging de garage ervan uit dat de ECU kapot was. De ECU is door de garage ter onderzoek/reparatie naar een specialist gestuurd (KMS Apeldoorn). De ECU is daar grondig onderzocht, maar kon niet gerepareerd worden.
Advies: Koop een nieuwe ECU en vanaf 0 inleren. De kosten hiervan zijn zo hoog dat het eigenlijk te duur wordt ten opzichte van de waarde van de auto, zei de autogarage. Inruilen was misschien wel verstandiger.
Doordat ik een beetje in een dilemma kwam ben ik zelf gaan zoeken op het internet. Misschien dat er toch nog een andere oplossing is?
Na wat onderzoek op internet kwam ik bij ECUconnection terecht. Hier konden ze mijn ECU klonen en de data overzetten naar een donor. Dit ging heel snel en de communicatie verliep soepel. Volgens ECUconnection was het Plug & Play nadat ik mijn probleem had uitgelegd. Vanuit Nederland heb ik mijn ECU naar Engeland gestuurd en binnen een paar dagen had ik een andere ECU met gekloonde data.
Helaas heeft dit het probleem ook niet opgelost. Ik zit nog steeds met een auto die stationair alleen maximaal 45-50 km/h wil “rijden”. Volgens de autogarage draait die “stationair”, een noodloop.
Nu gok ik dat ik een goedwerkende ECU heb, maar met foutcodes van mijn oude ECU. Ik heb geen idee of dit uberhaupt kan en hoe dit op te lossen. Zou die nu bij de autogarage aan de computer kunnen en de foutcodes eruit kunnen halen?
Zijn er Citroën specialisten hier die mij de juiste kant op kunnen sturen? Of iemand die in de regio Groningen/Drenthe woont en handig is met het uitlezen/fixen van ECU’s?
Het betreft een Valeo V46.11 ECU.
Opmerking: Ik heb vandaag zelf contact gehad met KMS. Blijkt dat de foutcodes in de ECU niet verwijderd of gerepareerd konden worden. Daarom was de ECU kapot verklaard.
Alvast bedankt voor jullie hulp.
*Ik ben totaal geen auto technicus, maar wil toch proberen om mijn C4 Cactus weer rijdend te krijgen. De autogarages geven me weinig hoop op dit moment.
Totaal aantal Berichten: 623
Geregistreerd: 19-10-2006
- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Een optie is van een zelfde type auto ECU, contactslot en BSI overzetten. Dan klopt je km teller niet meer, maar heb je wel een rijdende auto.
Ik woon in Zwolle en wil met alle plezier een keer diagbox eraan hangen, maar neem aan dat garage dat ook heeft gedaan
Totaal aantal Berichten: 623
Geregistreerd: 19-10-2006
- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
verder mogelijkheden voor storing: krukassensor, nokkenassensor, MAP sensor.
Uitlezen begint t mee
user_pascal schreef:Het betreft een Valeo V46.11 ECU.
Als het goed is, dan is het een 1.2VTI motor?
Ik vermoed dat er niets mis met de ECU is maar eerder een probleem met de motor, denk aan de riem en/of vervuilde inlaat.
Jaaps schreef:Een optie is van een zelfde type auto ECU, contactslot en BSI overzetten. Dan klopt je km teller niet meer, maar heb je wel een rijdende auto.
Ik woon in Zwolle en wil met alle plezier een keer diagbox eraan hangen, maar neem aan dat garage dat ook heeft gedaan
Ik had al contact gehad met Bertebben.nl en die zei exact hetzelfde. Bedankt voor het meedenken.
Jaaps schreef:verder mogelijkheden voor storing: krukassensor, nokkenassensor, MAP sensor.
Uitlezen begint t mee
Dit is dus allemaal al gecheckt bij de autogarage. Na het vervangen van de bobines, bougies en gaspedaalsensor konden ze verder geen problemen ontdekken. Maar de auto reed nog steeds niet zoals het hoort. Daarom dachten ze ook dat de ECU dan waarschijnlijk kapot was. De ECU is, zonder auto, opgestuurd naar KMS en daar konden ze het ook niet oplossen. KMS heeft toen terugkoppelt op de factuur die ik ontvangen heb “Advies: Motorstuurapparaat vervangen”.
ZX1.4i schreef:user_pascal schreef:Het betreft een Valeo V46.11 ECU.
Als het goed is, dan is het een 1.2VTI motor?
Ik vermoed dat er niets mis met de ECU is maar eerder een probleem met de motor, denk aan de riem en/of vervuilde inlaat.
Dat is toch vreemd? Aangezien KMS Apeldoorn de ECU heeft onderzocht en zegt “Advies: Motorstuurapparaat vervangen”. Motor is volgens mij juist.
Daarom heb ik ook op een “nieuwe” ECU mijn oude data laten klonen. Is het verstandig om nu met de huidige ECU weer naar de garage te gaan en te laten uitlezen?
Iedereen bedankt voor het meedenken. Ik krijg nu in ieder geval meer informatie dan wat ik bij alle bezoeken bij de autogarage heb gekregen. Hier zijn alleen onderdelen vervangen, zonder resultaat.
Totaal aantal Berichten: 623
Geregistreerd: 19-10-2006
- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Tsja, dat is de moderne garage. We beginnen met allerlei onderdelen te vervangen ipv diagnose te stellen.
Het feit dat die gekloonde ECU dezelfde problemen geeft, doet mij ook vermoeden dat het probleem elders zit
Quoten van het voorgaande bericht is niet toegestaan, zie ook nummer 10 van de forumregels.
Dan moet ik dus blij zijn dat ik niet een splinternieuwe ECU heb laten inleren voor 2500+ euro. Dat had het dan ook niet opgelost.
Lijkt me nu dan in ieder geval wel goed om te kijken of de gekloonde ECU meer errors geeft en opgelost kunnen worden. Nu nog even zoeken naar een goed iemand die dit kan of is het beter om contact te zoeken met een echte Citroen garage?
Bedankt Jaaps voor je hulp!
Ik zit nog steeds met een auto die stationair alleen maximaal 45-50 km/h wil “rijden”.
Wat wordt hier mee bedoeld precies? Als je 50km/h rijd, draait die motor echt niet stationair hoop ik.
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Totaal aantal Berichten: 43270
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
user_pascal schreef:...of is het beter om contact te zoeken met een echte Citroen garage?
ehhh…. waar ben je tot nu toe geweest dan???
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 43270
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Jaaps schreef:Tsja, dat is de moderne garage. We beginnen met allerlei onderdelen te vervangen ipv diagnose te stellen
lekker generaliserend weer dit…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
waterman schreef:user_pascal schreef:...of is het beter om contact te zoeken met een echte Citroen garage?
ehhh…. waar ben je tot nu toe geweest dan???
Vakgarage in de regio, aangezien de auto amper rijdt en er geen Citroen garage in de regio zit. In ieder geval geen beunhaas die erna gekeken heeft.
Totaal aantal Berichten: 10262
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Over klonen: dan maak je een excte kopie, zoals een image van een cd. Dat houdt in dat de opgeslagen fouten ook worden gekopieërd.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Meeste garages hebben geen verstand van een Citroen, laat staan een moderne direct ingespoten benzine motor, tenminste als het de 1.2vti is wat ik denk. Tegenwoordig hou ik mij vrij veel bezig met direct ingespoten benzine motoren omdat ik zelf zo een ding rij (en uitgekeken op diesels), het eerste wat ik doe is een inlaat inspectie uitvoeren. Komt zelden voor dat het goed is, laatst een TCE motor, helemaal dichtgekoekt, geen wonder de motorstoringen, noodloop, hoog benzine verbruik, weinig vermogen, etc etc.
Totaal aantal Berichten: 10262
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Een Citroen garage heeft normaliter de diagbox/lexia diagnose apparaat tot zijn beschikking.
Daarmee kun je veel meet zien dan met de apparatuur van een vakgarage.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Dan nog, direct ingespoten benzine motoren zijn zeer verradelijk, zelfs Diagbox kan je op het verkeerde spoor zetten als je niet bekend ben met dit soort motoren.
jantje1948 schreef:Over klonen: dan maak je een excte kopie, zoals een image van een cd. Dat houdt in dat de opgeslagen fouten ook worden gekopieërd.
Klopt, dit is mij nu ook duidelijk. Hopelijk was de vorige ECU dan wel echt kapot en zijn de fouten nu wel op te lossen.
ZX1.4i schreef:Meeste garages hebben geen verstand van een Citroen, laat staan een moderne direct ingespoten benzine motor, tenminste als het de 1.2vti is wat ik denk. Tegenwoordig hou ik mij vrij veel bezig met direct ingespoten benzine motoren omdat ik zelf zo een ding rij (en uitgekeken op diesels), het eerste wat ik doe is een inlaat inspectie uitvoeren. Komt zelden voor dat het goed is, laatst een TCE motor, helemaal dichtgekoekt, geen wonder de motorstoringen, noodloop, hoog benzine verbruik, weinig vermogen, etc etc.
Voor de consument zou het dan toch fijn zijn als ze dit ook vermelden. Ik ga toch graag uit van de goedheid van een garage. En als ze mij adviseren om een nieuwe ECU te nemen, omdat die kapot is mag je hier toch wel een beetje vanuit gaan. Maar als ik alle reacties zo lees hoeft dit dus blijkbaar niet zo te zijn….
jantje1948 schreef:Een Citroen garage heeft normaliter de diagbox/lexia diagnose apparaat tot zijn beschikking.
Daarmee kun je veel meet zien dan met de apparatuur van een vakgarage.
Ik denk ook dat de Cactus daar maar naartoe moet. Ondertussen contact gelegd met een transporteur om de auto per transport te vervoeren naar de garage.
Nogmaals, DANK voor jullie hulp en informatie! Na meerdere bezoeken aan de garages ben ik niet veel wijzer geworden, maar bij het doorspitten van dit forum en andere bronnen op het internet wel.