Berlingo 1.9D klik bij intrappen koppeling
Tjibbe
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 01-02-2021

Gepost: 01 september 2024 06:12 PM

Hallo,

Na veel verschillende topics afstruinen toch zelf maar een topic starten.

Onze Citroen Berlingo 1.9D uit het jaar 2000 heeft een opmerkelijk probleem met de koppeling. Na 300.000km op de teller heb ik een paar maanden geleden een nieuwe koppelingsset gemonteerd inclusief druklager van het merk Valeo, omdat het druklager destijds door de drukgroep getrapt was. 2 maanden na de reparatie begon het koppelinspedaal een soort klikkend geluid te maken tijdens de intrappende beweging. Net alsof het pedaal ineens verschiet. Kort daarna bleef het koppelingspedaal weer onderin hangen. Toen ik ging kijken wat het kon zijn viel het mij op dat de koppelingshevel ineens een paar cm verticale speling had (druklager losgekomen van de vork).

Dus de bak er weer af (gelukkig niet veel werk bij deze auto, maar goed vervelend genoeg) en ja hoor druklager los van de vork. Ik dacht in eerste instantie dat ik misschien een verkeerd druklager gemonteerd had, omdat ik deze niet kon vergelijken met de oude ivm het feit dat deze in stukjes lag. Dus een nieuw druklager besteld ditmaal van LUK en met alle aandacht op de koppelingsvork geklikt. En daarbij ook nog de geleide bus van het druklager opgeschuurd met scotch bright ondanks dat er geen slijtsporen of iets dergelijks aanwezig waren. Auto staat weer in elkaar en de verticale speling op de koppelingshevel is weg, maar het pedaal maakt nog steeds dat verschietende geluid tijdens het intrappen. Dit doet die ongeveer 1x als je hem 40x intrapt. Voor de rest rijdt de auto hartstikke goed.

Iemand hier toevallig ervaring met dit probleem?

Met vriendelijke groet,

Tjibbe

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook