Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Vandaag is de Zweedse klapkar naar de Volvo specialist geweest. Daar bleek dat de distributieriem inclusief alle looprollen en de waterpomp al eens vervangen waren. We vermoeden keurig na 10 jaar want qua kilometers was ie er sowieso nog lang niet aan toe. Omdat de zaak nu toch open lag heb ik de riem met spanrol en looprollen gewoon laten vervangen. De waterpomp hebben we laten zitten: volgens de garagehouder is de gemonteerde pomp een nieuwe van de juiste soort, Gates, en goed voor zeker 300.000 km. Geen nieuwe pomp dus.
Wel een 140.000 beurt en een controle van de hele auto laten doen. Wat ik zelf nog moet doen zijn een draagarm, een stuurhuishoes die minder wordt en een airco servicebeurt. Goed te overzien. Opmerking was: gewoon een hartstikke goeie , net onderhouden auto.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Afgelopen weekend een eerste klusje aan de Zweedse klapkar gedaan, het afstellen van de magneet koppeling van de aircopomp. Deze zijn wat gevoelig voor slijtage en na verloop van tijd wordt hierdoor de speling tussen de meeneemplaat en de spoel/pouly te groot. Dat trekt ie niet en dan gaat ie raar doen, meestal onwijs aan-uit pendelen. Nou kan je natuurlijk een nieuwe magneetkoppeling monteren, maar je kunt hem ook afstellen en dan gaat ie weer een ton mee. Dus, aan de kus.
Wiel er af, binnenscherm er uit en daar zit de pomp
Dan eerste maar even een trekkertje maken om de meeneemplaat van de pomp af te kunnen krijgen
De plaat kwam er makkelijk af
En in de holle pijp van die plaat zitten een paar shims. Daarvan haal je er een weg. Vooraf had ik al bepaald dat er een shim van 0,5mm weg moest.
Plaat weer terug op de pomp en vastzetten en dan even de speling meten
En hiermee was het probleem van de pendelende airconditioning opgelost.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
De airco werkt nu helemaal goed, een servicebeurt deed de rest. Er zat wat te weinig koelmiddel in, 100 gram minder dan noodzakelijk. Dus de boel goed laten nazien na het leeghalen, laten afpersen enz enz. Werkt nu dus weer prima.
Ander puntje was de gare voorwielophanging. De draagarmrubbers waren echt op, de fuseekogels hadden ruimte, er was een stuurhuishoes kapot en de uitlijning klopte ook van geen kant meer door dit alles. Ook was de rechter (lange) aandrijfas ranzig. Kost allemaal weinig, een voordeel van het Ford platform waar deze klapzweedse op gebouwd is. Dus, nieuwe spullen er onder.
De rechter draagarm moest nog wel ff van een draadbusje worden voorzien, hier zit namelijk bij mijn auto de hevel van de koplampregeling aan vast.
Daarna een rondje uitlijnen en tadaa, een fijn sturende Volvo!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 25576
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Goed bezig!
Zeg eens: Waarin verschilt de volvo tov de benz qua rijgedrag? Wat is er beter aan?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
De Benz is een beduidend ouder ontwerp, veel minder sportief en achterwiel aangedreven. De Volvo is een moderne auto, voorwiel aangedreven, op een veel sportiever onderstel. Het laat zich niet vergelijken met de Mercedes. De afwerking van de Mercedes was wel beter, mooier, luxer. Het grootste verschil tussen de Mercedes en de Volvo heeft evenwel niets met de auto te maken maar met de organisatie: bij Mercedes is de dealer service qua onderdelen echt top, bij Volvo is dat op z’n minst gezegd “wat minder fijn geregeld”
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Goed, vervolg. Een hardnekkig brandend motorstoringslampje. Reset, lampje uit, 30 km later weer aan. Eerst maar eens uitlezen dus. Hiertoe een Icarsoft v3.0 voor Volvo/Saab aangeschaft. Die gaf eerst een code arm mengsel, en na wat verder zoeken een code 250A, fuel trims. Er was dus wel iets aan de hand..
Met Vida, de Volvo eigen diagnosemeuk, verder gaan zoeken. Daar kwam een luchtmassameter naar voren met een vaag signaal en een lambdasonde die verminderd leek te werken. Dat laatste kwam ook met de Icarsoft naar voren. Tijd voor wat verse onderdelen dus. Volvo gebruikte voor ze van de Chinees werden spullen van Denso en NGK. Met de OEM nummers in de hand bij Motointegrator een nieuwe Denso luchtmassameter en lambdasonde plus 5 bougies besteld. Ook was er een vacuüm slang gaar, en die wilde ik ff bij de lokale Volvo dealer bestellen. Dat gaat niet, die rukkers doen niet aan balieverkoop voor onderdelen, dan sturen ze je naar hun vestiging in zuidoost, wat voor mij gelijk staat aan een retourtje naar de hel. Dus naar de dealer dichtbij kantoor die via de mail gewoon een slang wilden bestellen. Dag later in huis.
Oké, nieuwe spullen dus..
En dan lekker schroeven, in een uurtje was het klaar.
Resultaat is een veel soepelere vijfcilinder, die beter trekt en klinkt en geen motorstoringslampje meer laat zien.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Zou het kúnnen zijn dat alleen de nieuwe vacuümslang het euvel al opgelost had?
In ieder geval mooi opgelost, dit soort storingen kunnen een pain zijn om eruit te krijgen.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Nee, want ik heb de kapotte slang eerst al vervangen door een stukkie slang en ben toen gaan rijden. Na een goeie 30 km ging het lampje weer aan..
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Vanmorgen de boel na een goeie 100 km nog eens uitgelezen. De fuel trims klopten voor de werkzaamheden van geen kant, je zag dat de computer buiten het normale bereik moest bijregelen:
Dat is nu dus verleden tijd, de fuel trims vallen keurig binnen de marges nu:
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste